Het geheim van het Fort bij Kwadijk

Ruimtelijke ordening, streekplan, kringenwet, samenhang.
Nieuwsredactie
Opzichter van Etiquette

Het geheim van het Fort bij Kwadijk

Berichtdoor Nieuwsredactie » 20 Nov 2012 15:41

Door Willemien Schenkeveld, Noordhollands Dagblad

Weesp - Een grote canvas print van Fort bij Spijkerboor aan de muur? Fort bij Kwadijk op een mok? Een puzzel van Fort bij Marken-Binnen? Sinds kort kan het allemaal. ,,Ik verkoop de foto's omdat ik een beetje uit de kosten hoop te komen'', zegt fortenliefhebber René Ros.

Hij verdient zijn geld als database-ontwikkelaar, maar zijn grootste liefde is de Stelling van Amsterdam. Ooit, als Amsterdams zeeverkennertje, keek hij al verbaasd naar die 'aardhopen' die af en toe in het landschap opdoken. Maar toen hij in 1996 iets buiten de hoofdstad in Weesp ging wonen, waar je tijdens fietstochten 'over de forten struikelde', werd zijn interesse echt gewekt.
Sindsdien verdiept hij zich vele uren per week in de geschiedenis van deze verdedigingslinie uit het begin van de vorige eeuw. Niet alleen heeft hij archiefonderzoek gedaan en oude foto's verzameld. Ook interviewde hij mensen die ooit in de forten werkten of woonden, van fortwachters tot dienstplichtigen. Al dat unieke materiaal staat verzameld op zijn website http://www.stelling-amsterdam.nl.
Alle forten zijn hem even lief. ,,Ik heb geen favoriet. Bij het ene fort kun je heerlijk lunchen, bij een ander fort voel je je juist even helemaal weg van de wereld. Het is maar net hoe mijn pet staat aan welk fort ik de voorkeur geef'', zegt hij. Het is de Stelling als geheel die hem fascineert. ,,Een waterlinie rond de hoofdstad, met een heel stelsel van niet alleen forten, maar ook fabrieken en magazijnen. Men wilde een wereld bouwen, die zes maanden lang kon overleven zonder contact met de buitenwereld. Sterker, onder bedreiging van de buitenwereld. Dat is wat mij boeit.''

Deze zomer zag hij de forten voor het eerst van boven. Een bijzondere ervaring. ,,Je ziet niet alleen de forten zelf, maar ook heel mooi hoe ze in het landschap passen en welke waterlopen erbij horen.'' Ook stuitte hij op verrassingen. ,,Het Fort bij Kwadijk is nooit afgebouwd en in de jaren zestig is het afgegraven en de gracht dichtgegooid. Maar vanuit de lucht konden we aan het kleurverschil in het weiland nog zien waar het forteiland had gelegen." De donkergroene ovalen vorm is inderdaad nét te ontwaren op de luchtfoto op de site.
De luchttrip was niet goedkoop, beaamt Ros. ,,Daarom ben ik de foto's nu gaan verkopen. Ik hoop toch een beetje uit de kosten te komen."

De luchtfoto's zijn te koop via http://www.stelling-amsterdam.nl/luchtfoto

Afbeelding

Terug naar “Ruimte en Landschap”