Alle bunkers en betonnen werken rond Weesp rijksmonument?

Restauraties, herinrichting en conservering.
Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Alle bunkers en betonnen werken rond Weesp rijksmonument?

Berichtdoor Rene Ros » 03 Nov 2012 10:33

Op 26 oktober wist het WeesperNieuws te melden: "Alle bunkers en betonnen werken van de Nieuwe Hollandse Waterlinie rondom Weesp zijn aangewezen als rijksmonument".
Zoals gebruikelijk zocht ik bevestiging op de website van de verantwoordelijke partij, nu zeker vanwege het gebruik van onjuiste termen. Op de website van het project Nieuwe Hollandse Waterlinie was niets te vinden en besloot ik het bericht niet verder te verspreiden. Pas op 31-10 verscheen daar een artikel op:

Alle bunkers en betonnen werken van de Nieuwe Hollandse Waterlinie rondom Weesp zijn aangewezen als rijksmonument.

Maart 2011 reageerde gemeente Weesp positief op het verzoek van het Rijk om de bunkers op de monumentenlijst te zetten.

Alle bunkers en betonnen werken van de Nieuwe Hollandse Waterlinie rondom Weesp zijn aangewezen als rijksmonument. Dat heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bekendgemaakt.

In maart 2011 reageerde gemeente Weesp positief op het verzoek van het Rijk om de bunkers op de monumentenlijst te zetten.

In september 2009 is door toenmalig minister Plasterk besloten dat alle forten, bunkers, sluizen en dijken van de Waterlinie aangewezen moeten worden als monument. Hiermee wordt de Waterlinie in één klap het grootste monument van het land.

Maar nu ik het nieuws verder wil verspreiden blijkt de tekst alweer verdwenen...
Mede omdat ik op 18 september een verzoek ontving voor informatie over de kazematten en schuilplaatsen rond Weesp moet ik toch voorlopig concluderen dat er iets niet klopt aan het nieuws.
Overigens zijn de meeste schuilplaatsen en enkele kazematten al lang een provinciaal monument (in welke periode twee schuilplaatsen verdwenen) en zou het dus om een (terechte) 'upgrade en update' gaan.

Toegevoegde noot: ook website RCE vermeldde niets over de 'bunkers en betonnen werken'.

Terug naar “Restauratie en Behoud”