Bruine Borden

Toegankelijkheid, recreatie, toerisme en bezoekerscentra.
Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Bruine Borden

Berichtdoor Rene Ros » 08 Jul 2008 11:20

Deze maand worden de bruine borden geplaatst. Uw webmaster is aan de afbeelding gekomen voor de borden van de Stelling van Amsterdam:
NL10-Stelling-v.-Adam_ANWB.jpg
NL10-Stelling-v.-Adam_ANWB.jpg (36.44 KiB) 9242 keer bekeken

fremitus

Re: Bruine Borden

Berichtdoor fremitus » 08 Jul 2008 12:30

Vlg. mij is hier niet van de provinciale toolkit gebruik gemaakt :wink:

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Bruine Borden staan er al

Berichtdoor Rene Ros » 09 Jul 2008 18:45

De Bruine Borden staan er al. Althans, op weg naar Kornwerderzand zagen we vandaag de borden van Laag Holland, Beemster en Stelling van Amsterdam langs de snelweg A7 staan.

René
Bijlagen
299-bruineborden.jpg
Foto: Hans Baas
299-bruineborden.jpg (19.03 KiB) 9198 keer bekeken

Nieuwsredactie
Opzichter van Etiquette

Bruin bord over De Stelling

Berichtdoor Nieuwsredactie » 27 Jul 2008 20:34

Ingezonden brief in Haarlems Dagblad, 26 juli 2008

Inderdaad heb ik de borden aan beide kanten van de weg bij De Liede aan A 200 zien staan.
Afgezien van mijn mening dat het woord ’Stelling’ maar bij weinig passerende automobilisten het juiste belletje zal doen rinkelen vind ik het als VVV-er, die staat voor de promotie en profilering van Haarlem een ongepaste plek om zo’n bord te plaatsen.
Als namelijk een toerist/automobilist vanaf het Rottepolderplein naar Haarlem rijdt, en hij ziet in de verte de toren van de Baaf fier de lucht insteken, ziet hij aan zijn rechterhand een bruin bord waar het woord ’Amsterdam’ zeer prominent op prijkt.
Dus zal hij zich afvragen of hij wel op de goeie weg naar Haarlem is en omkeren of zo?
Weg dat bord en plaats er een met ’Haarlem, stad van Frans Hals’ of ’welkom in Haarlem Bloemenstad’ van dit soort opdringerige borden worden wij dacht ik helemaal niet wijzer!
Peer Sips,
Directeur VVV-Zuid-Kennemerland

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Re: Bruin bord over De Stelling

Berichtdoor Rene Ros » 27 Jul 2008 20:44

Peer Sips schreef:Afgezien van mijn mening dat het woord ’Stelling’ maar bij weinig passerende automobilisten het juiste belletje zal doen rinkelen vind ik het als VVV-er, die staat voor de promotie en profilering van Haarlem een ongepaste plek om zo’n bord te plaatsen.

Tsja, maar daar loopt toch de (hoofdverdedigingslijn van de) Stelling? Met als doel dat t.z.t. bij automobilisten het juiste belletje gaat rinkelen?

Rene Ros in nieuwsbrief 53, 2001 schreef:Ik heb al eens geopperd om gewoon met borden - oei wat simpel - aan te geven dat iemand de Stelling in- of uitgaat. Dus bijvoorbeeld de nieuwe fietsbrug over de A4 met 'Welkom in de Stelling van Amsterdam' erop, met uiteraard 'www.stelling-amsterdam.nl' eronder!

Dan zou het inderdaad minder verwarrend zijn geweest of je naar Amsterdam of Haarlem rijdt.

Mvg,
Rene

fremitus

Re: Bruin bord over De Stelling

Berichtdoor fremitus » 27 Jul 2008 21:24

Nieuwsredactie schreef:Afgezien van mijn mening dat het woord ’Stelling’ maar bij weinig passerende automobilisten het juiste belletje zal doen rinkelen.....

We hopen natuurlijk dat het woord "Stelling" nieuwsgierigheid opwekt en misschien mensen thuis naar een "Stelling" website zal leiden. Dan zal veel duidelijk worden. De mensen die de Stelling kennen, zullen niet wijzer worden van zo'n bord.

Nieuwsredactie
Opzichter van Etiquette

In 60 seconden: Bruin Bord

Berichtdoor Nieuwsredactie » 28 Jul 2008 10:09

Bron: Haarlems Dagblad d.d. 28 juli 2008

Ontboezeming van een collega: ’Al jaren rij ik over die A200 maar die bruine borden van de Stelling van Amsterdam zijn me nooit eerder opgevallen!’ Nou, dan is er niks mis met je, behalve dan dat je het krantenartikel erover niet helemaal goed hebt gelezen, want die borden zijn er pas neergezet. De ANWB attendeert automobilisten op bijzondere landschappen die zij passeren. De Stelling van Amsterdam is - gezien haar aard van gecamoufleerd verdedigingswerk - nogal verstopt in het landschap en velen zijn zich nog niet bewust van haar status van werelderfgoedmonument.
Onder hen valt getuige een ingezonden brief in deze krant van zaterdag ook directeur Peer Sips van de VVV Zuid-Kennemerland. Sips vindt dat hij niets wijzer wordt van ’dit soort opdringerige borden’, die de aandacht van passanten niet vestigen op Haarlems schoon, maar het woord ’Amsterdam’ etaleren. Automobilisten zouden kunnen denken dat ze de verkeerde kant op rijden!
Niet zo wijs van een VVV-man. Van hem zou je juist verwachten dat hij de toeristische potentie van de Stelling van Amsterdam – waarvan amper verdedigingswerken op Amsterdams territoir liggen – ook voor Haarlem zou weten uit te buiten. Echter: liever een bord voor z’n kop dan een die langs de weg de vreemdeling informeert.
Of komt het allemaal voort uit het feit dat Haarlem buiten de linie was gelaten en dus op papier al aan de vijand zou zijn prijsgegeven?
Peter Schat

Ziegel
Luitenant
Fort of organisatie: Positie bij Spaarndam

Re: Bruine Borden

Berichtdoor Ziegel » 29 Jul 2008 08:12

Wat zou het fijn zijn voor Haarlem als baas VVV zich zou realiseren dat er zelfs een stukje Werelderfgoed op Haarlemsch grondgebied ligt?

Wat een pijnlijk onbenul. Hoe :o is deze man - die vast heel aardig is en de beste bedoelingen heeft - aan deze baan gekomen?

Nieuwsredactie
Opzichter van Etiquette

Provincie Noord-Holland plaatst bruine borden

Berichtdoor Nieuwsredactie » 13 Mar 2009 12:11

Bron: Stichting Cultureel Erfgoed Noord-Holland d.d. 13-3-2009

In opdracht van de Provincie Noord Holland zijn op 10 maart jl. bij een aantal provinciale wegen bruine borden geplaatst in navolging van de borden die de ANWB in 2008 heeft geschonken aan de Nationale Landschappen. Doordat de Provincie de borden nu ook bij de provinciale wegen heeft geplaatst (de borden die door de ANWB zijn geschonken staan langs de rijkswegen) is de Stelling van Amsterdam nog zichtbaarder voor het publiek.

De borden zijn geplaatst langs de N247 (Fort bij Edam), N244 (Fort aan de Nekkerweg) en N203 (Fort bij Krommeniedijk, Fort aan Den Ham).

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Re: Provincie Noord-Holland plaatst bruine borden

Berichtdoor Rene Ros » 13 Mar 2009 12:49

Nieuwsredactie schreef:bij een aantal provinciale wegen bruine borden geplaatst

Iemand in de buurt die me voor volgende week woensdag aan een paar fotootjes kan helpen voor in de nieuwsbrief?

Mvg,
Rene

Terug naar “Toerisme en Recreatie”