Nieuwsbrief 365

Aankondigingen van nieuwe edities Nieuwsbrief Stelling van Amsterdam.
Nieuwsredactie
Opzichter van Etiquette

Nieuwsbrief 365

Berichtdoor Nieuwsredactie » 26 Jan 2011 00:00

Nieuwsbrief Stelling van Amsterdam
13de jaargang, nummer 365, 26 januari 2011

Een nieuwsbrief over de website Stelling van Amsterdam met informatie over militair erfgoed in de regio Groot-Amsterdam.
http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuwsbrief/

Inhoud

In deze nieuwsbrief:

* Inleiding
* Excursie naar BB-bunker - Rijswijk
* Het Vergeten Leger - Uitgeest
* Napoleon in Nederland 1811-2011
* 20 cm ijs op de fortgracht - Uitgeest
* Getijde van het onheil

Inleiding

Beste lezer,

Uw redacteur is lekker wat boeken gaan lezen en ondertussen komen er een aantal bijdragen binnen.
Het eerste artikel stond stiekem al klaar en is een aankondiging voor een excursie naar een bijzonder Koude Oorlog museum, of nee, een 'experience'.
Een nieuwe tentoonstelling in Fort aan Den Ham komt in artikel nummer twee aan bod.
En wisten jullie dat Keizer Napoleon 200 jaar geleden Nederland bezocht? En dat er een thema-tijdschrift over verschijnt en speciale tentoonstellingen over zijn? Na deze nieuwsbrief wel.
Het vierde artikel, over 20 cm ijs op een fortgracht, zou eigenlijk moeten wachten tot een Elfstedentocht om toepasselijk te zijn.
En tenslotte een eenvoudige bespreking van een boek over de nadagen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Dat deze website in de bronvermelding staat was een heel leuke opsteker!

Dan nog een aantal 'losse flodders':
Nu stichting Herstelling een geheel nieuwe website heeft, is uw redacteur (na 12 jaar) er geen webmaster meer van. Het beheer was geen grote klus maar toch een aanslag omdat het steeds vele kleine klusjes in de avonduren waren. Leukste herinnering is, met de laptop op het aanrecht, het snel verzorgen van een nieuwsbrief over het verrassingsbezoek van Koningin Beatrix (2002).
Dank aan Herstelling voor de prettige samenwerking, hopelijk ook de komende jaren op een andere manier!

O ja, in de wandelgangen vernomen dat in maart de restauraties of verbouwingen beginnen van Fort aan de Nekkerweg, Fort Waver-Amstel en Fort bij Abcoude (3 jaar!).
En mocht je lezen dat er nog "duizenden betonnen limietpaaltjes [...] fier overeind" staan; slechts 300 en van hardsteen: http://forum.stelling-amsterdam.nl/viewtopic.php?f=17&t=1020

Bekijk deze nieuwsbrief op: http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuwsbrief/2011/nieuwsbrief-365/
Overig kort nieuws op het Stelling Forum: http://forum.stelling-amsterdam.nl/nieuw/

Het is niet bekend wanneer de volgende nieuwsbrief zal verschijnen.

Met vriendelijke groet,
René Ros

P.S. Ondertussen is uw redacteur tot de conclusie gekomen dat de website en nieuwsbrief onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. De website zonder de toelichtingen in en de promotie van de nieuwsbrief is vrij zinloos. Oftewel, het is de keuze geworden tussen helemaal stoppen of doorgaan en die keuze wordt in de zomer gemaakt. Er zijn wel meer hobbyisten die op hun zolderkamer lekker alleen voor zichzelf bezig zijn...

Don Wildeboer

Re: Nieuwsbrief 365

Berichtdoor Don Wildeboer » 26 Jan 2011 02:22

En wisten jullie dat Keizer Napoleon 100 jaar geleden Nederland bezocht?

200 !

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 26 Jan 2011 07:14

Don Wildeboer schreef:
En wisten jullie dat Keizer Napoleon 100 jaar geleden Nederland bezocht?

200 !

Heb ik er gvd toch drie keer overheen gelezen! Zeker een te laat tijdstip...
Gelukkig is het geen drukwerk. :-)

Dank,
René

fremitus

Berichtdoor fremitus » 26 Jan 2011 17:05

Nieuwsredactie schreef:..... tot de conclusie gekomen dat de website en nieuwsbrief onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. De website zonder de toelichtingen in en de promotie van de nieuwsbrief is vrij zinloos....

Ik deel deze conclusie niet. M.i. kan de website heel goed "stand-alone" functioneren. Zoals zoveel special interest websites. Ik geef toe dat website EN nieuwsbrief beide in een enorme kennisbehoefte voorzien maar veel redactiewerk vergen. Ze zijn echter zeker niet onlosmakelijk verbonden en zinloos vind ik.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 26 Jan 2011 17:15

Dag Fred,

fremitus schreef:Ik deel deze conclusie niet. M.i. kan de website heel goed "stand-alone" functioneren. Zoals zoveel special interest websites. Ik geef toe dat website EN nieuwsbrief beide in een enorme kennisbehoefte voorzien maar veel redactiewerk vergen. Ze zijn echter zeker niet onlosmakelijk verbonden en zinloos vind ik.

Dank voor je reactie en meedenken.
Ongeacht de persoonlijkheid van de auteur, wil elke auteur dat zijn publicatie (boek of website) zo veel mogelijk wordt gelezen en geraadpleegd. Liefst door personen die iets met de informatie kunnen, dus een geïnteresseerd publiek.
Stoppen met de nieuwsbrief zal waarschijnlijk zo'n terugval in de bezoekcijfers opleveren dat ook de zin om met de website door te gaan snel zal zijn vergaan.

Mvg,
René

fremitus

Berichtdoor fremitus » 26 Jan 2011 17:36

Rene Ros schreef:Stoppen met de nieuwsbrief zal waarschijnlijk zo'n terugval in de bezoekcijfers opleveren .....

Dat waag ik te betwijfelen. En so what. Het gaat toch niet alleen om de kijkcijfers?
Hoe moeten die arme schoolkinderen aan hun informatie over de Stelling komen voor hun werkstukken?
Om over de gidsen maar te zwijgen :wink:
Zo'n website is ook een mooi gestructureerde vastlegging van je geheugen (voor later :roll: )

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Berichtdoor Edwin Kapitein » 27 Jan 2011 21:31

Ik heb me zitten afvragen hoe het toch zou kunnen komen dat het zo moeilijk is om de nieuwsbrief door anderen gevuld te krijgen terwijl men wel stukjes op de "Het geheugen van de stelling" zet.
Mogelijk gaat de nieuwsbrief ten onder aan zijn eigen succes. Door de jaren heen is deze nieuwsbrief van zo'n hoog nivo gebleken dat men mogelijk bang is om niet aan deze standaard te kunnen voldoen.
Op de provinciale site ligt die denkbeeldige lat blijkbaar minder hoog.

Ik ben het met Fred eens dat de site een te belangrijke gegevensbron voor (bijna) iedereen is en dat het stoppen met de nieuwsbrief niet automatisch moet inhouden dat de site ook offline gaat.

Groet,
Edwin

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 27 Jan 2011 21:41

Edwin Kapitein schreef:Door de jaren heen is deze nieuwsbrief van zo'n hoog nivo gebleken dat men mogelijk bang is om niet aan deze standaard te kunnen voldoen.
Op de provinciale site ligt die denkbeeldige lat blijkbaar minder hoog.

Interessante gedachte. Die laat ik even inwerken...

René

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 29 Jan 2011 10:01

fremitus schreef:Ik deel deze conclusie niet. M.i. kan de website heel goed "stand-alone" functioneren. Zoals zoveel special interest websites. Ik geef toe dat website EN nieuwsbrief beide in een enorme kennisbehoefte voorzien maar veel redactiewerk vergen. Ze zijn echter zeker niet onlosmakelijk verbonden en zinloos vind ik.

Dat redactiewerk valt wel mee en is het punt ook niet, de nieuwsbrief is niet compleet omdat partijen nieuws over hun activiteiten 'geheim' houden.
Overigens, elke nieuwsbrief is een week na verschijnen door (slechts?) ongeveer de helft van het aantal abonnees bekeken.

Mvg,
René

fremitus

Berichtdoor fremitus » 29 Jan 2011 11:25

Rene Ros schreef:Overigens, elke nieuwsbrief is een week na verschijnen door (slechts?) ongeveer de helft van het aantal abonnees bekeken.

Misschien was een nieuwsbrief compleet als email verstuurd, inclusief plaatjes en dus direct zichtbaar, een beter alternatie dan een -text only - met link naar de website.
Ik stuur separaat een voorbeeld wat ik bedoel van de Volkskrant nieuwsbrief. Er zijn natuurlijk talloze voorbeelden.

Terug naar “Nieuwsbrieven”