Voorpositie bij Cruquius

Restauraties, herinrichting en conservering.
Brok
Generaal
Fort of organisatie: Kunstfort bij Vijfhuizen

Voorpositie bij Cruquius

Berichtdoor Brok » 15 Mar 2011 08:48

Hadden de posten van Kraayenhof ook grenspalen?
Momenteel wordt er gegraven bij de Voorpositie bij Cruquius.
Ik ga zo nog even kijken want de gemeente Haarlemmermeer kan mij nu nog niks zeggen over de werkzaamheden die er momenteel plaatsvinden, ik word terug gebeld... Kan iemand mij vertellen wat er gaat gebeuren?
GJ

Brok
Generaal

Re: Voorpositie bij Cruquius

Berichtdoor Brok » 15 Mar 2011 09:10

Gemeente heeft al gereageerd !
Er wordt een gezellig parkje gecreeerd en aardwerk hersteld.
Ze hadden nog nooit gehoord van grenspalen maar zullen er op letten tijdens werkzaamheden, of ik een voorbeeldje wil opsturen.
Dat zal ik doen en ik krijg een tekening toegezonden van hoe het eruit moet gaan zien.

Brok
Generaal

Berichtdoor Brok » 15 Mar 2011 10:43

Zeer snel reactie ontvangen van de gemeente Haarlemmermeer met een afbeelding van de huidige plannen........
S45C-211031510350.pdf
(920.01 KiB) 296 keer gedownload

Don Wildeboer

Berichtdoor Don Wildeboer » 15 Mar 2011 18:48

Alweer een ingreep in de stelling.
Ook hier weer verfraaiingen (kunstuitingen) op de monumenten, daar heeft de gemeente Haarlemmermeer een handje van. (batterij IJweg, Sloterweg, Damsluis Hoofddorp enz.) Iemand bij de afdeling cultuur van de provincie NH geeft hier toch zijn UNESCO-fiat aan.
Er zullen wel geen grenspaaltjes bij het voormalige fort hebben gestaan. De bedoelde ruimte van deze voorpositie was erg ruim en zeker niet van defensie.
Bijlagen
Cruquius.jpg
(326.34 KiB) 3763 keer gedownload

Arnold
Sergeant
Fort of organisatie: Fort bij Vijfhuizen

Berichtdoor Arnold » 24 Mar 2011 23:18

Fietste gisteren langs de werkzaamheden aan het parkje aan de Bennebroekerdijk in Cruquius. Volgens artikel in HD van vandaag 24 maart, wordt het Fort bij Heemstede in ere hersteld. Als het in juli klaar is zijn de scherfvrije onderkomens volgestort met zand en is er een informatiebord geplaatst over deze oorspronkelijke Post van Krayenhoff.
Op dit moment heeft men vooral de wilde begroeing verwijderd waardoor de contouren weer zichtbaar zijn, evenals een aantal van de scherfvrije onderkomens.
P1050334 a.JPG
Gelezen in HD van 24 maart 2011
(671.93 KiB) 3640 keer gedownload
P1050328 a.JPG
Werkzaamheden aan het park.
(690.52 KiB) 3647 keer gedownload

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Berichtdoor Edwin Kapitein » 27 Mar 2011 14:36

Wat een ongelofelijk flauwekulplan.

Waarom in hemelsnaam de schuilplaatsen vol storten met zand. Een (liefst historisch verantwoorde) deur zou toch een veel betere oplossing zijn ivm vleermuisverblijfplaatsen en eventueel onderzoek.
Een ecologisch verantwoorde speelplaats maken zonder het historich besef van de ondergrond is niet ecologisch verantwoord.
Natte graslanden (mengsel 0505) met kievitsbloemen en nieuw aan te planten esdoorns hebben niets met ecologisch te maken, beide horen hier niet thuis.
Is het nu zo moeilijk om iets met enig respect voor de historie te restaureren en niet overal meteen een pretpark van te maken. Deze eco-speeltuin had op deze manier ook gewoon op het naburig industrieterreintje aangelegd kunnen worden.

Zucht,

Edwin

Arnold
Sergeant
Fort of organisatie: Fort bij Vijfhuizen

Berichtdoor Arnold » 28 Mar 2011 23:35

Voor wat betreft de toegang van de schuilplaatsen kan ik de kritiek wel begrijpen, hoewel ik niet weet of er ooit deuren in gezeten hebben. Het plan zoals dat nu wordt uitgevoerd is zo gek nog niet, zeker als je het vergelijkt met de situatie zoals het terrein erbij lag.
Ik zou het zeker geen "pretpark" willen noemen al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het opknappen van het terrein ongetwijfeld te maken heeft met de woningen die er (recent) aangrenzend zijn gebouwd. De historie wordt in ieder geval niet met grof geschut weggemoffeld. De onderkomens blijven bestaan en volgens het krantenartikel komt er een informatiebord met een verwijzing naar het oorspronkelijk plan om daar een fort te bouwen.
Het is wellicht zinvol om er voor te zorgen dat de informatie op het bord juist is, zodat op die manier toch nog recht wordt gedaan aan de historie van deze voorpost. Welke stelling-historicus pakt de handschoen op, of is er al initiatief in de richting van de gemeente Haarlemmermeer ondernomen?

Arnold

Don Wildeboer

Berichtdoor Don Wildeboer » 03 Jul 2011 01:20

Situatie op 260611. Opname gemaakt richting Ringvaart. De scherfbestendige onderkomens zijn nu gevuld met zand.
Bijlagen
DSC02170.jpg
DSC02170.jpg (116.84 KiB) 8967 keer bekeken

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Berichtdoor Edwin Kapitein » 06 Jul 2011 00:10

Het ziet er nog erger uit dan ik gevreesd had

hwtec
Soldaat
Fort of organisatie: Voorpositie Cruquius

Berichtdoor hwtec » 06 Jul 2011 11:14

men gaat er ook met een botte bijl door, ik loop er iedere dag met mijn hond.
diverse onderkomens zijn gewoon door de kranen beschadigd.
het moet dan ook een park worden........

Er is ook een "Cruquius gazette" zoals wij het noemen met diverse foto's over het plaatsje cruquius
derhalve ook foto's en nieuwtjes over de voorpost
bv:
http://cruquius.blogspot.com/2011/06/archeologische-resten-gevonden-op-het.html

Cees

Terug naar “Restauratie en Behoud”