Rolstoelen

Losse flodders, opmerkingen en weetfeitjes waar René Ros op komt terwijl hij bezig is met de Stelling
Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Rolstoelen

Berichtdoor Rene Ros » 01 Dec 2013 10:07

Interessante correspondentie met iemand in een rolstoel die forten wil bezoeken. De kern van het probleem is natuurlijk dat de forten zijn gebouwd voor mannen die door de medische keuring zijn gekomen. Zo zijn er ook geen sanitaire voorzieningen voor vrouwen. :-)
Breedte van rolstoel is volgens mij groter dan breedte van de binnendeuren.

Iemand met tips? Op Fort bij IJmuiden krijgen ze rolcontainers op de belangrijkste plaatsen.

René

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Re: Rolstoelen

Berichtdoor Edwin Kapitein » 01 Dec 2013 12:49

Ik heb juist het idee dat de forten op de meeste plaatsen goed bereikbaar zijn voor rolstoelen.
In het boek "Geboden toegang - Handboek voor het toegankelijk en bruikbaar ontwerpen en bouwen voor gehandicapte mensen" wordt als vrije doorgangsmaat 85 cm gebruikt.
Voor zover ik weet is de ruimte tussen de kozijnen in de meeste gevallen 88 cm. Omdat vrijwel overal de deuren in de muur wegvallen (een zgn. "opdekdeur") om de doorstormende soldaten niet te belemmeren, is de kozijnbreedte gelijk aan de doorgangsbreedte en moet dit dus prima passen.
Als gemiddelde breedtemaat voor een persoon die zelf zijn/haar rolstoel voortbeweegt geldt 85 cm, voor iemand die geduwd wordt geldt 70 cm.
Tevens is het fort meestal op 1 nivo gebouwd en zijn de trappetjes in de keelkazematten, mijns inziens, te overbruggen met een oprijplank.
Daarbij zijn de forten ook nog eens drempelloos, wat het manoeuvreren met een rolstoel nog gemakkelijker maakt.
Het toilet vormt op de meeste forten wel een uitdaging. Als er überhaupt al een wc aanwezig is is deze meestal te smal om vanuit een rolstoel te bereiken. er zijn, volgens mij, ook enkele forten waar zelf al een aangepast toilet aanwezig is.

Ik vind dit wel een interessante discussie. misschien moeten we hier eens wat meer aandacht voor vragen.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 02 Dec 2013 19:09

Edwin Kapitein schreef:Ik vindt dit wel een interessante discussie. misschien moeten we hier eens wat meer aandacht voor vragen.

We hebben mogelijk een (te) jonge vrijwilliger en ervarings-deskundige die e.e.a. wil testen: http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... #VETERANEN

René

Afbeelding

Hans
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Uithoorn

Berichtdoor Hans » 02 Dec 2013 20:00

moey ik hem nog wel vragen he !! :)

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 08 Dec 2014 23:16

Nu een vraag voor een overzicht van alle forten en de toegankelijkheid voor rolstoelen.
Die is er niet... Wat algemene informatie gegeven.

René

Terug naar “René's Blog”