Schapen naar Pampus

Over planten en dieren op, in, onder en boven de forten en liniedijken.
Nieuwsredactie
Opzichter van Etiquette

Schapen naar Pampus

Berichtdoor Nieuwsredactie » 05 Jun 2009 20:05

Bron: Muider website d.d. 5-6-2009
http://www.muider.nl/nieuws/nieuwsbericht.asp?Recid=3318

Vanuit de Slothoeve in de Noordpolder zijn, woensdag 3 juni, de makste schapen geselecteerd om de overtocht naar Pampus aan te gaan.
De schapen zullen daar de werkzaamheden van de maaimachines overnemen en de structuur van de Pampusbodem verbeteren.

Brok
Generaal
Fort of organisatie: Kunstfort bij Vijfhuizen

Re: Schapen naar Pampus

Berichtdoor Brok » 08 Jun 2009 10:18

En nu maar hopen dat ze het fort niet stuklopen met hun hoeven, zoals bij ons gebeurd is.
Kosten herstel; heel veel eu's
http://www.kunstfort.nl/nl/organisatie/ ... lkunstfort
Als een zandloper in de fortgracht, in dit geval het Ijmeer.
Misschien is de aarden dekking van het Fort aan het Pampus wel anders samengesteld dan bij ons.
't Scheelt wel een hoop maaiwerk.
GJ

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 08 Jun 2009 10:24

Brok schreef:Misschien is de aarden dekking van het Fort aan het Pampus wel anders samengesteld dan bij ons.

Minder stijl en met basalt zeewering langs de waterrand.
Hopelijk maakt dat wat uit.

Mvg,
René

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Berichtdoor Edwin Kapitein » 09 Jun 2009 17:22

Jammer,

Schapen geven toch een veel minder mooi beeld dan wanneer er gemaaid wordt. Dit betekend overal en nergens schapenkeutels met bijbehorende vliegen en brandnetels, beschadiging van het vegetatiedek doordat er looppaadjes op ontstaan en ze een deel van de grond weggraven voor ligplekken, het fort ontsierende water- en voerbakken, likstenen en rasters om ze op de juiste plek te houden.
Dit gaat vrijwel zeker ten koste van de vegetatie en de insectenfauna (met name vlinders en libellen)

Ik denk dat met een goed maaibeheer door een bedrijf dat verstand van zaken heeft er op het fort juist een ecologische meerwaarde kan ontstaan. Op het Fort aan de Middenweg is er een kortstondig experiment geweest met begrazing door schapen waaruit al deze nadelen naar voren kwamen. Tot mijn grote vreugde kan ik melden dat het fort nu weer gemaaid wordt.

Nogmaals, Jammer,
Groeten,
Edwin Kapitein
Carex ecologisch beheer

kvdvoorde

Berichtdoor kvdvoorde » 09 Jun 2009 23:29

Schapen op Pampus hoeven niet verantwoord te worden, maar een kleine verklaring voor deze keuze misschien wel voor enkelen.

Woensdag 3 juni zijn er 6 schapen met de Pampus-vlet naar het forteiland Pampus verscheept. Deze schapen zullen de noordzijde van het eiland begrazen. De noordzijde bestaat uit een grasveld met een oppervlakte van ca. 1 voetbalveld. Dit gedeelte van het eiland wordt door onze bezoekers weinig bezocht.
Erg veel fort wat beschadigd zou kunnen worden door hoefjes, is hier niet. Ook is de vegetatie op Pampus (ruim 3 km uit de kust) anders dan op de vaste wal. Verder is 'maaibeheer door een bedrijf met verstand van zaken' logistiek en budgetair leuk voor op de wal. Forteiland Pampus blijft een eiland..
Behalve het kort houden van een grasveld waar slechts enkelen komen, passen schapen, naar mijn mening, uitstekend in een Hollands landschap. Bovendien is het een milieuneutraler beheer dan maaien met een tractor op diesel. Daarnaast is het vooral ook gewoon leuk.

Overigens wordt de zuidzijde, waar de steigers, het ontvangstcentrum en de ingang van het fort zich bevinden, gewoon machinaal gemaaid. Ook wij willen daar graag een net grasveld zonder keutels.

De eerste reacties van bezoekers zijn uitsluitend positief. Meerdere schapen zullen dan ook snel volgen.

Met groet,

Kris Van de Voorde
Fortwachter Forteiland Pampus

fremitus

Berichtdoor fremitus » 10 Jun 2009 21:52

Welkom op het SvA forum, Fortwachter Kris.
Wat zou het mooi zijn als alle fortwachters e.o. dit forum als discussiekanaal zouden gebruiken :wink:

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 12 Jun 2009 23:49

Dag Kris,

kvdvoorde schreef:Schapen op Pampus hoeven niet verantwoord te worden, maar een kleine verklaring voor deze keuze misschien wel voor enkelen.

Ik las de vorige berichten als goedbedoelde adviezen en ervaringen van mede-beheerders. Alle andere berichten kwamen van drie beheerders van de forten Middenweg, Den Ham en Vijfhuizen. :-)

Mvg,
René

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 17 Okt 2009 18:52

Heden foto's willen maken van schapen op Pampus, maar ze zijn al weg. De combinatie hond en schapen bleek niet te werken.

Mvg,
René

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Berichtdoor Edwin Kapitein » 17 Okt 2009 22:13

Rene Ros schreef:Heden foto's willen maken van schapen op Pampus, maar ze zijn al weg

Het was me in Augustus al opgevallen, maar wilde gezien de onderstaande discussie er niet te veel aandacht aan besteden.
Overigens,
Als er bij gebrek aan schapen behoefte is aan een vrijblijvend advies over het vegetatiebeheer, houdt ik me aanbevolen.

Groeten,
Edwin Kapitein

Terug naar “Flora en Fauna”