Pagina 9 van 13

Re: Schietoefening Fort Aagtendijk

Geplaatst: 22 Mar 2018 19:12
door mhil

Re: Schietoefening Fort Aagtendijk

Geplaatst: 31 Mei 2018 20:38
door Rene Ros
Johan George Frederik van Houtum ligt begraven in Den Haag. Zijn graf is nog aanwezig maar zo te zien is de steen wel ooit vervangen na de bijzetting van een van zijn afstammelingen.

Mvg,
René

Re: Schietoefening Fort Aagtendijk

Geplaatst: 02 Jun 2018 15:43
door mhil
Op de site van Nieuw Eik en Duin met bijbehorende registers kom je de naam van de generaal niet tegen laat staan foto's van het oorspronkelijke of nieuwe graf. "Carolien" moet een insider zijn.....

Re: Schietoefening Fort Aagtendijk

Geplaatst: 02 Jun 2018 15:48
door mhil
Generaal majoor Gijsberti Hodenpijl
Een van de hoogst aanwezige officieren is nog niet benoemd.
De generaal begeleidde de moeder van de Koningin.
18991002 LeidschDagblad gen maj Gijsberti Hondenpijl.jpg


Een beschrijving is te vinden op de website van de stelling.
http://www.stelling-amsterdam.nl/mensen ... GHODENPIJL

Re: Schietoefening Fort Aagtendijk

Geplaatst: 02 Jun 2018 21:20
door Rene Ros
mhil schreef:Op de site van Nieuw Eik en Duin met bijbehorende registers kom je de naam van de generaal niet tegen laat staan foto's van het oorspronkelijke of nieuwe graf. "Carolien" moet een insider zijn.....

Carolien is een vrijwilligster die al vele graven heeft gevonden, zie http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... GRAFVINDEN.
De begraafplaats van Van Houtum was gevonden in een rouwadvertentie in Delpher en bij de administratie navraag gedaan naar het graf.

Mvg,
René

Re: Schietoefening Fort Aagtendijk

Geplaatst: 23 Jun 2018 21:34
door mhil
Op de site wordt aandacht besteed aan het gebruik van smalspoor, zie http://www.stelling-amsterdam.nl/stelli ... /index.php
In één of meer groepsparken aan de Assendelver Zeedijk van de Sector Zaandam was ook draagbaar smalspoormaterieel opgeslagen. Mogelijk was dit materieel bedoeld om in oorlogstijd een smalspoorverbinding te maken tussen de groepsparken (met bomvrije munitiemagazijnen) en een vaarwater zoals het Noordzeekanaal.

In het nieuws van de dag van 29 september 1899 wordt melding gemaakt van de aanleg van een Decauville baan (smal spoor) langs de Assendelsche Dijk met een lengte van maar liefst 6 km.
18990829 Het nieuws van den dag kleine courant Decaunille baan.jpg

Het beschreven trace loopt van het Noordzeekanaal langs depot 1 en 2 tot en met de Nieuwe Dijk nabij het hoofdkwartier van de standplaats cdt vak Assendelft.
Assendelfsche dijk traject smalspoor (2).jpg

Er waren twee Nederlandse bedrijven actief op het smalspoor vlak Simplex en Spoorijzer.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Decauvill ... weg_Museum

Re: Schietoefening Fort Aagtendijk

Geplaatst: 27 Jul 2018 21:33
door mhil
DRAAGBARE SPOORWEGEN

HET LIGGEND MATERIEEL.
Drie kenmerken zijn aan alle stelsels eigen en vloeien onmiddellijk voort uit de eischen van lichtheid en verplaatsbaarheid:
a. geringe spoorwijdte;
b. de rails worden twee aan twee, door middel van lichte ijzeren dwarsliggers tot vakken vereenigd, die altijd, bij het leggen, opnemen en verplaatsen, in hun geheel blijven;
c. de verbinding der vatten onderling geschiedt door het los in elkaar schuiven; slechts als het spoor geruimen tijd moet blijven liggen, worden de verbindingen door schroefbouten en dergelijke versterkt.
De spoorwijdte. DECAUVILLE nam aanvankelijk als spoorwijdte, die het beste aan het doel van lichtheid beantwoordde, 40 cM. aan. Daarbij kan dan elk vak door één man worden opgenomen, gedragen en gelegd. Het is intusschen duidelijk, dat deze geringe spoorwijdte, bij vervoer van betrekkelijk zware lasten, aanleiding geeft tot weinig stabiliteit bij de voertuigen. Voor zulke gevallen moet de spoorwijdte vergroot en alzoo een deel der verplaatsbaarheid opgeofferd worden, te meer daar de aard van het transport, m. a. w. de grootte der belasting somtijds tevens zware rails zal vorderen. Het gewicht van een vak moet echter ook bij de zwaardere rails binnen zoodanige grenzen blijven, dat het nog door 2, hoogstens 3 a 4 man kan worden gedragen.


HET ROLLEND MATERIEEL.
Het rollend materieel bestaat uit:
a. kleine locomotieven (van 2| tot 4 ton);
b. voertuigen van verschillende soort, voor het transport der lasten.

De locomotieven zullen slechts worden gebezigd op lijnen, die voor langdurig gebruik bestemd zijn en waarop een druk vervoer van zware voorwerpen of lange treinen over grooten afstand plaats heeft. Voor militaire doeleinden zullen zij zelden worden gebezigd, weshalve zij hier niet verder worden besproken.


De vinding van Decauville werd in Nederland nagevolgd door Figee in Haarlem.

In het blad Militaire Spectators 1882-0281-01-0033 Draagbare spoorwegen wordt het smalspoor uitgebreid beschreven. Hierbij komt de toepassingsmogelijkheden, leveranciers, belasting, spoorbreedte, kosten, draaischijven, wissels etc uitgebreid aan de orde.

Bron: http://www.kvbk-cultureelerfgoed.nl/

Re: Schietoefening Fort Aagtendijk

Geplaatst: 29 Jul 2018 21:03
door mhil
20180729 Assendelverzeedijk 4 Decauville locomotief.jpg

Toeval of niet maar op het terrein van de Assendelverdijk 4 staat een Decauville locomotief.......
Plaatje afkomstig van Google-maps.

Re: Schietoefening Fort Aagtendijk

Geplaatst: 29 Jul 2018 21:54
door Rene Ros
Inderdaad, er lag ook een stuk spoor maar de laatste keer dat ik er langs kwam viel het me niet meer op. Is het er nog?

René

Re: Schietoefening Fort Aagtendijk

Geplaatst: 30 Jul 2018 11:30
door mhil
Door het hoge gras is het lastig te zien maar de locomotief staat volgens mij op een paar stukken rails.....
Vanaf de kant van de sloot zijn er een paar kenmerken zichtbaar:

Voorzijde:
Deutz Diesel

Cabine:
Chronos-Werk Reuther & Reisert Hennef an der Sieg.
Bedrijf is opgericht in 1881 en was gespecialiseerd in weegschalen en later ook meet apparatuur.

Bronzenplaatje met ingeslagen het nummer
Loko nr 23530(?) of 1
Motor nr 2100

Achterzijde:
Werkspoor NV Amsterdam 1959

Ziet er dus niet naar uit dat het treintje in 1899 van de partij is geweest......(toeval dus)
PHOTO-2018-07-30-09-29-24.jpg