Stelling krijgt bezoekerscentra in Fort Pampus en Vijfhuizen

Toegankelijkheid, recreatie, toerisme en bezoekerscentra.

Met de beslissing van de provincie ben ik het:

Peiling eindigde op 10 Nov 2006 18:03

Eens
5
31%
Oneens
10
63%
Geen mening
1
6%

Totaal aantal stemmen: 16

casparvandenberg
Sergeant

Berichtdoor casparvandenberg » 13 Okt 2006 22:03

De provincie is gewoon slim, die laten de forten het werk doen, gooien er zelf wat munten tegn aan en kunnen weer voor een tijdje roepen dat ze het cultuurhistorisch erfgoed hebben 'beschermd'.

Pampus lijkt mij inderdaad redelijk onbereikbaar. Een soort infopunt midden in Amsterdam, bijvoorbeeld in het Rijksmuseum (denk aan de waterkelders die daar dacht ik onder lagen) over de stelling, lijkt mij een goede eerste publiekstrekker. En uiteraard Fort Edam (sorry, dan ben ik wat bevooroordeeld.. :wink: ) is een goede locatie met veel toekomst. Bovendien wordt Fort Edam denk ik het enige fort dat serieus gaat (laten) zien hoe de stelling d'r rond 1900 uitzag.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 13 Okt 2006 23:47

Klaas F. Keessen schreef:Heel moeilijk allemaal.

Over de fortkeuze zal toch nooit overeenstemming zijn, omdat iedereen andere criteria belangrijker vindt. Of helemaal niet denkt aan bepaalde criteria.

Maar ik denk dat je de algemene tendens over de twee gekozen forten goed hebt weergegeven.

Pampus moet een van de drie bzc's zijn omdat het al zoveel mensen trekt, maar m.i. niet het hoofd-bzc dat de meeste aandacht krijgt.

Vijfhuizen is alleen een goede keuze als je de bezoekers wilt laten zien hoe je vind dat de Stelling er in de toekomst uit moet zien. Niet als je de sfeer van de huidige Stelling of het verhaal van de vroegere Stelling wilt laten zien.

Spijkerboor heeft met haar geschutskoepel en ligging in het landschap een ijzersterke positie. Alhoewel het 'ver' van de bewoonde Randstad ligt maar dat kan ook weer een voordeel zijn.

Overigens, we hebben het nu over drie forten die uit het geldpotje van de provincie mogen gaan eten. Maar denkt men nu serieus dat de andere forten niet wat uit eigen middelen gaan opzetten? We krijgen een grote variatie in tentoonstellingen en verhaallijnen...

Groet,

RenÈ

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 13 Okt 2006 23:50

casparvandenberg schreef:Een soort infopunt midden in Amsterdam, bijvoorbeeld in het Rijksmuseum (denk aan de waterkelders die daar dacht ik onder lagen) over de stelling, lijkt mij een goede eerste publiekstrekker.

Onder een bijgebouw ligt inderdaad een waterkelder, maar die is niet zo groot hoor. Dan liever de twee in het Paleis van Justitie.

http://www.stelling-amsterdam.org/forten/adam-rijksmuseum/

http://www.stelling-amsterdam.org/forten/adam-justitie/

Groet,

RenÈ

fremitus

Berichtdoor fremitus » 14 Okt 2006 00:17

casparvandenberg schreef:Een soort infopunt midden in Amsterdam, bijvoorbeeld .....

Of het, sinds kort, beschikbare Hembrugterrein ?

http://www.stelling-amsterdam.org/cgi-bin/forum/viewtopic.php?t=65

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 14 Okt 2006 00:35

fremitus schreef:
casparvandenberg schreef:Een soort infopunt midden in Amsterdam, bijvoorbeeld .....

Of het, sinds kort, beschikbare Hembrugterrein ?

Eh, het vm. Algemeen Verdedigingspark is al in 2000 door Defensie verlaten. De vm. Artillerie Inrichtingen in 2003 door Eurometaal. Wat vind je kort? :-)

Er is wel lekker veel ruimte dan in een fort van 1500 m2 in lokalen van pak 'm beet 50 m3.

Je idee is niet nieuw. Maar er was geen initiatiefnemer die het terrein als bzc wil exploiteren. Dus we kunnen wel blijven fantaseren over mooie locaties, maar dat schiet niets op.

Ik heb de directeur van het Legermuseum al eens op het terrein gewezen maar toen waren ze al te ver met een centraal defensiemuseum in/op Soesterberg. Maar wat zou het een mooi hergebruik zijn geweest en (voor de gedeeltelijke sloop) voldoende ruimte voor het museum en al haar depots.

Stichting Herstelling zocht enkele jaren geleden een groter onderkomen maar vonden de bereikbaarheid/ligging niet goed.

RenÈ

AFessl

enquete

Berichtdoor AFessl » 14 Okt 2006 19:51

Helaas lukt het niet om mijn stem over het besluit van de provincie m.b.t. bezoekerscentra uit te brengen via de enquete. Ik ben het eens met het besluit. De beide forten hebben jaarlijks nu al een groot aantal bezoekers (Pampus jaarlijks tussen de 35.000 en 40.000) en er is al veel kennis beschikbaar bij ongeveer 100 vrijwilligers en natuurlijk ook de fortwachters.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Re: enquete

Berichtdoor Rene Ros » 15 Okt 2006 11:36

AFessl schreef:De beide forten hebben jaarlijks nu al een groot aantal bezoekers (Pampus jaarlijks tussen de 35.000 en 40.000) en er is al veel kennis beschikbaar bij ongeveer 100 vrijwilligers en natuurlijk ook de fortwachters.

Verwar je kritiek en suggesties op het besluit van de provincie niet met kritiek op de betreffende forten?

Hoe goed en leuk Pampus ook is, het is m.i. niet geschikt als (hoofd- of enig)bezoekerscentrum omdat de ligging, model en huidige staat niet representatief voor de Stelling is.

Maar we zitten nogsteeds te veel te richten op de forten. Wellicht moeten we maar eens gaan nadenken over welk verhaal er in een bezoekerscentrum verteld moet gaan worden. Eerst de inhoud, dan de middelen?

RenÈ

Eric Haas

Re: Mijn reactie

Berichtdoor Eric Haas » 18 Okt 2006 00:36

Leuk deze discussie op internet! RenÈ ik wist niet dat we ook al een compleet forum ter beschikking hadden gekregen door jouw enthousiasme en inzet!

Dit ter inleiding van deze soldaat (een echte zandhaas dus!).

Even een eerste bericht, ingaand op de bereikbaarheid van Fort bij Krommeniedijk: Inderdaad is het weggetje smal en zullen de bussen met Japanners elkaar inderdaad in een intieme omstrengeling passeren op de dijk:

Op zich wil ik de gemiddelde Japanner die warme ontmoeting niet onthouden, maar ik betwijfel toch eerlijk gezegd sterk of de bussen Japanners het publiek is wat we redelijkerwijs kunnen verwachten als bezoekers van Forten uit de Stelling van Amsterdam. Los van het feit of we dat zouden moeten willen. De Stelling / een Fort is mijns inziens geen makkelijk hap/snap product, dus ik denk dat de gemiddelde Japanner met een Rembrandt, een Van Gogh, een paar Kazen, een Zaanse schans en een stukje Edam al helemaal blij is.

Overigens laten we ons geen illusies maken: die Japanners komen ook niet in drommen aanzetten om bijvoorbeeld de vestingstad Naarden te bekijken. Maar dit terzijde.

Punt is of eigenlijk vraag - en mij interesseert hierbij ten zeerste de meningen van overige soldaten en militairen op dit gremium - welk soort bezoekers zien wij eigenlijk naar de bezoekerscentra komen? Zou aardig zijn om daarvoor een goed profiel voor ogen te hebben. Misschien een apart discussie onderwerp?

Om terug te keren op het punt van de bereikbaarheid van Krommeniedijk: vanaf de A9 (kant van Uitgeest) valt die bereikbaarheid alleszins mee. Er ligt een relatief drukbezocht waterrecreatiegebied (aan het Uitgeester/Alkmaarder meer) zo'n beetje pal naast het fort (op nog geen 2 km), waar het recreatieschap een groot parkeerterrein heeft. Dit kan ook gebruikt worden voor bezoekers van het Fort bij Krommeniedijk.

Je zou dan op verschillende manieren - bijvoorbeeld te voet of per (witte) fiets - naar het fort kunnen gaan. DIt geeft je een hele mooie landschappelijke beleving, de weg te gaan over deze zeer oude dijk die kronkelt door de velden, een dijk die eigenlijk al eeuwenlang de scheidslijn heeft betekent tussen land en zee (het kromme IJ liep hier richting Noordzee).

Dus in plaats van een probleem zou je het vervoers-/bereikbaarheidspunt ook als pluspunt kunnen zien. Echter daar past wel een ander soort bezoeker bij dan de doorsnee hap/slik/weg 6 megapixel Japanner.

Hierbij laat ik het maar even, voordat een intentie tot leveren van klein commentaar ontaardt in ellenlang proza...

Eric

Rene Ros schreef:
fremitus schreef:
Rene Ros schreef:Mmm, Krommeniedijk bereikbaar? Dat net-niet doodlopende smalle weggetje? Een bus met Japanners kan er niet komen... :-)

Een bus met Japanners zou inderdaad problemen geven met passeren. Maar geldt dat niet voor de meeste forten? Als d‡t een van de criteria zou zijn.

Ik ken maar weinig met echt goede ontsluiting. Wel eens een bus over de Edam/Volendamse dijk zien wurmen ? :wink:

(Verbeteren van de) bereikbaarheid, mogelijkheid tot aanleggen van een parkeerplaats e.d. speelt uiteraard een rol in de keuze. Maar de eerste criteria is dat het een fort moet zijn waar al een club mensen bezig is met de exploitatie. De provincie zoekt niet het best geschikte of best bereikbare fort, ze zoekt clubs die het wil exploiteren. En eigenlijk blijkt nu dat ze clubs zoekt die het in de normale exploitatie erbij willen nemen.

RenÈ

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 18 Okt 2006 20:12

Eric Haas schreef:Leuk deze discussie op internet! RenÈ ik wist niet dat we ook al een compleet forum ter beschikking hadden gekregen door jouw enthousiasme en inzet!

Ik heb al mijn middelen ingezet om er bekendheid aan te geven, en jij komt er per ongeluk achter? ;-)

Eric Haas schreef:Even een eerste bericht, ingaand op de bereikbaarheid van Fort bij Krommeniedijk: Inderdaad is het weggetje smal en zullen de bussen met Japanners elkaar inderdaad in een intieme omstrengeling passeren op de dijk:

Ik bedoel uiteraard de spreekwoordelijke bus met Japanners. Er mogen ook schoolkinderen of bejaarden in zitten!

Eric Haas schreef:Op zich wil ik de gemiddelde Japanner die warme ontmoeting niet onthouden, maar ik betwijfel toch eerlijk gezegd sterk of de bussen Japanners het publiek is wat we redelijkerwijs kunnen verwachten als bezoekers van Forten uit de Stelling van Amsterdam.

Ik heb al eens een Japanse gids op bezoek gehad die er wel degelijk mogelijkheden in zag. Niet als apart doel, maar om even langs te gaan. Vooral de UNESCO status weegt bij buitenlandse groepen als een keurmerk van bezienswaardigheid. Maar ik geeft toe, niets meer van gehoord.

Eric Haas schreef:Punt is of eigenlijk vraag - en mij interesseert hierbij ten zeerste de meningen van overige soldaten en militairen op dit gremium - welk soort bezoekers zien wij eigenlijk naar de bezoekerscentra komen? Zou aardig zijn om daarvoor een goed profiel voor ogen te hebben. Misschien een apart discussie onderwerp?

Volgens het haalbaarheidsonderzoek bezoekerscentrum zijn de dagrecreanten uit de directe regio de grootste doelgroep. Daarna de binnenlandse toerist en de buitenlandse toerist.

Ik begin het idee te krijgen dat de provincie:

- onder 'bezoekerscentrum' drie of vier lokalen met een tentoonstelling verstaat. (weinig ambitieus)

- dat de drie bezoekerscentra zich wellicht op drie verschillende doelgroepen gaat richten: Vijfhuizen op de MICE (zakelijke) markt, Pampus op de m.n. buitenregio klant en het derde fort voor de regionale dagrecreant.

Groet,

RenÈ

Eric Haas

Berichtdoor Eric Haas » 23 Okt 2006 16:01

Rene Ros schreef:
Ik begin het idee te krijgen dat de provincie:

- onder 'bezoekerscentrum' drie of vier lokalen met een tentoonstelling verstaat. (weinig ambitieus)

- dat de drie bezoekerscentra zich wellicht op drie verschillende doelgroepen gaat richten: Vijfhuizen op de MICE (zakelijke) markt, Pampus op de m.n. buitenregio klant en het derde fort voor de regionale dagrecreant.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat bovenstaande indeling hout snijdt. Wellicht is het in aanvulling zo, dat het derde fort zich met name ook sterk mag manifesteren op natuurwaarde/lanschappelijke beleving. Dat is bij Vijfhuizen m.i. veel minder het geval, terwijl Pampus niet exemplarisch is voor de (forten in de) Stelling.

Spijkerboor en zeker Krommeniedijk zouden denk ik beiden op het aspect "landschappelijke beleving" iets moois kunnen bieden. Denk dan aan liniedijken, schutsluizen, nevenbatterijen, etc. Krommeniedijk ligt prachtig solitair in een mooi oud hollands agrarisch gebied...

PS ....beter laat dan nooit, toch? :)

Terug naar “Toerisme en Recreatie”