Vliegerpijl

Over militairen en burgers die gewerkt hebben in de Stelling. En hun tactiek, wapens, munitie, uniform, materieel etc.
mhil
Generaal
Fort of organisatie: sector Zaandam

Vliegerpijl

Berichtdoor mhil » 16 Mar 2013 21:37

Op de site van het Legermuseum staat een fotoalbum dat 62 zwart-wit foto's bevat met handgeschreven bijschriften van diverse stellingen in Nederland, ook afbeeldingen van uniformen en wapenen. Album heeft een harde kaft met linnen en een leren rug. De bladen zijn van dik karton en zijn ingenaaid.
Op de laatste bladzijde staat in een lastig te lezen handschrift een dankwoord met een foto van een stelling commandant (april 1918).

Op pagina 6 van het fotoalbum staat een foto die in zijn eenvoud opvalt.
Het bijschrift luidt:
Vliegerpijl, Gewicht: 19 Gr. Lengte: 12 Ct ..?

Iemand enig idee welk doel het object heeft binnen de stelling ?

bron: http://www.collectie.legermuseum.nl/asp ... diatheek&q

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: Vliegerpijl

Berichtdoor Rene Ros » 25 Mar 2013 17:39

LegerMuseum laat via Twitter weten:
Het betreft een pijl zoals die door vliegers tijdens WOI en masse werden afgeworpen voor het gebruik van vliegtuigbommen.

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 25 Mar 2013 20:24

Tja, dan wil je er toch meer van weten en kom je terecht bij de KB........

Dood door een pijl van een vlieger.
De soldaten hebben voor den dood toegebracht door een stalen vliegerpijl, iets als een groote spijker, tot 15 c.M. lang, een eigenaardigen naam gevonden. Zij noemen hem den „stillen dood". Waren tot nog toe slechts verwondingen van minder belangrijke lichaamsdeelen door vliegerpijlen voorgekomen, vooral van de beenen en de voeten, later vernam men van ernstiger kwetsuren. Een onderofficier bespeurde, terwijl hij voor een huis zittend een rapport schreef,eensklaps een stekende pijn in den schouder en hi] ademde met eenige moeite. Reeds gedu« rende het geneeskundig onderzoek verer* gerde de toestand van den man, die ook; zware pijn in het lichaam gevoelde, die slechts door rustig liggen en morfine was te stillen en reeds 36 uur na de verwonding trad de dood in. De pijl was* in dé long gedrongen, had het middenrif doorboord en was tot in de buikholte doorgfe-; drongen. De vliegerpijl is dus een gevaarlijk en verraderlijk wapen.

Bron: http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 01%3Aa0012

Verwondingen door pijlen van vliegers.
Onder de in de tijdingzaal van de M ü nchener Nou e stc Nachrichten ten toon gestelde wapens, trekken vooral de aandacht twee korte ijzeren pijlen, geheel nieuwe wapens. Die pijlen werden door Fransche vliegers op Duitsche troepen 'geworpen. Een Duitsch soldaat, door een dier pijlen getroffen, verhaalt daarover: Ons regiment lag te R., de bataillons m compagniesfront met ongeveer 8 schreden tussebenruimte tusschen elke pagnie, terwijl twee vliegers op 1200 motor hoogte boven ons zweef d. ling voelde ik een stekende pijn iv den reentervoet, dicht boven den hiel. In het eerst meende ik, dat een kameraad mij bij ongeluk prikte, maar ik begreep dr weldra beter. Want om mij heen hoorde ik verschillende kreten en ook de paarden van do pakwagens werden schuw. Toen ik mijn voet bekeek, zat een ijzeren pijl er ongeveer 11/2 centimeter diep in. Ik trok het ding er uit. Ongeveer 15 kameraden om mij heen waron door soortgelijke pijlen getroffen. De eon door beide kuiten, de ander werd door zulk cci met zijn voet aan den grond gespiest, een derde had er een in de wang en in den mond on ook een paard was dicht boven het oog getroffen. Nadat wij een weinig van onze verbazing bekomen waren, begrepen wij eerst, van waar wij beschoten waren, — uit de vliegmachines namelijk. De wonden waren niet ernstig. Wij waren spoedig- verbonden en kropen nu "rider de wagons. Uit andere verhalen blijkt neg dat er ongeveer 50 pijlen naar beneden 'vamen, waarvan 33 treffers. Men kan du wapen dus een zekere uitwerking niet ontzeggen, te meer, daar het groote verwarring- veroorzaakt. De vliegerpijl is oen uit geperst staal vervaardigde staaf, ongeveer 10 centimeter lang en 8 millimeter dik, waarvan 1/3 massief is en naaldscherp toeloopt,terwijl liet boveneinde diepe groeven heeft, dus stervormig in doorsnede is. Door deze constructie komt de pijl met de punt naarbeneden aan.

Bron: http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 05%3Aa0032

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 09 Mei 2013 18:43

Introductie van vliegterrein Soesterberg luidt het einde in van de Stelling.
Bijgaande beelden laten zien welke toestellen de "vliegerpijlen" afwierpen.

http://www.defensie.nl/nimh/geschiedeni ... maart_1913)

ps: link werkt niet lekker klik op thema:
- "Onderwerpen"
- "Nederlands Instutuut voor Militaire Historie"
- "Geschiedenis"
- "Tijdbalk"
- periode 1814-1914 een van de laatste activiteiten.

Terug naar “Manschappen en Uitrusting”