Hefkoepelgebouw

Over militairen en burgers die gewerkt hebben in de Stelling. En hun tactiek, wapens, munitie, uniform, materieel etc.
Arnold
Sergeant
Fort of organisatie: Fort bij Vijfhuizen

Hefkoepelgebouw

Berichtdoor Arnold » 09 Okt 2009 15:14

Als o.a. rondleider op Fort bij Vijfhuizen ben ik nieuwsgierig naar de "geschiedenis" van de twee losstaande hefkoepelgebouwtjes en de werking van het daarin geplaatste geschut. In het boek "De Stelling van Amsterdam" met de subtitel "Vestingwerken rond de hoofdstad" lees ik op pagina 128 hoe het geschut met 3 man werd bediend en hoe het proces met laden, heffen, richten, schieten, dalen, laden etc. in zijn werk ging. Aangezien het belangrijk was om zo snel mogelijk achter elkaar te kunnen vuren (de vijandelijke infanterie geen tijd gevend het fort te naderen) kan ik me voorstellen dat dit goed geoefend moet zijn.
Is bekend of er in Fort bij Vijfhuizen, of andere forten, daadwerkelijk is geschoten of dat er alleen maar "droog" is geoefend?
Een tweede vraag betreft de opslag van het geschut in vredestijd. Die zou, samen met het overgrote deel van de inventaris zijn opgeslagen in de genieloods. Is dit met de 6cm kanonnen uit de hefkoepelgebouwen ook gebeurd? Dit is zo op het oog geen constructie (het geheel van hefkoepel met ringpantser, kanon, de spil waarmee werd geheven, met het daaraan gekoppelde contragewicht) die je snel monteerd of demonteerd.
Kortom, wie kan me meer vertellen over hoe met het hefkoepelgeschut werd omgegaan.

Groet, Arnold

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: Hefkoepelgebouw

Berichtdoor Rene Ros » 09 Okt 2009 19:25

Dag Arnold,
Arnold schreef:Als o.a. rondleider op Fort bij Vijfhuizen ben ik nieuwsgierig naar de "geschiedenis" van de twee losstaande hefkoepelgebouwtjes en de werking van het daarin geplaatste geschut. In het boek "De Stelling van Amsterdam" met de subtitel "Vestingwerken rond de hoofdstad" lees ik op pagina 128 hoe het geschut met 3 man werd bediend en hoe het proces met laden, heffen, richten, schieten, dalen, laden etc. in zijn werk ging. Aangezien het belangrijk was om zo snel mogelijk achter elkaar te kunnen vuren (de vijandelijke infanterie geen tijd gevend het fort te naderen) kan ik me voorstellen dat dit goed geoefend moet zijn.
Is bekend of er in Fort bij Vijfhuizen, of andere forten, daadwerkelijk is geschoten of dat er alleen maar "droog" is geoefend?

Voor zover bekend zijn er alleen bij de eindkeuring van de oplevering van het hefkoepelgeschut tien schoten afgevuurd. Zie bijvoorbeeld:
http://www.stelling-amsterdam.nl/stelling/stukken/hefkoepel/
Let daarin op de tijden in seconden...

Voor het oefenen met scherpe granaten van de manschappen zijn oefenkazematten op de heide bij Oldebroek gebouwd:
http://www.stelling-amsterdam.nl/forten/oldebroek/
Waar de Vestingartillerie per trein naar toe ging, bijvoorbeeld van het toen nog aanwezige Weesperpoortstation. In het Stadsarchief (ook on-line) zijn daar een aantal aardige foto's van, van Jacob Olie.
Het laden kan wel droog geoefend worden in de forten, en uit brieven van Theo Thijsse blijkt dat ze dat in de Eerste Wereldoorlog ook vaak genoeg hebben gedaan.
http://www.stelling-amsterdam.nl/mensen/thijssen/

Arnold schreef:Een tweede vraag betreft de opslag van het geschut in vredestijd. Die zou, samen met het overgrote deel van de inventaris zijn opgeslagen in de genieloods. Is dit met de 6cm kanonnen uit de hefkoepelgebouwen ook gebeurd? Dit is zo op het oog geen constructie (het geheel van hefkoepel met ringpantser, kanon, de spil waarmee werd geheven, met het daaraan gekoppelde contragewicht) die je snel monteerd of demonteerd.

Ook hier, voor zover bekend bleef het vaste geschut gewoon gemonteerd in het fort. Daar stond het immers droog. Het was de taak van de 'conducteur' om dit in goede staat te houden.
In de genieloods was alleen het rollend geschut opgeslagen dat tussen de forten opgesteld zou worden, de zogenoemde 'b.d.f. voor vuur op grote afstand' (b.d.f. is 'buiten de forten')
http://www.stelling-amsterdam.nl/stelling/stukken/bewapening/

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,
René Ros

Arnold
Sergeant
Fort of organisatie: Fort bij Vijfhuizen

Berichtdoor Arnold » 13 Okt 2009 13:53

Bedankt René voor je antwoord en alle verwijzingen. Het toeval wil dat ik afgelopen zondag iemand sprak die het fort bezocht en wist te vertellen van de oefenopstelling van het hefkoepelgeschut in Oldebroek. We hebben geen namen uitgewisseld maat het was iemand die bezig was met het maken van een 3D model van het standaardfort model A. Het zou leuk zijn nog iets van hem te horen.

Hans
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Uithoorn

Berichtdoor Hans » 27 Nov 2009 14:26

Beste Arnold,
ons is de aanwezigheid bekend van de oefenkazematten op het schietterrein Oldebroek, Rene en ik zijn daar verschillende keren geweest ..machtig interresant, de laatste keer, afgelopen augustus, kregen we de beschikking over een Mercedes G met chauffeur die ons rondreed, het schieten was stil gelegd !
twee oefenkazematten gevonden, rivier kazematten die hadden we al eerder hadden gezien, en we hebben de lokatie van een oefenhefkoepel kazemat, met waarschijnlijke zekerheid kunnen vaststellen, helaas is die niet meer aanwezig !!
het was een prachtig bezoek, ook zijn we het schietterrein zelf op geweest om de bij de schietproeven gebouwde schuilplaatsen te zien, die later zijn gebruikt als waarnemings gallerijen !!
het schietterrein staan helemaal vol met oefendoelen, tanks en voertuigen uit verschillende na oorlogse periodes !!
Hans

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 27 Nov 2009 15:07

Over het bezoek aan Oldebroek, dat Hans noemt, kan je een verslagje vinden in het artikel 'Onderzoek in Oldebroek' in nieuwsbrief 327:
http://www.stelling-amsterdam.nl/index.html?nieuwsbrief/325-349/nieuwsbrief-327.htm

Mvg,
René

Terug naar “Manschappen en Uitrusting”