Wat zijn 'Hughisten'?

Over militairen en burgers die gewerkt hebben in de Stelling. En hun tactiek, wapens, munitie, uniform, materieel etc.
Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Wat zijn 'Hughisten'?

Berichtdoor Rene Ros » 18 Mar 2014 09:11

Wat zijn 'Hughisten'? Die term kwam ik tegen in de Bezettingsstaat 1913-1914 als noot bij de telegrafisten op het Stellinghoofkwartier en de Sectorstafkwartieren.

Lees deze pagina maar eens en bekijk het filmpje:
http://www.sparkmuseum.org/collections/ ... telegraph/

En zie dat er een verband is met het toetsenbord dat je voor je neus hebt... :-)

Mvg,
René

Brok
Generaal
Fort of organisatie: Kunstfort bij Vijfhuizen

Re: Wat zijn 'Hughisten'?

Berichtdoor Brok » 18 Mar 2014 22:48

Beste ingeweiden,
Is er iets bekend over het gebruik van semaforen als communicatiemiddel binnen de stelling?
Ooit heb ik zelf iets geleerd met rood/gele vlaggetjes binnen scouting( toen nog padvinderij genaamd)
Zelfs een insigne behaald :-) ...
Semafoorpalen ofzoiets. Bij de spoorwegen werd er ook gebruik van gemaakt als uitvloeisel ervan heb ik ooit eens gehoord op fort bij Edam.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 18 Mar 2014 22:59

Brok schreef:Bij de spoorwegen werd er ook gebruik van gemaakt als uitvloeisel ervan heb ik ooit eens gehoord op fort bij Edam.

Het enige dat ik erover kan vinden is:
Voor communicatie met het Zuiderzee-flottielje was in 1918 in ieder geval bij paal 12, ten zuiden van Edam, een Marineseinpost ingericht.

http://www.stelling-amsterdam.nl/forten/zeedijk/

Waarmee die seinpost was ingericht, is me niet bekend.

Mvg,
René

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Berichtdoor Edwin Kapitein » 22 Mar 2014 19:28

Op de zuiderzeesluis van Edam staat (in de buurt van paal 11 van de Noorder IJ- en Zeedijk) nog steeds een seininstalatie met lichten voor de scheepvaart vergelijkbaar met het semafoor zoals dat in IJmuiden te vinden is

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 22 Mar 2014 20:30

Edwin Kapitein schreef:Op de zuiderzeesluis van Edam staat (in de buurt van paal 11 van de Noorder IJ- en Zeedijk) nog steeds een seininstalatie met lichten voor de scheepvaart vergelijkbaar met het semafoor zoals dat in IJmuiden te vinden is

Op Google Streetview is de mast niet goed 'frontaal' te zien. Op een eigen foto zie ik het beter maar kan de middelste lamp niet verklaren.
Uit mijn tijd als zeeverkenner herinner ik me dat dergelijke lichten aangeven of er water ingelaten of gespuid wordt, aangezien dit invloed op een vaartuig heeft. Je ziet ze vooral bij gemalen. Drie rode lampen als een pijl naar boven in spuien, naar beneden is inlaten.
In IJmuiden (http://www.semafoor.eu/) is volgens mij geen semafoor meer, het gebouw wordt wellicht nog zo genoemd?

Mvg,
René

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 05 Apr 2014 11:01

Edwin Kapitein schreef:vergelijkbaar met het semafoor zoals dat in IJmuiden te vinden is

Foto van vroegere semafoor: http://doccentrum.stelling-amsterdam.nl ... &zoekjaar=

René

Terug naar “Manschappen en Uitrusting”