Waar is dit?

Losse flodders, opmerkingen en weetfeitjes waar René Ros op komt terwijl hij bezig is met de Stelling
Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Waar is dit?

Berichtdoor Rene Ros » 06 Aug 2013 22:51

Waar is deze foto met Duitse soldaten gemaakt? Ik vermoed in Amsterdam, maar waar precies?

straat.jpg

De foto moet in 1940 zijn gemaakt en komt uit een fotoalbum van een Duitse soldaat. Meer details over dat album in een toekomstige nieuwsbrief maar het zou leuk zijn als de lokatie dan al bekend is.

Dit is wat ik opmerk in de foto:
- er ligt tramrails
- de huisgevels zijn niet in Amsterdamse school of soortgelijke strakke woonkazernes
- de huisgevels hebben wel een regelmaat, het is niet een onregelmatige gevel zoals in de grachtengordel.
- de straat achter in beeld ligt niet in het verlengde van de straat die op de voorgrond is te zien.

Ik denk Indische Buurt of Dapperbuurt, als de soldaten vanaf het Muiderpoortstation naar een bestemming marcheren. Ondertussen zoek ik verder maar tips en suggesties zijn welkom.

Mvg,
René

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Re: Waar is dit?

Berichtdoor Rene Ros » 07 Aug 2013 20:50

Per e-mail kreeg ik via Hans Konijn twee mogelijke locaties van zijn Amsterdamse schoonvader door:

Van Hallstraat in Amsterdam-Staatsliedenbuurt
Dat ziet er heel veelbelovend uit, er zijn een aantal blokken aan de oostkant van de straat die erg veel lijken op de woningen op de foto, zoals bijvoorbeeld dit blok.
En toch, er kloppen een paar dingen niet. De gele siersteentjes vind ik niet op de foto terug maar dat kan door de zwart-wit foto wegvallen. Maar ook de ramen en deuren komen niet helemaal overeen. En dan zijn de twee smalle ramen die niet op dezelfde hoogte naast elkaar zitten het grootste verschil.

Weteringschans ten hoogte van Spiegelgracht
Binnen de Singelgracht zijn het bijna allemaal smalle, verschillende woningen. Terwijl op de foto een eenvormig woonblok is te zien. Daarom denk ik dat de straat buiten de grachtengordel moet liggen.

Probleem is natuurlijk dat de bewuste woningen vervangen kunnen zijn. Zo heb ik ook in de Molukkenbuurt zitten kijken (Streetview dan he) maar dat is allemaal stadsvernieuwing.
Ik ga nu voor de genoemde straten in de beeldbank van het Stadsarchief kijken.

Wordt vervolgd.

Mvg,
René

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 07 Aug 2013 22:06

Omdat de Van Hallstraat wat breed lijkt in vergelijking met de straat op de foto leek het me zinvol om naar een smallere straat in dezelfde buurt te zoeken.
De 'Grote atlas van Nederland 1930-1950' erop nageslagen. Op blz. 438 staat een stadsplattegrond van Amsterdam met de tramlijnen aangegeven. Ook in de Van der Hoopstraat en de Limburg van Stirumstraat liep en loopt een tramlijn. Met Streetview herken ik echter niets. En ook de foto's in de beeldbank van het Stadsarchief (resp. 122 en 126 foto's) geven geen uitsluitsel...

Ik ga nu weer even wat anders doen... :-)

René

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 12 Aug 2013 01:36

Nieuwe tip van Gerlof Langerijs: Vaartstraat in Amsterdam.
Google StreetView

Tramlijn 16 zou toen een lus rond het Huis van Bewaring hebben gehad, moet ik nog nakijken.

René

Terug naar “René's Blog”