Gardner of Schwarzlose te vinden

Over militairen en burgers die gewerkt hebben in de Stelling. En hun tactiek, wapens, munitie, uniform, materieel etc.
fremitus

Gardner of Schwarzlose te vinden

Berichtdoor fremitus » 16 Jun 2007 23:07

Weet iemand of er nog ergens exemplaren van de gebruikte fortmitrailleurs Gardner en/of Schwarzlose te zien zijn in de buurt/museum?

En van welke mitr. dit onderstel in kazemat a/d Ham is ?

De Schwarzlose zou pas in 1908 in gebruik zijn en Ham is van 1903.

Afbeelding

Het Arsenaal
Luitenant

Berichtdoor Het Arsenaal » 17 Jun 2007 20:36

De kazemataffuit op de foto is van een Gardner mitrailleur. De vraag verbaast mij enigzins omdat ik enige jaren geleden op die plek in Fort aan de Ham een lijstje met een prent heb gehangen waarop dit alles te zien is.

Er is op dit moment nog maar 1 Gardner te vinden en die staat in het legermuseum. Een Schwartzlose kan je bewonderen op het Fort bij Edam op 1 en 2 september.
Thuisbasis Fort bij Edam.

fremitus

Berichtdoor fremitus » 18 Jun 2007 12:14

... enige jaren geleden ....

Tja. Toen speelde ik nog met LEGO forten. :wink:

Bedankt voor de info. Op naar Delft dan maar. Ik zal proberen de bewapeninginformatie wat prominenter te tonen in de kazemat. (nu ik zeker weet wat het is).

Is het deze Schwarzlose in Edam?

Afbeelding

[/quote]

Het Arsenaal
Luitenant

Berichtdoor Het Arsenaal » 18 Jun 2007 14:46

Ja, dat is de mijne en komt in Edam te staan. ZOals je zelf ziet sta ik ook op die foto.

fremitus

Berichtdoor fremitus » 18 Jun 2007 15:17

Het Arsenaal schreef:Ja, dat is de mijne en komt in Edam te staan. ZOals je zelf ziet sta ik ook op die foto.

Ja. Ik zag het. Daarom deze uitsnede van een grotere foto. :o

Mag ik een beetje jaloers zijn? Vond de Schwarzlose hier ook wel passen. Waar zijn de tijden gebleven van samenwerking Re-enact en Ham? Zie nooit iemand. Toch welkom hoor.

emiel
Kapitein
Fort of organisatie: reenactment

Berichtdoor emiel » 03 Jul 2007 20:31

Hoi.

Zelf ben ik ook een van de reenactors van fort aan de ham en gedeelte van mijn collectie heeft er gestaan(poterne en kantine) en al het materiaal wat fort aan de ham van het hembrug terrein heeft afgehaald komt ook mede door mij (vitrine kasten etc etc etc).

Wij hebben daar een leuke tyd gehad maar dat is ZEKERS verpest door de toenmalige beheerders !!!

Want wat ze ons daar hebben geflikt is niet netjes em zo hoor je niet met mensen om te gaan die zich inzetten voor het fort en daarom zal je mij en andere daar niet meer zien helaas!!!!.

Gr emiel schurink
Laatst gewijzigd door emiel op 05 Jul 2007 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.
verzamelaar en reenacter van het nederlandse leger 1895-1940

fremitus

Berichtdoor fremitus » 03 Jul 2007 23:28

PB aan Emiel

casparvandenberg
Sergeant

Berichtdoor casparvandenberg » 05 Jul 2007 17:24

D'r staat ook een Garnder mitrailleur in de royal Armouries n Leeds (GB). Daar heb ik vorig jaar nog een foto van genomen.

fremitus

Berichtdoor fremitus » 05 Jul 2007 17:56

Leeds. Tja. Beetje uit de buurt. :cry: In Utah, USA moet er ook eentje zijn.

The Gardner Rapid Fire Gun, Improved Model 1877, caliber .45-70
Ik ga toch voor Delft :wink: Dank voor de info.

Afbeelding

Het Arsenaal
Luitenant

Berichtdoor Het Arsenaal » 07 Jul 2007 08:56

Toen ik vertelde dat er nog maar eentje was van de Gardner mitrailleuse, bedoelde ik een Nederlandse Gardner en die staat in Delft. In Amerika zijn er nog genoeg te vinden, maar in andere kalibers. Sterker ze worden zelfs nagemaakt. Deze wapens zijn in verschillende landen gebruikt, zodoende zijn er natuurlijk meerdere van.

Terug naar “Manschappen en Uitrusting”