Weet iemand of dit een kruitkist is?

Over militairen en burgers die gewerkt hebben in de Stelling. En hun tactiek, wapens, munitie, uniform, materieel etc.
iwan666

Weet iemand of dit een kruitkist is?

Berichtdoor iwan666 » 26 Jan 2010 23:34

Enige dagen geleden tijdens het beoefenen van mijn hobby (magneetvissen) een interessante kist opgevist.
Kist doet me denken aan oorlogsmaterieel.
Dacht eerst aan WO2 maar toen ik de klinknagels bij de handgrepen zag kreeg ik het vermoeden dat de kist ouder is.
De bodem is er uit geklapt (ontploft?) en een kant is wat naar binnen gevouwen.

Ik heb op deze site diverse foto's gezien met kruitkisten die vrijwel identiek zijn aan de kist die ik gevonden heb.

Weet iemand wat dit is?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: Weet iemand of dit een kruitkist is?

Berichtdoor Rene Ros » 26 Jan 2010 23:43

Ik ben er geen expert in, maar het lijkt op kruitkisten zoals ik op Fort aan het Pampus en Fort aan Den Ham heb gezien.
Waar heb je 'm gevonden?

Mvg,
René

iwan666

Berichtdoor iwan666 » 27 Jan 2010 15:10

Ik heb hem in Brabant gevonden, dicht bij Bergen op Zoom.
Misschien handig om te melden dat Bergen op Zoom zo'n 20 km van de Belgische grens af ligt.

Hoop dat iemand 100% uitsluitsel kan geven.
Bedankt voor je reactie!

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Berichtdoor Edwin Kapitein » 27 Jan 2010 20:06

Het lijkt inderdaad veel op een kruitkist toch heb ik sterke twijfels.
Je zegt dat je hem met een magneet opgevist hebt. Dit betekend dus dat de kist van een ijzerhoudend metaal (ferrometaal) gemaakt moet zijn want non-ferrometalen zijn niet magnetisch.
Echter, er zit een klein nadeel aan ferrometalen, als ze geraakt worden door een ander ferrometaal of stenen e.d.kunnen er vonken ontstaan.
Als de kist bijvoorbeeld dus over een stenen vloer gesleept wordt, hardhandig neergezet wordt of er op geslagen wordt, ontstaan er vonken.

Vonken + kruit = slecht idee :o

Daarom zijn, voor zover ik weet, kruitkisten altijd van (vonkvrij) koper gemaakt. Misschien dat ze ook van messing of aluminium gemaakt zijn, maar dat durf ik niet te zeggen.

Mogelijk kan Frits Duinkerke (het Arsenaal), van het fort bij Edam, meer uitsluitsel bieden, Hij heeft diverse soorten en maten van deze kisten.

succes met je zoektocht,
Edwin

fremitus

Berichtdoor fremitus » 28 Jan 2010 11:25

Edwin Kapitein schreef:Mogelijk kan Frits Duinkerke (het Arsenaal), van het fort bij Edam, meer uitsluitsel bieden,Edwin

En laat Frits nu ook nog eens in Bergen op Zoom wonen... Kenner bij uitstek. :wink:

iwan666

Berichtdoor iwan666 » 28 Jan 2010 12:35

Bedankt voor de info mannen. Frits inmiddels opgezicht via het forum en een mail gestuurd.
Ben reuzebenieuwd. Heb trouwens onlangs ook nog 2 complete 5Britse 5.5.inch medium gun munitiekisten opgegraven.

Terug naar “Manschappen en Uitrusting”