Stelling krijgt bezoekerscentra in Fort Pampus en Vijfhuizen

Toegankelijkheid, recreatie, toerisme en bezoekerscentra.

Met de beslissing van de provincie ben ik het:

Peiling eindigde op 10 Nov 2006 18:03

Eens
5
31%
Oneens
10
63%
Geen mening
1
6%

Totaal aantal stemmen: 16

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: Mijn reactie

Berichtdoor Rene Ros » 23 Okt 2006 17:08

Eric Haas schreef:
Rene Ros schreef:
Ik begin het idee te krijgen dat de provincie:

- onder 'bezoekerscentrum' drie of vier lokalen met een tentoonstelling verstaat. (weinig ambitieus)

- dat de drie bezoekerscentra zich wellicht op drie verschillende doelgroepen gaat richten: Vijfhuizen op de MICE (zakelijke) markt, Pampus op de m.n. buitenregio klant en het derde fort voor de regionale dagrecreant.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat bovenstaande indeling hout snijdt. Wellicht is het in aanvulling zo, dat het derde fort zich met name ook sterk mag manifesteren op natuurwaarde/lanschappelijke beleving. Dat is bij Vijfhuizen m.i. veel minder het geval, terwijl Pampus niet exemplarisch is voor de (forten in de) Stelling.

Spijkerboor en zeker Krommeniedijk zouden denk ik beiden op het aspect "landschappelijke beleving" iets moois kunnen bieden. Denk dan aan liniedijken, schutsluizen, nevenbatterijen, etc. Krommeniedijk ligt prachtig solitair in een mooi oud hollands agrarisch gebied...

De werkverdeling tussen de drie forten zou mooi zijn. Maar vergeet het idee maar dat het een weloverwogen beslissing is. Ik heb vandaag het jury-rapport ontvangen en het is meer toeval als het zo zal uitvallen. Fort bij Vijfhuizen blijkt mede verkozen te zijn wegens gebrek aan alternatieven in die hoek van de Stelling. Tussen St.Aagtendijk en Pampus heeft geen enkel ander fort een voorstel ingediend.

Groet,

RenÈ

P.S. Begrijp ik goed dat je betrokken bent bij het voorstel omtrent Fort bij Krommeniedijk?

Brok
Generaal
Fort of organisatie: Kunstfort bij Vijfhuizen

Berichtdoor Brok » 26 Okt 2006 12:06

Jammer dat er weinig enthousiasme is voor Kunstfort bij Vijfhuizen maar dat kan ik me voorstellen als je niet uitgekozen wordt.

Inderdaad, ziet het er gelikt uit,(de brandweer wil ook wat) daar is dan ook erg veel tijd in gestoken door menigeen. Maar dat zal op andere locaties natuurlijk ook het geval zijn. Vijfhuizen Hoofddorp Haarlem; redelijk verstedelijkt.

Jammer van de onvriendelijke toenadering misschien kan u aangeven wanneer u op het fort was dan kan ik er melding van maken, volgende keer beter hoop ik.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 26 Okt 2006 20:11

Beste Brok,

Brok schreef:Jammer dat er weinig enthousiasme is voor Kunstfort bij Vijfhuizen maar dat kan ik me voorstellen als je niet uitgekozen wordt.

Ik vind deze uitspraak ver beneden peil. Het is al niet meteen duidelijk op wiens bericht je reageert (daar zijn technische mogelijkheden voor) en zonder je eigen naam te gebruiken reageer je op iemand die waarschijnlijk helemaal geen band heeft met welk fort-als-bezoekerscentrum ook. Maar als gewone burger betrokken is bij de Stelling in haar geheel. Een burger die vermoedelijk al eerder niet enthousiast is geworden van het Fort bij Vijfhuizen, dat nog minder is nu het fort een bzc moet worden. En jouw reactie, blijkbaar als representant van het Fort bij Vijfhuizen, draagt ook niet bij tot een positieve beeldvorming.

Brok schreef:Inderdaad, ziet het er gelikt uit,(de brandweer wil ook wat) daar is dan ook erg veel tijd in gestoken door menigeen.

Bovenstaande was wel weer genoeg voor vandaag dus omwille van de verdere beleefdheid ga ik hier verder niet op in.

Met vriendelijke groet,

RenÈ Ros

robver50

bezoekerscentra

Berichtdoor robver50 » 27 Okt 2006 09:18

Leuke discussie over die bezoekerscentra. Ook ik denk dat er historisch gezien veel te zeggen is voor een andere keuze om de sfeer van de stelling rond 1900 te kunnen beleven. Het moet echter wel haalbaar blijven en de opdracht/vraag naar forteigenaren was dan ook met een plan te komen op haalbaarheid maar ook op financiele dekking. Niemand gaat zoiets inrichten als blijkt dat je daarmee niet uit de kosten kan komen. Pampus was te verwachten vanwege het huidige gebruik en de vele bezoekers, Spijkerboor is reeds toegankelijk en een prachtig fort. Vijhuizen is wat moeilijker maar wat ligging betreft zo gek nog niet. Het is misschien jammer dat er geen plannen zijn in gediend voor de forten rond Spaarndam/Penningsveer maar zo is het nu eenmaal. Volgens mij kunnen er nog genoeg eigen initiatieven worden ontwikkeld door enthousiaste forteigenaren en groepen met plaatselijke initatieven.

Brok
Generaal
Fort of organisatie: Kunstfort bij Vijfhuizen

Berichtdoor Brok » 30 Okt 2006 08:45

Beste R. Ros

Inderdaad een wat kinderachtige opmerking van mij, ik neem mijn woorden terug en bied mijn excuses aan.

Even voor de duidelijkheid, in deze ben ik geen representant van het Kunstfort Bij Vijfhuizen slechts een fortbeheerder met een mening die, voor het eerst in zn leven, reageert op een forum.

We zijn bezig met het terugbrengen/restaureren van een aantal objecten op het fortterrein die zeer ten goede komen aan de authenticiteit van het fort. Helaas kan ik daar nog niet verder over uitwijden ivm. haalbaarheid/financien.

M.v.g. Brok

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 09 Nov 2006 07:58

Brok schreef:
Inderdaad een wat kinderachtige opmerking van mij, ik neem mijn woorden terug en bied mijn excuses aan.

Als beheerder alhier aanvaard.

Brok schreef:Even voor de duidelijkheid, in deze ben ik geen representant van het Kunstfort Bij Vijfhuizen slechts een fortbeheerder met een mening die, voor het eerst in zn leven, reageert op een forum.

Mmm, ook achter de berichten op dit forum zitten mede-mensen hoor. Die moeten wel tegen een stootje kunnen maar toch.

Als fortbeheerder van genoemd fort (die met de twee honden?) vertegenwoordig je voor de buitenwereld het fort.

Brok schreef:We zijn bezig met het terugbrengen/restaureren van een aantal objecten op het fortterrein die zeer ten goede komen aan de authenticiteit van het fort.

Je bedoelt dat de doorbraak wordt hersteld, het grind van het terreplein weg en de traversen hersteld? Dat soort dingen?

Groet,

RenÈ

Terug naar “Toerisme en Recreatie”