Ontdek de Stelling, Films over de StvA

Bezoekerscentra, publicaties, promotie enz.
Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Ontdek de Stelling, Films over de StvA

Berichtdoor Rene Ros » 31 Mei 2010 11:05

Onlangs de DVD 'Ontdek de Stelling, Films over de StvA' ontvangen met daarop de film 'Ontdek de Stelling' (15 min., ook Engels) en tevens bonusfilms en diverse korte opdrachtfilms. De meeste van die opdrachtfilms zijn inmiddels op YouTube verschenen (zie andere onderwerpen in dit forum).
In opdracht van de provincie Noord-Holland gemaakt door Museion. Het is mij niet bekend waar en tegen welke prijs exemplaren zijn te bestellen. Of waar de andere films on-line te vinden zijn. In de begeleidende brief staat dat er vrij kopieën van gemaakt mogen worden. Ik dacht begrepen te hebben dat de DVD ook versies voor publicatie op websites zou bevatten.

Alle films bevatten mooie beelden, in het goede seizoen gefilmd en leuke camerabewegingen. Inhoudelijk, met name de voice-over, gaat het niet diep op allerlei zaken in. Mede daarom klopt vrijwel alle informatie, naar mijn mening ende kennis uiteraard.
Opmerkingen over de opdrachtfilms staan bij de films in dit forum. De hoofdfilm bevat alleen onjuiste informatie over de kringenwet zoals de gids op Fort bij Edam die noemt. Een grotere misser is de informatie over de damsluis bij het Fort bij Veldhuis.
Ook wordt ergens genoemd dat de Kringenwet is opgeschort, waarmee vermoedelijk wordt bedoelt dat de forten van 'geene klasse' werden. In de papieren omslag staat dat de StvA nog in WO2 in staat van verdediging is gebracht. Mmm, discutabel of je de geringe voorbereidingen zo moet omschrijven.

De enige 'kromme tenen' kwamen bij de opdrachtfilm over de Oude Molen. Zodra het over de Posten van Krayenhoff en de Stelling van Amsterdam gaat, bevat de helft van de zinnen onzin en halve waarheden. Het opblazen van het belang voor de molen binnen de StvA begint hiermee behoorlijke vormen aan te nemen en grenzen te overschreiden.

En jammer dat ik niet heb mogen meewerken aan de film. Weet nog wel een paar leuke, noemenswaardige locaties. En heb nog wel een paar leuke foto's die her en der toepasselijke illustraties zouden zijn.

Mvg,
René

Terug naar “Communicatie en Marketing”