maarten schreef:Zo vallen werken als 1. het Werk aan het IJ op het vuurtoreneiland Durgerdam en 2. het Werk aan het IJ voor Diemerdam af. Officieel hebben deze batterijen nooit de naam fort gedragen.
Tsja, maar de eigenaar van Diemerdam noemt het nu een fort. Ken je Fort H te Muiden al?
maarten schreef:Het is van geen belang of een fort een warrige geschiedenis kent; forten die zijn 'overgegaan' van de Waterlinie naar de StvA moeten worden meegerekend. Ze zijn immers niet nogmaals 'teruggegaan' o.i.d.
Zeker wel teruggegaan, toen ze weer vielen onder het commando Oostfront Vesting Holland.
maarten schreef:VForten waarvan de bouw al in het eerste stadium is stilgelegd, kunnen ook moeilijk als fort gekwalificeerd worden. Afvallers zijn: 1. Fort bij Heemstede, kwam niet verder dan de paalfundering 2. Fort Coehoorn, slechts paalfundering 3. Fort in de Botshol, alleen aardwerk 4. Fort bij Kwadijk, slechts genieloods en fortwachterswoning.
Denk eraan, gebouwen maken of breken niet het fort. Het moet een zelfstandig te verdediging werk zijn.
Je vergeet Fort aan de Winkel. Heemstede behoorde als fort niet bij de StvA, wel als voorpositie in een opnamestelling.
maarten schreef:Dan is er nog de categorie verdwenen, of grotendeels verdwenen forten: 1. Fort aan de Nieuwe Meer 2. Fort Schiphol 3. Fort in de Laander- en Westbijlmerpolder. Er is het oude twijfelgeval het Fort aan de Zwet.
Vormden aanvullingen op de Posten van Krayenhoff en hebben nooit tot de Stelling van Amsterdam behoort. Vallen wat mij betreft met zekerheid af.
maarten schreef:Bij 14. Fort aan de Liede is er sprake van twijfel. Ik heb deze locatie voor het laatst bezocht rond 1990. Toen waren er nog voldoende fortificatie-restanten om te kunnen spreken van een fort i.p.v. een fort-locatie. Ik ben niet op de hoogte van de huidige toestand.
Is als eiland nog voldoende zichtbaar als fort.
Maar als jij een jaartal als ijkpunt wilt hebben, dan vind ik dat je ook een doel moet hebben voor het cijfer.
In promotionele uitingen kunnen we niet zeggen '33 forten' want dan doen we de andere werken tekort. Daarom prefereer ik '46 forten en batterijen', inclusief de forten die niet geheel voltooid zijn (maar wel een fort zijn zoals Botshol) en het fort dat gesloopt is (Fort bij Kwadijk).
Anderen tellen alleen de forten die een bomvrij gebouw hebben. En zo raken we in een oeverloze discussie waar ik het nut niet zo van zie.
In de inleiding op mijn website gebruik ik maar:
Het omvat 3-5 km brede onderwaterzettingen (inundaties) en 36 forten, twee kustforten, twee vestingen, drie batterijen en twee kustbatterijen.
Zie ook
http://www.stichting-mega.nl/publicaties/namenlijst/maarten schreef:Ik heb gezien dat ik 'soldaat' ben. Ik heb edoch nooit vrijwillig dienst genomen...
Heeft te maken met het aantal berichten dat je op dit forum plaatst.

Mvg,
René