Stelling krijgt bezoekerscentra in Fort Pampus en Vijfhuizen

Toegankelijkheid, recreatie, toerisme en bezoekerscentra.

Met de beslissing van de provincie ben ik het:

Peiling eindigde op 10 Nov 2006 18:03

Eens
5
31%
Oneens
10
63%
Geen mening
1
6%

Totaal aantal stemmen: 16

Nieuwsredactie
Opzichter van Etiquette

Stelling krijgt bezoekerscentra in Fort Pampus en Vijfhuizen

Berichtdoor Nieuwsredactie » 11 Okt 2006 19:03

Bron: Persbericht provincie Noord-Holland, 11 oktober 2006

Fort Pampus en Fort Vijfhuizen zijn het meest geschikt voor het realiseren van twee bezoekerscentra voor de Stelling van Amsterdam. Voor het bepalen van de locatie van een derde bezoekerscentrum gaan Gedeputeerde Staten verder onderzoek doen. De provincie wil met de centra bereiken dat geÔnteresseerden meer te weten kunnen komen over de onderdelen van de Stelling en de Stelling als geheel.

In maart 2006 hebben Gedeputeerde Staten besloten dat er bezoekerscentra gaan komen voor de Stelling van Amsterdam. Doel is het vergroten van de toeristische en recreatieve functie van het verdedigingswerk. De provincie hecht veel waarde aan de Stelling en wil de informatie over de geschiedenis en gebruiksmogelijkheden beter toegankelijk maken voor het publiek. Externe partijen hebben de mogelijkheid gekregen om voorstellen in te dienen voor het realiseren van de bezoekerscentra. Negen partijen hebben plannen aangeleverd. Een jury onder leiding van gedeputeerde Kruisinga, heeft de plannen beoordeeld. Bij de beoordeling is onder meer gelet op ruimtelijke spreiding van de locaties, bereikbaarheid en uitstraling.

Fort Pampus en Fort Vijfhuizen zijn het meest geschikt bevonden voor de ontwikkeling van een bezoekerscentrum. Fort Pampus functioneert nu al als een bezoekerscentrum en de ligging van Pampus en de koppeling met water maken de locatie extra aantrekkelijk. Fort Vijfhuizen heeft als pluspunt dat het stedelijk gelegen is. Voor beide locaties worden de plannen nu verder uitgewerkt.

Voor het bepalen van de derde locatie is nog wat meer tijd nodig. Fort bij Krommeniedijk, Fort bij Spijkerboor en Fort aan de Nekkerweg komen in aanmerking, maar de jury vindt verdere uitwerking van de plannen noodzakelijk.

Naar verwachting zijn de plannen in januari 2007 gereed.
Laatst gewijzigd door Rene Ros op 11 Okt 2006 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Mijn reactie

Berichtdoor Rene Ros » 11 Okt 2006 19:20

Om de toon niet meteen zelf te zetten - postief of negatief-, onthou ik me voorlopig van een reactie. Graag reacties van anderen.

RenÈ

fremitus

Mijn reactie

Berichtdoor fremitus » 11 Okt 2006 20:12

Fort Pampus en Fort Vijfhuizen zijn het meest geschikt bevonden

Ben ik het niet mee eens. Pampus ligt wel mooi maar ook erg onbereikbaar. Kost een dag en toeristen hebben daar tegenwoordig helaas geen tijd voor over. Lijkt mij (als bouwobject) ook niet representatief voor 42 SvA forten.

Vijfhuizen ligt zeker niet stedelijk en is een kunstenaarsgemeenschap en restaurant. Geen goed beeld van periode rond 1900.

Hoewel eerst flink op te knappen, lijken Aalsmeer (hefkoepels !) en Uithoorn er dan meer op.

Krommeniedijk of Spijkerboor als 3e lijkt mij wel wat. Nekkerweg minder.

Beide goed/snel met auto bereikbaar vanuit Adam. Den Ham ook.

Maar ja, die liggen dan ook in mijn achtertuin :wink:

http://www.fortaandenham.nl/transfer/grotekaart.html

My humble opinion

Fred

emiel
Kapitein
Fort of organisatie: reenactment

Berichtdoor emiel » 11 Okt 2006 20:34

Wat dacht je van fort bij edam.

Wordt opgeknapt en historisch ingericht!!!

Gr emiel
verzamelaar en reenacter van het nederlandse leger 1895-1940

Ron E

Berichtdoor Ron E » 11 Okt 2006 20:35

Ik heb geen sterke voorkeuren, maar Pampus lijkt mij inderdaad niet zo handig als je mikt op grotere aantallen bezoekers. Mijn idee is dat het te kiezen fort goed bereikbaar moet zijn. En als niet-Noord Hollander denk ik dat je dan ook eens moet kijken naar een fort op een locatie, waar je kunt komen zonder de A-10 op te hoeven. Een fort ten oosten of zuiden van Amsterdam ligt dan veel gunstiger.

Mijn voorkeuren: Aalsmeer of Uithoorn, die liggen duidelijk gunstiger voor mensen die uit het Gooi of verder weg komen.

Kees de Wildt

Berichtdoor Kees de Wildt » 11 Okt 2006 20:56

Het is onbegrijpelijk dat het bij de Provincie (programmabureau) aanwezige plan, betreffende de "Cultuurtoeristische ontwikkeling Fort Markenbinnen", niet is meegenomen in de keuze van de jury. Nog onbegrijpelijker is het vasthouden van GS aan het besluit van de jury, nadat zij nog eens middels een brief in kennis zijn gesteld van de feiten die de afwijzingsargumenten van de jury ontkrachten. De woorden, het stimuleren van particulier initiatief bij de ontwikkeling van de "Stelling van Amsterdam", kloppen op deze wijze niet met de daden.

Jammer dat zij een panklare kans om in 2007 een goede stap voorwaarts te maken in de ontwikkeling van de noordzijde van de stelling, tussen Krommeniedijk en Spijkerboor, zo hebben laten liggen.

Piet

Berichtdoor Piet » 11 Okt 2006 21:30

Ik zou ook een voorkeur uitspreken voor het Fort bij Uithoorn (Amstelhoek), het ligt direkt aan de N201 en is een eenvoudig opzet.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 11 Okt 2006 21:42

Piet schreef:Ik zou ook een voorkeur uitspreken voor het Fort bij Uithoorn (Amstelhoek), het ligt direkt aan de N201 en is een eenvoudig opzet.

De provincie Noord-Holland zal zelf geen bezoekerscentrum gaan exploiteren. Dus ondersteund (en kiest) ze alleen forten die zichzelf als bezoekerscentrum willen opwerpen. Dat doet Fort bij Uithoorn niet. Onder andere omdat het in een andere provincie ligt... Helaas.

Groet,

RenÈ

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Re: Mijn reactie

Berichtdoor Rene Ros » 11 Okt 2006 21:46

fremitus schreef:Krommeniedijk of Spijkerboor als 3e lijkt mij wel wat. Nekkerweg minder.

Beide goed/snel met auto bereikbaar vanuit Adam.

Mmm, Krommeniedijk bereikbaar? Dat net-niet doodlopende smalle weggetje? Een bus met Japanners kan er niet komen... :-)

Ik heb een hele goede hint gezien dat de derde BZC een fort van Natuurmonumenten zal worden...

RenÈ

Cees van der Meer

Berichtdoor Cees van der Meer » 12 Okt 2006 10:19

Hoezo, weinig bezoek op Pampus?

Jaarlijks 35.000 tot 40.000 personen lijkt mij "best aardig".

Cees

Terug naar “Toerisme en Recreatie”