Onze belevenissen langs de Stelling van Amsterdam

Toegankelijkheid, recreatie, toerisme en bezoekerscentra.
Kees
Luitenant

Berichtdoor Kees » 27 Jul 2007 13:50

Hoe het begon.

Met een voormalig collega Rein, ging ik fietsen langs de Stelling van Amsterdam. Hij was het al lang van plan en mij leek het ook wel wat. Aldus op weg beleefden we opnieuw het verleden en de vergankelijkheid der dingen. De ontmoetingen met mensen op de bezochte locaties, de mijmeringen en herinneringen van Rein en mijn fotoís op een web-site, dat was ons idee. Geef uw reactie in het Gastenboek over het resultaat.

Onze 5-de verkenningstocht langs de Stelling van Amsterdam.

De A2 langs Eindhoven gaat weer eens op de schop en komend uit Limburg zagen we al van verre stilstaande trucks op de A67, dus dan maar door de stad. Daarna zonder verder oponthoud tot in het centrum van Muiden geraakt. Uiteindelijk op een parkeerplaats vlak bij het Muiderslot. Chipknip in de P-automaat, fietsen van de drager en op zoek naar het Pampusveer. Nabij de ingang van het Slot stond een rood gekleurd houten bordje ìPampusveerî, dat terug wees naar de sluis, doch daar aangekomen wees een groen/wit bordje ìPampusveerî richting Slot. Na een poosje vonden we het bord van het veer, met daarop de vertrek- en aankomsttijden. Bovendien stond op het bord de volgende mededeling : Passagiers onder dit bord verzamelen. De boot ging pas over een uur, dus gingen we op zoek naar andere fortificaties.

Eerst daarom nog even naar de West Batterij, aan andere kant van de haveningang. Net voor ons arriveerden een tweetal automobielen, waarvan de berijders ..................

Het gaat verder via onderstaande link (dan eerst even naar 5 voor het vervolg en ..... )

http://homepage.mac.com/keesdejong1/page18/index.html

De homepage begint op:

http://homepage.mac.com/keesdejong1
Looking back & ahead

(A Spontaneous Expansion of Human Horizons)

Kees
Luitenant

Berichtdoor Kees » 11 Aug 2007 15:29

Onze 6-de ontdekkingstocht (zelfde route als de eerste maar nu met fotocamera bij de hand).

In Abcoude waren we al eens geweest en toen parkeerden we de auto naast het station.

Weer volgden we het bord Station, doch de gewezen weg leidde naar een gloednieuw station. Net aan de andere kant van de Gein, waar de treinen nu onderdoor suizen. Oude spoor Ö weg, alleen een bruggetje over de Gein bleef.

Het Fort bij Abcoude is makkelijk te vinden. Wel met enige moeite konden we net twee pratende mannen ontwijken, die met hun fietsen de oprit als het ware blokkeerden. Juist bij langs laveren hoorde ik de postbode (ÈÈn van de twee) zeggen : ìKijk, die heren rijden gewoon door.î Waarop de ander zijn fiets pakte en ons volgde. Net over de brug bleven we staan en wachtte op hem, met rugzak en aan zijn fiets gebonden attributen.

We praatten wat en zo bleek, dat hij ter plaatse onderzoek wilde doen naar de fauna rond het Fort .................

Het vervolg van oze belevenissen op

Looking back & ahead

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 11 Aug 2007 16:08

Kees schreef:Het Fort, mevrouw. Ja, dat lag recht tegenover haar boot. Verscholen tussen het groen en alleen per boot bereikbaar. ìHeeft u een boot ?íí, was meteen onze vraag. Zeker had zij een bootje en het bootje ook al eens eerder uitgeleend aan een Fort(be)zoeker.

Dat moet ik een paar jaar terug zijn geweest. Toen met toestemming van de eigenaar alleen klopte de informatie van de beheerder niet over waar een bootje te lenen.

Het eiland is verboden terrein, en geheel onverstandig te betreden als je alleen gaat en je ergens naar beneden valt...

Mogelijk dat er in september weer rondleidingen zijn? Ik heb er twee jaar achter elkaar rondleidingen gegeven en de verbazing bij de bezoekers was groot.

Groet,

RenÈ

fremitus

verbodsbord

Berichtdoor fremitus » 17 Aug 2007 13:02

Mooie site geworden, Kees.

Ergens schrijf je:

Het hek voor Fort De Ham was ook dicht, maar wel zag ik dat het voorterrein verboden is voor autoís. En al een tijdje, want het bord lijkt mij zeker van voor de oorlog te stammen

Zo te zien staan deze auto's al een poos te wachten. :wink: Past wel bij het bord.

Afbeelding

Kees
Luitenant

Berichtdoor Kees » 25 Aug 2007 01:32

Mooie foto.

Echter de tekst is niet van mij maar van Rein Reuter, mijn mede-ontdekkingsreiziger. Ere wie ere toekomt. :wink:

Is ook bekend welk merk/model zo op de voorgrond staat? Rein is nl. een verwoed bouwer van auto-miniaturen. :idea:

met vr. gr. Kees
Looking back & ahead

Kees
Luitenant

Berichtdoor Kees » 25 Aug 2007 01:41

Toch nog wat vergeten te vermelden: :oops:

Teksten in onze web-site, pagina

zijn van Rein Reuter ©, dus vermelding van de auteur wordt zeer op prijs gesteld.

:oops:

met vr. gr. Kees
Looking back & ahead

fremitus

Re: Onze belevenissen langs de Stelling van Amsterdam

Berichtdoor fremitus » 25 Aug 2007 01:47

Kees schreef:Is ook bekend welk merk/model zo op de voorgrond staat?

Model weet ik niet. Merk wËl. Allemaal Citroen. Het was namelijk een weekendje uit van PATAN. De club van Citroen rijders met achterwiel aandrijving. Er waren zo'n 20 auto's.

Op hun site zal de modellen wel tegenkomen. http://www.patan.nl

Op hun forum heb ik nog wat meer hiervan. Zie

http://83.81.174.197/patan/viewtopic.php?t=71

Kees
Luitenant

Berichtdoor Kees » 19 Sep 2007 23:06

Ja, dat dacht ik eigenlijk wel, CitroÎn.

Ik heb ze allemaal bekeken, zeer mooie uitvoeringen.

Wel nog met achterwielaandirjving.

Dan zijn ze nu beter bij de tijd

En nu met betere vering, daarom rijd ik ook C.

gr. Kees
Looking back & ahead

Terug naar “Toerisme en Recreatie”