Spoken op Forteiland IJmuiden

Toegankelijkheid, recreatie, toerisme en bezoekerscentra.
Gids Rene

Spoken op Forteiland IJmuiden

Berichtdoor Gids Rene » 01 Sep 2007 21:31

Spoken op Forteiland

Gepubliceerd op 31 augustus 2007, 16:53
Laatst bijgewerkt op 31 augustus 2007, 17:02

ijmuiden
Spookt het op Forteiland? De gidsen en beheerder van het fort voor de sluizen van IJmuiden durven het niet te zeggen. Maar een ding weten ze zeker: er is al jaren iets aan de hand. De voorbijschietende lichtbollen, stemmen en voetstappen als ze alleen zijn in het fort, bezoekers die zomaar verstijven van schrik - dat verbeelden ze zich niet.

Vorige maand nog, zegt beheerder Leen de Jager. De IJmuidenaar is een grote man met tatoeages op zijn sterke armen. Vorige maand liep Leen door de sleutelgang, sloeg aan het eind linksaf en schrok. Daar stond een mevrouw van PBN Sport en Adventure, een bedrijf dat teambuildinguitjes organiseert. ,,Je verwacht niet dat daar iemand staat. Ze stond helemaal vastgenageld tegen de muur tegenover de toiletten. Ze durfde gewoon niet verder.'' De vrouw wilde niet vertellen wat er was gebeurd.

,,Ik ben niet bang'', zegt Leen. ,,Vaker loop ik hier met nacht en ontij in m'n eentje. Soms overvalt het je. Ik herinner me dat ik door de sleutelgang liep en helemaal koud werd en zo'n bekrompen gevoel kreeg.''

Enkele jaren geleden deed Leen om kwart voor zeven in de ochtend het licht aan in het fort. Dat floepte weer uit. Niets bijzonders. Er sloeg wel eens vaker een zekering door. Leen loopt met zijn zaklantaarn naar het hijslokaal, de plek waar dwars door de verdiepingen de granaten naar boven werden gehesen. Daar staat de verdeelkast voor het elektra. Opeens komt uit de gang bij de kruitruimtes een grote gele lichtvlek. Daaromheen cirkelen kleine gekleurde lichtvlekken. Over de grond komen ze op Leen af. Als de vlek naast Leen is, zegt hij: ,,Zo, ben je daar?'' En weg is het licht.

De lichtbollen verschijnen op foto's. ,,Ik heb massa's foto's met die lichtvlekken'', zegt gids Henk Tol uit IJmuiden. Ook gids Jan de Leur heeft ze vastgelegd. ,,Ze zijn heel helder en heel scherp. Ik heb veel foto's gemaakt met statief. Een reeks achter elkaar, omdat ik de eerste foto's niet goed vond. Je ziet op die foto's dat een bol zich gewoon verplaatst.''

Gids Monique de Jager uit IJmuiden liep enkele jaren gelden met een van haar dochters door de gangen van het fort. ,,Ze was een jaar of zes. Ineens had ze het gevoel alsof ze een klap kreeg in haar nek, terwijl dat helemaal niet zo was.''

Voor IJmuidenaar De Leur is een belevenis met zijn nicht Ria een duidelijk teken 'dat er iets is'. Ruim vier jaar geleden nam hij haar mee naar het fort. ,,Ze is gevoelig voor bovennatuurlijke dingen. Met haar liep ik door de smalle donkere gangen. Ze liep meteen naar bepaalde hoeken, zoals hier in deze munitieopslag. Hier is het heel sterk, zei ze. Toen ze weg was, ben ik die punten nog eens nagelopen. Barst, dacht ik, die punten liggen precies boven elkaar! Als je voor het eerst hier in het fort komt, kun je dat onmogelijk weten. Je raakt gedesoriÎnteerd in de gangen. Heel frappant.''

http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/re ... ?secId=736

Sasgeerling
Soldaat
Fort of organisatie: Fort bij IJmuiden

Re: Spoken op Forteiland IJmuiden

Berichtdoor Sasgeerling » 21 Aug 2015 19:05

Ik ben vandaag in het fort geweest en ben er ook gevoelig voor.
Toen ik een rondleiding in het fort kreeg voelde ik me heel erg aangetrokken naar een hoek in een kamer.

Welke kamer weet ik niet maar het was erg sterk.
Ook voelde het voor mij erg druk. Ik was zeker onder de indruk ik had zeker een gevoel dat er iets speelt.

Terug naar “Toerisme en Recreatie”