militieregisters.nl

Over militairen en burgers die gewerkt hebben in de Stelling. En hun tactiek, wapens, munitie, uniform, materieel etc.
Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

militieregisters.nl

Berichtdoor Rene Ros » 04 Jan 2015 00:34

militieregisters.nl is een schitterende website waar van veel gemeenten de militieregisters zijn gedigitaliseerd. Bij het bereiken van de dienstplichtige leeftijd (20 jaar) werd daar van elke mannelijke inwoner genoteerd of ze voor de dienstplicht waren aan- of afgewezen.
Met 146 biografieën op de Stelling-website is het wel veel werk om alle namen op te zoeken. Maar gelukkig zaten die namen al in mijn database en met een handigheidje kon ik militieregisters.nl heel eenvoudig aanroepen met de naam. Daarbij zijn van 25 personen de gegevens gevonden en gebruikt om de biografieën aan te vullen of te bevestigen:

Groepscommandant J.F.H. Bontenakel
    Kanonnier Leo? Couenberg
    Kanonnier Bob Gaveel
    Groepscommandant J.L.A. De Grave
    Soldaat Henk Groennou
    Sergeant Willem de Jong
    Adjudant J.F. Kervers
    Genieofficier Jaap Klinkhamer
    Fortcommandant Nicolaas Jan Kooiman
    Gevangene Frits Koolhoven
    Soldaat Louis Kortenhorst
    Soldaat A. Kouw
    Ondernemer Gerrit Kruk
    Soldaat Johan Meijer
    Korporaal Jan Muller
    Kanonnier Willem van Nieuwenhoven
    Sergeant Jacob Olie
    Sergeant Henri Overduin
    Soldaat F.H. Ros
    Aannemer A. Slingerland
    Fortcommandant Josephus van Steeden
    Soldaat F.S. Veltkamp
    Kanonnier Jan de Vries

Deze gewijzigde (en alle andere) biografieën zijn te bereiken via de Mensen webpagina of de pagina's van forten, kazernes e.d. waar de mensen werkzaam waren.
De gevonden data zijn ook toegevoegd aan de Historische Kalender waarvan een deel openbaar is.

Ook de website graftombe.nl kan je rechtstreeks aanroepen en daarmee heb ik een aantal nog aanwezige graven kunnen achterhalen. Daarover mogelijk later meer.

Mvg,
René

Terug naar “Manschappen en Uitrusting”