Nieuwe bergloods Fort bij Marken-Binnen vordert

Restauraties, herinrichting en conservering.
Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Nieuwe bergloods Fort bij Marken-Binnen vordert

Berichtdoor Rene Ros » 12 Jul 2007 23:05

De nieuwe bergloods Fort bij Marken-Binnen vordert nu rap. De niet originele kelder (iets dat het kruitmagazijn bij Spaarnwoude een paar jaar terug nog niet mocht hebben) en fundering lagen er al een tijd. Toen een pauze vanwege ???

Afbeelding

fremitus

Re: Nieuwe bergloods Fort bij Marken-Binnen vordert

Berichtdoor fremitus » 13 Jul 2007 19:54

Rene Ros schreef:... en fundering lagen er al een tijd. Toen een pauze vanwege ???

Ik had gehoord dat het plan eerst was om de loods van Fort bij Velsen over te nemen. Maar i.v.m. slechte staat toch maar niet gedaan en een nieuw hout skelet geprefabriceerd op andere locatie.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 13 Jul 2007 19:59

fremitus schreef:
Rene Ros schreef:... en fundering lagen er al een tijd. Toen een pauze vanwege ???

Ik had gehoord dat het plan eerst was om de loods van Fort bij Velsen over te nemen. Maar i.v.m. slechte staat toch maar niet gedaan en een nieuw hout skelet geprefabriceerd op andere locatie.

Een andere theorie is dat het Brandweeroefencentrum heeft gewacht met verder bouwen totdat duidelijk zou zijn of ze wel of geen bezoekerscentrum zouden worden.

Groet,
René

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Situatie november 2007

Berichtdoor Rene Ros » 10 Nov 2007 22:10

Vandaag gezien dat de voltooiing nadert:

Afbeelding

fremitus

Berichtdoor fremitus » 16 Feb 2008 13:12

In het februari zonnetje.
Afbeelding

Kees de Wildt

Berichtdoor Kees de Wildt » 17 Feb 2008 23:01

Rene Ros schreef:
fremitus schreef:

Een andere theorie is dat het Brandweeroefencentrum heeft gewacht met verder bouwen totdat duidelijk zou zijn of ze wel of geen bezoekerscentrum zouden worden.

Groet,
René

De waarheid is gewoon dat ik onvoldoende geld had. Dat de "Provincie" mij bij aanvang in 2003 een (achteraf gebleken) halfzachte toezegging had gedaan voor 40%. Steeds ben ik met hen mee blijven denken, in een cultuur toeristische ontwikkeling. Die ontwikkeling moest leiden tot een gelegenheid voor lange afstand wandelaars. Deze konden vanaf station Weesp (via Muiden en Pampus)- Edam - Markenbinnen - Ijmuiden - Aalsmeer - Weesp, in 5 etappen van zo'n 25 km, steeds een goedkope slaapplaats vinden met lunch.

Op die tussenplaatsen moest dan iets "te beleven" zijn. Tussen Markenbinnen en Spijkerboor zouden ze dan eventueel met een trekschuit worden vervoerd. Hiertoe zouden we samen met het hoogheemraadschap een verbinding langs de stellingdijk graven om op die manier het kwelwaterprobleem en de waterberging op te lossen. Er zou een inundatieveldje komen, welke dan tegelijk de verversing van de trekvaart met boezemwater kon verzorgen. In de trekschuit zou educatie komen over de polders en in fort Spijkerboor een rondleiding. Er zou een overtocht over de Markervaart worden onderzocht. Op die wijze kon het saaie stuk over het industrieterrein van Krommenie, tussen Markenbinnen en Krommeniedijk, worden vermeden.

Markenbinnen zou dan een deel van de kelder inrichten met interactieve presentaties over de "Noordzijde" van de stelling. Allerlei gesprekken met allerlei instanties, sponsoren en ambtenaren zijn gevoerd er is door Fort Markenbinnen 10 duizenden euro's geïnvesteerd.

Afijn uiteindelijk werd in maart 2006 een eerste paal de grond in geslagen door onze gedeputeerde. De dag daarna sloeg zij tegelijk al het andere de grond in, door mee te delen dat de Provincie geen subsidie ging verstrekken. Vanaf dat moment was het als de tien kleine negertjes. Steeds viel er een af. Ja als die niet meedoet dan doen wij ook niet mee. Nadat dan ook de kelder gerealiseerd was heb ik de bouw stil gelegd. Ruim één jaar later is de financiering, zonder sponsoring of subsidie, rondgekomen. ILG betaald middels een subsidie de bouwkostenstijging van dat tussenliggende jaar.

Medio maart 2008 wordt het gebouw, wat overigens een plaatje is geworden, in gebruik genomen. Tussen maart en september kan er aandacht worden gegeven aan de ruimte rondom de loods. Wij vinden de reconstructie van deze loods de moeite waard om er de opening van de stellingmaand 2008 feestelijk en officieel te vieren. Maar als de Provincie of het projectbureau van de SVA met deze opening andere plannen heeft, wij zullen evengoed vieren dat wij in staat zijn gebleken dit zonder hulp te realiseren .

Groet Kees

Terug naar “Restauratie en Behoud”