bezoekerscentra stelling

Toegankelijkheid, recreatie, toerisme en bezoekerscentra.
ellenluijks

bezoekerscentra stelling

Berichtdoor ellenluijks » 24 Jun 2007 20:20

Hoi

Ik lees verschillende data van opening op deze site en andere site's.
Welke Bezoekerscentra worden nu waar en wanneer gerealiseerd?
Of zijn er al open?

Alvast bedankt.
Ellen Luijks

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: bezoekerscentra stelling

Berichtdoor Rene Ros » 24 Jun 2007 23:47

ellenluijks schreef:Ik lees verschillende data van opening op deze site en andere site's.
Welke Bezoekerscentra worden nu waar en wanneer gerealiseerd?
Of zijn er al open?

De drie officiele bezoekerscentra, het is nog niet eens bekend welke dat worden. Fort bij Vijfhuizen en Fort aan het Pampus, maar voor de derde lijken vier forten in de race.

Ondertussen zijn alle andere forten met een openstelling al een bezoekerscentrum:
http://www.stelling-amsterdam.nl/algemeen/bezoek/

Mvg,
René
Laatst gewijzigd door Rene Ros op 25 Jun 2007 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

fremitus

Berichtdoor fremitus » 25 Jun 2007 11:24

Rene Ros schreef:...Ondertussen zijn alle andere forten met een openstelling al een bezoekerscentrum...

En Fort aan den Ham kon gisteren op "open dag" maar liefst 8 bezoekers verwelkomen. (waarvan 3 betalenden :cry: )
O ja. Er kwamen ook nog 2 wandelaars langs. Maar die hadden geen geld voor entree meegenomen. Tja, jammer dan.
Is er geen interesse meer voor de Stelling of komt men alleen nog als er nevenactiviteiten worden georganiseerd?
Of was het gewoon het (zeer) slechte weer?

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 25 Jun 2007 19:33

fremitus schreef:
Rene Ros schreef:...Ondertussen zijn alle andere forten met een openstelling al een bezoekerscentrum...

En Fort aan den Ham kon gisteren op "open dag" maar liefst 8 bezoekers verwelkomen. (waarvan 3 betalenden :cry: )
O ja. Er kwamen ook nog 2 wandelaars langs. Maar die hadden geen geld voor entree meegenomen. Tja, jammer dan.
Is er geen interesse meer voor de Stelling of komt men alleen nog als er nevenactiviteiten worden georganiseerd?
Of was het gewoon het (zeer) slechte weer?

Nee, vaak wel en ook.

René

ellenluijks

Berichtdoor ellenluijks » 04 Jul 2007 16:34

een bezoekerscentrum is bij mij een centrum zoals bijvoorbeeld de zandwaaier (wellicht bekend) of schoorlse duinen van SBB.
Een fort dat opengesteld is (betalend of niet) is in mijn ogen niet altijd een bezoekers- of informatiecentrum.

In ieder geval bedankt voor het geven van deze 3 lokaties. Is er ook al iets bekend van openingen.

groetjes,

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 04 Jul 2007 16:50

ellenluijks schreef:een bezoekerscentrum is bij mij een centrum zoals bijvoorbeeld de zandwaaier (wellicht bekend) of schoorlse duinen van SBB.
Een fort dat opengesteld is (betalend of niet) is in mijn ogen niet altijd een bezoekers- of informatiecentrum.

Ben ik met je eens, het gaat om de invulling. Een bezoekerscentrum met drie lokalen van een fort met foto's, info-panelen en een landkaart op de vloer is n.m.m. ook geen bezoekerscentrum...
Toch wijst wat ik opvang in die richting.

ellenluijks schreef:In ieder geval bedankt voor het geven van deze 3 lokaties. Is er ook al iets bekend van openingen.

Je bedoelt de officiele opening en openstelling van de ingerichte bezoekerscentra?
Ik kan zo gauw geen recent genoemd jaartal achterhalen. 2007 lijkt me uitgesloten. 2008 geef ik ook weinig kans, wellicht de eerste van de drie. 2009 of 2010 zal het wel worden voor ze alle drie open zijn.
Ik ben er niet bij betrokken maar weet wel dat men al gezamenlijk met de invulling bezig is. Niet wat de stand van zaken is.

Kijk ook eens naar de documenten op
http://www.noord-holland.nl/thema/welzijn_zorg_en_cultuur/Cultuur/Stelling_van_Amsterdam/index.asp

Groet,
René

Ziegel
Luitenant
Fort of organisatie: Positie bij Spaarndam

Berichtdoor Ziegel » 11 Sep 2008 11:34

Tien miljoen euro voor Stelling van Amsterdam

(Novum) - Noord-Holland gaat voor tien miljoen euro delen van de Stelling van Amsterdam restaureren en verder ontwikkelen. Het fort Benoorden Spaarndam en het Vuurtoreneiland Durgerdam worden in hun oude glorie hersteld, laat de provincie woensdag weten.

Een deel van het bedrag wordt besteed aan bezoekerscentra op het fort van het eiland Pampus en aan de westzijde van de Stelling. Ook wil de provincie horeca en toeristische activiteiten stimuleren. Verder wordt een wandelroute langs de forten ontwikkeld en worden alle forten voorzien van borden.

De Stelling van Amsterdam is een 135 kilometer lange verdedigingslinie uit de negentiende eeuw, die bestaat uit een ring van dijken, sluizen en 42 forten. De Stelling is aangemerkt als Nationaal Landschap en staat sinds 1996 op de werelderfgoedlijst van Unesco. Delen ervan staan in Weesp, Halfweg, Zaandam en Volendam.

De investering maakt deel uit van een extra investering van 760 miljoen euro die het provinciebestuur woensdag heeft goedgekeurd. Het geld wordt besteed aan het oplossen van files en een reeks projecten op het gebied van wegen en openbaar vervoer Ook sociaal-culturele, groen en duurzame projecten kunnen extra geld tegemoet zien, onder het motto 'Bouwen aan de toekomst van Noord-Holland'.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 11 Sep 2008 18:51

Iets korter maar soortgelijk bericht stond al op:
http://forum.stelling-amsterdam.nl/view ... ?f=4&t=437

Terug naar “Toerisme en Recreatie”