genealogie zoektocht

Over militairen en burgers die gewerkt hebben in de Stelling. En hun tactiek, wapens, munitie, uniform, materieel etc.
HansV
Soldaat
Fort of organisatie: Oranje-Nassau Kazerne

genealogie zoektocht

Berichtdoor HansV » 17 Okt 2012 11:06

Op dit forum ben ik terechtgekomen vanuit mijn genealogische belangstelling voor mijn familie.
Op 10 - 01 - 1889 werd Jan Vollinga uitgeschreven uit Amsterdam wegens vertrek naar de Oranje Nassau kazerne. Daarmee was je blijkbaar geen Amsterdams burger meer in de administratie. Voor zover ik weet was of werd hij schoenmaker, maar of hij daarmee ook soldaat was, weet ik niet. We hebben na dat "vertrek" uit de amsterdamse burgerarchieven niets meer kunnen vinden. Weet iemand waar ik verder kan zoeken? Ik kan me niet voorstellen dat in Nederland geen administratieve papieren meer bewaard zouden zijn!

Alvast bedankt
Hans V.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: genealogie zoektocht

Berichtdoor Rene Ros » 17 Okt 2012 11:41

Beste Hans,

Weet je zeker dat het om de Oranje-Nassau Kazerne in Amsterdam gaat? In Bergen op Zoom was er ook een, en wellicht wordt de Nassau-kazerne in Harderwijk bedoeld?

Uit je omschrijving begrijp ik dat je vermoed dat hij als burger gewerkt heeft op de kazerne. Dan zou hij toch gewoon bij de burgerlijke stand van de plaats bekend moeten zijn?
Zelf heb ik met persoonsarchieven alleen ervaring met beroeps/dienstplicht militairen waarvan de gegevens in stamboeken en controlelijsten zijn bijgehouden. Daarvoor moet je wel de eenheid en jaar van opkomst weten. Op de ONK in Amsterdam waren toen vooral 2e Regiment Vesting Artillerie en 7e Regiment Infanterie gevestigd. Wellicht zinvol om in die stamboeken naar hem te zoeken in het jaar 1899? Wellicht was hij toch geen schoenmaker???

Je kan eens op de website van het Nationaal Archief in de inventaris van dit archief zoeken of er ook boeken zijn met informatie over werklui:
2.13.09 Stamboeken van Onderofficieren en minderen na 1813, 1813-1924

Succes! Ben benieuwd of je weer een spoor van hem te pakken krijgt.

Mvg,
René Ros

Terug naar “Manschappen en Uitrusting”