drijvende petroleumlichten

Over militairen en burgers die gewerkt hebben in de Stelling. En hun tactiek, wapens, munitie, uniform, materieel etc.
fremitus

drijvende petroleumlichten

Berichtdoor fremitus » 23 Jan 2007 13:25

In een gevonden herdruk van een "Beknopte handleiding voor Vak- en Fortcommandanten in de Stelling van Amsterdam" 28-8-1901, wordt beschreven:

"Bij nachtelijke aanvallen wordt tot grachtverlichting (behalve van lampen in nissen geplaatst in de contre escarp (??)) gebruik gemaakt van "drijvende petroleumlichten", die onder de invloed van het water vanzelf ontbranden."

Weet iemand iets van de constructie van deze drijvende lampen ? ( carbid mischien ??)

Het Arsenaal
Luitenant

Berichtdoor Het Arsenaal » 23 Jan 2007 19:37

Ze werken op carbid. Ik heb er een in mijn verzameling. Op het fortenweekend in september had ik hem trouwens tentoongesteld. Er zit een oogje aan zodat je er een aantal met elkaar kon verbinden. Zo kan je aan een lijn de gracht overbruggen. Op de foto zie je dat hij 1883 gedateerd is. Vanwege dat hij ging lekken is deze leeggemaakt. (Nog maar een jaar geleden)

Afbeelding

Op deze foto ligt hij op zijn zij. De langste punt is de bovenzijde. Bij de punt aan de onderzijde is rondom een gleufje waardoor water kan binnendringen.om het carbid te laten ontbranden. Deze drijflichten waren oorspronkelijk in gebruik bij de marine. Rond 13 cm en de totale hoogte is 23 cm

fremitus

Berichtdoor fremitus » 23 Jan 2007 20:34

Dank voor de info. En de carbid laat dan petroleum ontbranden ?

Ik hoop het object eens te zien op Edam.

Het Arsenaal
Luitenant

Berichtdoor Het Arsenaal » 25 Jan 2007 15:08

Nee, ik denk niet dat het zo werkt. Zoals je ziet dan ziet dat drijflicht er uit zoals de vooroorlogse carbidpotten. Je zou meer te weten kunnen komen als ik hem zou openzagen. Maar dat doe ik natuurlijk niet, omdat dit drijflicht heel zeldzaam is. Misschien heeft de schrijver in dat boek van jouw een ander model in gedachten. Maar dat zal waarschijnlijk een raadsel blijven. Want van het drijflicht van mij zijn tot nu toe maar twee exemplaren bekend. (natuurlijk niet gaan vergelijken met de vooroorlogse carbidpotten die je nog veelvuldig ziet)

DigiWillem
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Krommeniedijk

Berichtdoor DigiWillem » 25 Jan 2007 15:56

Ik ben oorspronkelijk van beroep Chemisch Analist en weet dus hoe "Carbid" werkt.

"Carbid" heet voluit Calcium-Carbide (CaC2) en reageert met water (H2O) tot Calcium Hydroxide (CaOH2) en Acetyleen gas, een zeer brandbaar (en giftig) gas.

Dit gas kon je aansteken en brandde dan met een gele vlam.

Bij deze reactie komt ook warmte vrij.

Er komt dus geen petroleum aan te pas. :roll:
Persoonsgegevens: Wim Huisman
Lid vrijwilligersgroep "Fort bij Krommeniedijk" http://www.fortbijkrommeniedijk.nl

fremitus

Berichtdoor fremitus » 25 Jan 2007 16:13

Misschien heeft de schrijver in dat boek van jouw een ander model in gedachten.

De schrijver was 1e Luitenant der Infanterie, W. F. van de Reede en de handleiding is gedateerd op 28 augustus 1901.

Ik neem aan dat hij de "originelen" bedoelde.

Vreemd dat dit dan "petroleumlichten"genoemd werd. Carbidlampen waren in die tijd toch een normaal verschijnsel.

DigiWillem
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Krommeniedijk

Berichtdoor DigiWillem » 25 Jan 2007 16:50

fremitus schreef:
Misschien heeft de schrijver in dat boek van Vreemd dat dit dan "petroleumlichten"genoemd werd. Carbidlampen waren in die tijd toch een normaal verschijnsel.

Misschien dat het een combinatie van beiden was, maar dan zou je in het binnenste van de lamp moeten kunnen kijken. Of misschien is er nog ergens een oude gebruiksaanwijzing? :shock:
Persoonsgegevens: Wim Huisman
Lid vrijwilligersgroep "Fort bij Krommeniedijk" http://www.fortbijkrommeniedijk.nl

Terug naar “Manschappen en Uitrusting”