Stelling krijgt bezoekerscentra in Fort Pampus en Vijfhuizen

Toegankelijkheid, recreatie, toerisme en bezoekerscentra.

Met de beslissing van de provincie ben ik het:

Peiling eindigde op 10 Nov 2006 18:03

Eens
5
31%
Oneens
10
63%
Geen mening
1
6%

Totaal aantal stemmen: 16

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 12 Okt 2006 10:33

Cees van der Meer schreef:Hoezo, weinig bezoek op Pampus?

Jaarlijks 35.000 tot 40.000 personen lijkt mij "best aardig".

Cees

??? Ik lees nergens een reactie waarin iemand beweert dat Pampus weinig bezoekers trekt.

Wel een bericht dat Pampus moeilijk wordt als je heel veel bezoekers wilt trekken. De boottocht is voor een kort bezoekje een grote drempel.

Overigens moet Pampus naar mijn mening wel een van de bezoekerscentra worden.

RenÈ

fremitus

Re: Mijn reactie

Berichtdoor fremitus » 12 Okt 2006 11:44

Rene Ros schreef:Mmm, Krommeniedijk bereikbaar? Dat net-niet doodlopende smalle weggetje? Een bus met Japanners kan er niet komen... :-)

Een bus met Japanners zou inderdaad problemen geven met passeren. Maar geldt dat niet voor de meeste forten? Als d‡t een van de criteria zou zijn.

Ik ken maar weinig met echt goede ontsluiting. Wel eens een bus over de Edam/Volendamse dijk zien wurmen ? :wink:

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 12 Okt 2006 11:50

fremitus schreef:
Rene Ros schreef:Mmm, Krommeniedijk bereikbaar? Dat net-niet doodlopende smalle weggetje? Een bus met Japanners kan er niet komen... :-)

Een bus met Japanners zou inderdaad problemen geven met passeren. Maar geldt dat niet voor de meeste forten? Als d‡t een van de criteria zou zijn.

Ik ken maar weinig met echt goede ontsluiting. Wel eens een bus over de Edam/Volendamse dijk zien wurmen ? :wink:

(Verbeteren van de) bereikbaarheid, mogelijkheid tot aanleggen van een parkeerplaats e.d. speelt uiteraard een rol in de keuze. Maar de eerste criteria is dat het een fort moet zijn waar al een club mensen bezig is met de exploitatie. De provincie zoekt niet het best geschikte of best bereikbare fort, ze zoekt clubs die het wil exploiteren. En eigenlijk blijkt nu dat ze clubs zoekt die het in de normale exploitatie erbij willen nemen.

RenÈ

mischa

Berichtdoor mischa » 12 Okt 2006 19:09

Misschien een heel gek idee hoor, maar als men mikt op bezoekers en bekendheid, is het dan niet handig Ìn Amsterdam (ook) een bezoekerscentrum in te richten (wellicht ook nog een soort museum)? Een fort wordt denk ik niet echt veel door 'passanten' bezocht, je moet er echt gericht naar toe.

jabri
Kapitein
Fort of organisatie: geen

Berichtdoor jabri » 12 Okt 2006 22:29

Rene Ros schreef:..... En eigenlijk blijkt nu dat ze clubs zoekt die het in de normale exploitatie erbij willen nemen.

RenÈ

Fort bij Markenbinnen, dus?
Jan Brilleman

Solvitur ambulando

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 12 Okt 2006 22:45

jabri schreef:
Rene Ros schreef:..... En eigenlijk blijkt nu dat ze clubs zoekt die het in de normale exploitatie erbij willen nemen.

Fort bij Markenbinnen, dus?

Er hebben 9 gegadigden voorstellen bij de provincie ingediend. Fort bij Marken-Binnen was een daarvan.

Het mooiste was geweest als de provincie een nieuwe club had helpen oprichten voor de exploitatie van de best geschikte forten (qua bereikbaarheid, model etc.).

RenÈ
Laatst gewijzigd door Rene Ros op 12 Okt 2006 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 12 Okt 2006 22:52

Halo Mischa,

mischa schreef:Misschien een heel gek idee hoor, maar als men mikt op bezoekers en bekendheid, is het dan niet handig Ìn Amsterdam (ook) een bezoekerscentrum in te richten (wellicht ook nog een soort museum)?

Dat is niet zo'n gek idee, die geluiden zijn er al langer. Neem het initiatief, richt een club op, zoek een dure locatie (BB bunker op het Damrak heb ik al eens genoemd) en neem contact op met de provincie. Of de gemeente? Maar eigenlijk is het al te laat daarvoor.

mischa schreef:Een fort wordt denk ik niet echt veel door 'passanten' bezocht, je moet er echt gericht naar toe.

Mmm, ik heb het nooit geteld maar er komen genoeg mensen in auto en op de fiets langs. De ervaring is dat als een hek van een fort open staat, er mensen binnen komen.

Groet,

RenÈ

fremitus

Berichtdoor fremitus » 12 Okt 2006 23:06

jabri schreef:Fort bij Markenbinnen, dus?

Lijkt me niet eens zo'n slecht idee. De bouw van de nieuwe genieloods past daar wel in. ( Zie Stellingkoerier 17) En het ligt aan een provinciale weg.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 12 Okt 2006 23:16

fremitus schreef:
jabri schreef:Fort bij Markenbinnen, dus?

Lijkt me niet eens zo'n slecht idee. De bouw van de nieuwe genieloods past daar wel in. ( Zie Stellingkoerier 17) En het ligt aan een provinciale weg.

Je had die uitspraak als quote van mij staan, maar die is van gebruiker jabri. Als beheerder heb ik dat even aangepast.

Op de rest mag Kees de Wildt, directeur van genoemd fort, hier reageren. :-)

RenÈ

Klaas F. Keessen

Berichtdoor Klaas F. Keessen » 13 Okt 2006 15:48

Beste forten liefhebbers, :D

De afgelopen maand genoten van de "Stellingmaand".

Met mijn twee dochters 17 forten en een batterij bezocht.

"de Stelling" leeft meer dan ooit bij ons.

Hoewel ik nog niet zo lang bezig ben met "de Stelling" bezoeken leef ik wel in een befortte omgeving (Kudelstaart).

Al decenia lang passeer ik forten en geniedijken, nu heb ik ze echt bezocht en onderzocht. :o

Op dit moment gaat de discussie naar mijn idee te veel over het derde fort. De twee aangewezen forten vond ik nou niet prototype van de forten van de "Stelling van Amsterdam". :shock:

Op 1 oktober bezochten we Pampus.

Prachtig fort, machtig interessant bouwwerk en er is al heel veel weer netjes gemaakt door de vrijwilligers.

Maar Pampus ligt uit de richting, is iets minder makkelijke en snel te bereiken. We leven helaas in een snelle tijd. Iets voor een hele dagtocht dus.

Op 9 september bezochten we naast Spaarndam -Noord en -Zuid, Penningsveer en Liebrug ook het "Fort bij Vijfhuizen".

Hoewel prachtig gerestaureerd heeft dit fort het niet voor ons.

Te mooi is alles weer opgeknapt, glazen deuren in de frontgang en zelfs spotjes in de vloer van deze frontgang.

Dit is geen fort zoals we de "Stelling van Amsterdam" aan mensen moeten laten zien. Nergens werden we overigens zo onvriendelijk ontvangen als door de vrijwilligster in Vijfhuizen. :(

Zelf zou ik graag zien dat er een ander fort in de "sector Sloten" werd aangewezen. Een idee zou zijn het "Fort bij Aalsmeer".

Dit fort heeft als een van de weinige nog de hefkoepels en aan de keelzijde van het fort bevinden zich de prachtig "te herstellen" inundatie en schut sluizen. De linkerzijde van het "Fort bij Aalsmeer" is helaas vele jaren gebruikt door de brandweer en dat is te zien. :cry:

Ja, Marken-Binnen, mooi!

Maar wat dacht u van Edam met z'n echte keuken?

Heel moeilijk allemaal.

Klaas.

Terug naar “Toerisme en Recreatie”