Nieuwsbrief 423: Eerste Wereldoorlog op gebouwen

Aankondigingen van nieuwe edities Nieuwsbrief Stelling van Amsterdam.
Nieuwsredactie
Opzichter van Etiquette

Nieuwsbrief 423: Eerste Wereldoorlog op gebouwen

Berichtdoor Nieuwsredactie » 01 Aug 2014 00:00

Beste lezer,

Het zal u vast niet ontgaan dat het vandaag 100 jaar geleden is dat Nederland haar leger mobiliseerde hetgeen voor ons land gezien kan worden als het begin van wat we nu de Eerste Wereldoorlog noemen.
Dat Nederland, dankzij haar zelfverklaarde maar gerespecteerde neutraliteit, buiten die oorlog bleef, wil niet zeggen dat er niets gebeurde.

Zo waren delen van de bevolking zwaar onder de indruk van de oorlogsberichten en dat lieten ze soms blijken in de gebouwen die in die periode werden voltooid. Het Zwanenplein in Amsterdam is wat mij betreft het indrukwekkendst en mijn favoriet.
Deze thema-nieuwsbrief begint met een 'voorwoord' door Koningin Wilhelmina. Maar het is vooral een overzicht van mij bekende gebouwen, in de regio Amsterdam, waar ze die indruk met bijzondere gevelstenen hebben geuit. Aan moderne hertalingen ga ik me niet wagen dus u zult enige moeite moeten doen om de 100 jaar oude teksten te begrijpen.

Lees deze nieuwsbrief op: http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... brief-423/
Overig kort nieuws op het Stelling Forum: http://forum.stelling-amsterdam.nl/

Veel plezier!
René Ros

Afbeelding

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: Nieuwsbrief 423: Eerste Wereldoorlog op gebouwen

Berichtdoor Rene Ros » 01 Aug 2014 01:05

Dat was de laatste nieuwsbrief die nog klaar stond.
Bijna een jaar geleden aan begonnen, in december vrijwel gereed maar laatste weken toch nog aan toegevoegd en geschaafd.

René

Nieuwsredactie
Opzichter van Etiquette

Aanvulling

Berichtdoor Nieuwsredactie » 01 Aug 2014 20:32

Na publicatie van deze nieuwsbrief meldde Huib Lirb nog een Eerste Wereldoorlog tekst op een gebouw. Namelijk in baksteen uitgevoerd de tekst "In het eerste vredes jaar" op de zuidzijde van Het Amsterdams Lyceum aan het Valeriusplein in Amsterdam.
http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... NVULLINGEN

Nieuwsredactie
Opzichter van Etiquette

Gevelstenen in Zaandam

Berichtdoor Nieuwsredactie » 18 Aug 2014 22:10

Van een anonieme tipgever ontvingen we informatie dat er ook gevelstenen over de Eerste Wereldoorlog zijn in Zaandam en wel in de bij elkaar gelegen Pieter Lodewijk Takstraat, Klaas Katerstraat, Jan Windhouwerstraat en Aritus Sybrandus Talmaplein. Waaronder een tweetal stenen met een gedicht van David Ingwersen, dezelfde dichter als van het Zwanenplein in Amsterdam-Noord! (We gaan binnenkort langs om de gevelstenen eens nader te bekijken.)

'Welke buurt kent zoveel gevelstenen?' op website De Zuidkanter
Gevelstenen in Zaandam

Terug naar “Nieuwsbrieven”