Mobile waarnemingspost.

Over militairen en burgers die gewerkt hebben in de Stelling. En hun tactiek, wapens, munitie, uniform, materieel etc.
cowies

Mobile waarnemingspost.

Berichtdoor cowies » 19 Aug 2006 17:12

Wie kan mij iets meer vertellen over een mobile waarnemingspost. Wij zijn voornemens een dergelijk apparaat na te bouwen. Dat wil zeggen een paal van ongeveer 9 mtr waarop een zitplaats is aangebracht voor een soldaat. Vanuit deze hoge post kon hij met een verrekijker waarnemingen doen. De paal was gemonteerd op een 4 wielig onderstel met een soort bak er op. (Hieromtrent kon geen informatie worden vertstrekt in Oldenbroek of Delft) In Oldenbroek zijn wel ladders e.d. op foto te bekijken. Deze zijn echter minder hoog en van een geheel ander type. Er is een foto van ongeveer 1906, helaas geeft deze vooralsnog onvoldoende inzicht in de technische uitvoering.

Het Arsenaal
Luitenant

Berichtdoor Het Arsenaal » 17 Okt 2006 13:23

Afbeelding

Hier een foto van een waarnemingsladder die toen ter tijd gebruikt werden. Het zijn drie stokken van zo'n 7 meter lengte waaraan een touwladder hangt met een zitplank, waarop de waarnemer zit en met een kijker de omgeving observeert. In gebruik bij de Artillerie en ook mobiel. De drie stokken bestaan uit 3 delen elk. Een bovenstuk, een draagstuk voor de batterijkijker, de leunriem en een ophaaltouw, 2 stel schoortouwen met kettingen, drie houten pennen (voor het borgen van de drie lange stokken) en een bergzak van waterdichtdoek.

De originele touwladder en de zitplank met schortouwen heb ik zelf in mijn bezit.

Als je wil dan kan je die komen bekijken, want ik zit veel in het Fort bij Edam. (daar kom ik met mijn collectie in)

De eerst gemaakt waarnemingsladders, daarvan waren de drie stokken niet uitneembaar.

De mobiele waarnemingspost zoals jij beschrijft, daar heb ik nooit van gehoord en het bestaan betwijfel ik. Zeker als het op een bak met vier wielen is gemonteerd, dan is het denk ik zeer onstabiel. Wel zijn er vroeger waarnemingsposten gebouwd wat eenmalige bouwsels waren.

De waarnemingsladder zoals boven beschreven lijkt mij mobiel genoeg.

Terug naar “Manschappen en Uitrusting”