Wellington barrière

Informatie en verwijzingen over verdedigingswerken in de rest van de wereld.
Erwin Muilwijk
Sergeant
Fort of organisatie: Mars et Historia

Wellington barrière

Berichtdoor Erwin Muilwijk » 27 Feb 2016 14:17

Ik ben geïnteresseerd in de opzet en aanleg van wat wel bekend staat als de Wellington barrière, een serie forten (in 3 linies) aangelegd na 1815 in de toenmalige zuidelijke provincies van het Verenigde Koninkrijk der Nederlanden.

Mijn vraag is om precies te zijn: is er ooit een alomvattende studie van verschenen?

Wat ik wel weet:
- er zijn wat lokale forten beschrijvingen verschenen (ik heb ze niet nu) in artikelen bij een Belgische forten-studie eenheid, als ook in Nederland bij de stichting Menno van Coehoorn
- er is wel aandacht hiervoor (zijdelings) als je wat leest over Krayenhoff
- in Mars et Historia is ook iets verschenen waarom de linie dan weer wel bekend is: de bouwfraude
- ik heb zelf papieren opgedoken in de archieven, wat volgens mij de originele plannen van Nederlandse zijde waren, uit 1814 en geschreven door Constant-Rebècque
- ik heb wat artikelen over vervolginspecties van de bouw nà 1815 (Britse rapporten/beschrijvingen) zoals gepubliceerd in een oud Belgisch tijdschrift Carnet de la Fourragère

Helaas geeft me dat nog steeds geen algemeen overzicht, voor mijn studie over de campagne van 1815, of hoe de fortenlinie dus helemaal niks bewerkstelligde in 1830-1832.

Info is welkom.

(Op het forum van Mars et Historia heb ik deze vraag ook reeds gesteld.)

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: Wellington barrière

Berichtdoor Rene Ros » 28 Feb 2016 01:17

Dit soort vragen kan je het beste stellen op het Fortificatieforum.

Mvg,
René

Terug naar “Buitenland”