Schotbalkstuw spoorlijn Beverwijk-Uitgeest

Restauraties, herinrichting en conservering.
mhil
Generaal
Fort of organisatie: sector Zaandam

Re: Schotbalkstuw spoorlijn Beverwijk-Uitgeest

Berichtdoor mhil » 05 Mar 2016 17:44

20160305 schotbaklkkering Spoorsingel St Aagtendijk Beverwijk.JPG

20160305 schotbaklkkering Spoorsingel St Aagtendijk Beverwijk_2.JPG

20160305 schotbaklkkering Spoorsingel St Aagtendijk Beverwijk_4.JPG

20160305 schotbaklkkering Spoorsingel St Aagtendijk Beverwijk_1.JPG

Tja, het hek was niet afgesloten...........toch maar even wezen kijken voor degene die wat verder weg wonen (en geïnteresseerd zijn :) )
Aardig is te zien hoe de dwars opbouw is op de kering, zoals deze jaren onder de grond heeft gezeten.

De rollaag met de granieten hoekdelen is door de jaren heen aardig aangetast. Ben benieuwd hoe eea de verplaatsing gaat doorstaan ?

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 08 Mar 2016 21:06

Ziet er naar uit dat de muur blijft staan.......had eerder de indruk dat het geheel moest wijken. :oops:
20160305 schotbaklkkering Spoorsingel St Aagtendijk Beverwijk_5.JPG

20160305 schotbaklkkering Spoorsingel St Aagtendijk Beverwijk_6.JPG

beter natuurlijk :)

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 10 Apr 2016 12:21

Geen verplaatsing of status quo nee,.........botweg sloop :o
20160410 container restanten en voormalige locatie schotbalkkering Aagtendijk.jpg

20160410 locatie schotbalkkering na sloop Aagtendijk.jpg

20160410 container restanten schotbalkkering Aagtendijk.jpg

Helaas helaas zo kenmerkend voor gemeente Beverwijk.....

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 10 Apr 2016 13:30

Tja, toch maar eens gaan informeren bij Prorail 0800-7767245 (elke dag tussen 8.00 en 18.30 bereikbaar 24*7 voor urgente meldingen)
Na enkele keren in de wacht te zijn gezet was de boodschap.......ik kan u niet helpen het wordt intern uitgezet en ik noteer dat u er over wilt worden teruggebeld door wie wist mevrouw Somai (afdeling publiekscontacten Prorail) niet te melden.

Verder melding gemaakt bij:
info@unesco.nl<info@unesco.nl>;
info@cultureelerfgoed.nl<info@cultureelerfgoed.nl>;
post@noord-holland.nl<post@noord-holland.nl>;
gemeentebelangen Beverwijk
Annemiek Jansen van Dagblad Kennemerland.

Wordt vervolgd........(of niet)

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 10 Apr 2016 21:34

Ik heb een rechtstreekse melding gedaan bij de medewerker van de provincie NH. Deze 'Insnijding in de St. Aagtendijk voor de spoorweg Beverwijk-Uitgeest’ staat bij hen op de monumentenlijst...
Jammer dat we van St. Menno van Coehoorn niets hoeven te verwachten.

René

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 11 Apr 2016 20:33

Unesco,
geen reactie

Rijksdienst Cultureel Erfgoed:
Uw vraag aan de InfoDesk van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, d.d. 11-apr-2016, is in behandeling.
U wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd.

Provincie Noord-Holland:

Wij hebben uw e-mail ontvangen.Deze is ter behandeling doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling of persoon.

Prorail:

U heeft via het webformulier contact opgenomen met ProRail. U wilt weten of de kering van de Stelling van Amsterdam ter hoogte van de overweg Aagtenpoort in Beverwijk wordt verplaatst. Ik heb u hier zojuist telefonisch over gesproken.

Zoals ik u telefonisch heb toegezegd heb ik uw bericht doorgestuurd naar mijn collega in uw regio. Zo gauw ik een reactie ontvangen heb, neem ik contact met u op.
Ik heb uw bericht geregistreerd en in behandeling genomen onder referentienummer PRO-79494-L8S0Z9 .

Als u nog vragen heeft dan kunt u mij altijd bellen of e-mailen.

Met vriendelijke groet,
www.prorail.nl/contact

Aanvullend heb ik Prorail de vraag gesteld of de sloop van de kering is uitgevoerd met toestemming aangezien het een monument betreft.

De container met sloopafval is inmiddels afgevoerd geworden naar .....

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 12 Apr 2016 22:12

20160412 artikel Noord Hollands Dagblad.jpg

Bron: Noord-Hollands Dagblad.

Blijft toch een vaag verhaal allemaal....
Wie heeft er nu eigenlijk groen licht gegeven om de boel plat te drukken en was hij ook daartoe de aangewezen persoon.....dat is mij nog niet duidelijk.

Unesco
Heeft de vraag vandaag door gespeeld aan Provincie Noord Holland

Provincie
Inhoudelijk niets vernomen

Prorail
Inhoudelijk niets vernomen

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 13 Apr 2016 22:00

Pro Rail
U heeft contact met ons opgenomen over uw vraag over een dwarsbalkenstuw/schutbalkkering van de Stelling van Amsterdam ter hoogte van de overweg Aagtenpoort in Beverwijk. Ik begrijp dat u hier interesse in heeft. Vanochtend heb ik u hierover geprobeerd te bellen. Helaas kon ik u niet bereiken. Ik vermeld mijn antwoord in deze e-mail.

De monumentale muur is voor week 42 (17-23 oktober) teruggeplaatst. De muur is gesloopt en wordt later teruggebouwd op een andere plek. Eerst dienen de sporen gebouwd te worden.
De natuurstenen hoekstukken van de coupuremuur hebben we met zorg uit de muur gehaald en deze zullen we hergebruiken. De metselstenen waren van dermate slechte staat, dat besloten is de muur op te bouwen met gelijkwaardige baksteen.

De monumentale muur is gesloopt met toestemming. De vergunning is verleend door de provincie Noord-Holland en de gemeente. De oorspronkelijke vergunningsaanvraag beschrijft al een opbouw van de coupuremuur met een nieuwe steen met gelijkwaardige kleurstelling en het hergebruiken van natuurstenen hoekstukken.
Tot slot vraag ik uw aandacht voor het volgende. ProRail is constant bezig om haar publieke dienstverlening te verbeteren. In het kader hiervan ontvangt u volgende week van Forum Marketing Research per e-mail een klanttevredenheidsonderzoek dat bestaat uit een aantal vragen over hoe ik u van dienst ben geweest. Ik zou het zeer waarderen wanneer u de tijd (maximaal 3 minuten) neemt om uw tevredenheid over mijn dienstverlening in dit onderzoek aan te geven. Ik wil u hier alvast voor danken.

Ik hoop u hiermee genoeg geïnformeerd te hebben

Provincie Noord Holland
Onderstaande melding heeft ons bereikt via het postadres van Noord-Holland, maar ook via UNESCO Nederland en de Rijksdienst Cultureel Erfgoed.
Wij zijn momenteel, samen met de gemeente Beverwijk, aan het uitzoeken hoe nu een en ander zit.
Zodra wij hier meer duidelijk over hebben, zullen we u antwoorden.

Aanvullend nog de vraag gesteld of er ook een sloopvergunning is verleend voor het betreffende monument en of er ook een kopietje gemaild kan worden.
OK is een achterhoede gevecht maar ben wel nieuwsgierig hoe zoiets loopt.

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 14 Apr 2016 22:15

Vandaag geen nieuws of een reactie ontvangen van de Provincie (Gemeente Beverwijk, Unesco of Rijksdienst voor Erfgoed) of Prorail...... :oops:

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 15 Apr 2016 15:39

Kopietje Wabo vergunning ontvangen.
vergunning coupuremuur.pdf
(149.87 KiB) 127 keer gedownload

Toch opmerkelijk dat in de aanvraag en verleende vergunning staat vermeld "verplaatsen van een coupure muur".
In het besluit wordt erkent dat sprake is van een monument. Dat door de toezegging van verplaatsing de weigeringsgrond artiel 2.18 van de Wabo niet van toepassing is.

Het kan niet anders dan dat de aanvrager vooraf onderzoekt of hetgeen een vergunning voor wordt aangevraagd, "verplaatsen" ook uitvoerbaar is.
De sloop is niet hetgeen is aangevraagd danwel en vergunning voor verleend is.
Indien een aanvraag voor sloop zou zijn gedaan had de weigeringsgrond van kracht
geweest.

Het zou zo maar eens kunnen dat in strijd is gehandeld met de vergunning......
Wie anders dan het College heeft dan besloten om te gaan slopen ?
Is er (ondanks de weigeringsgrond) alsnog een vergunning voor sloop aangevraagd en verleend ?
Was de staat van de muur daadwerkelijk zo slecht of speelden hier financiële voordelen en tijdwinst....een rol ?
Kortom is hier misschien toch niet een beetje sprake van overtreding van de Wet Economische Delicten ?

Provincie verwijst nu naar gemeente Beverwijk en de projectleider......Van ProRail niets meer vernomen anders dan het verzoek om een klanttevredenheidsformulier in te vullen :D

Oja....de projectleider was telefonisch niet bereikbaar (werkt van ma-wo) voicemail ingesproken met verzoek even contact op te nemen.
Sloop is uitgevoerd op een dag dat projectleider niet aanwezig was (toeval ?)

Terug naar “Restauratie en Behoud”