Wie beschermt de Stelling eigenlijk......?

Restauraties, herinrichting en conservering.
mhil
Generaal
Fort of organisatie: sector Zaandam

Wie beschermt de Stelling eigenlijk......?

Berichtdoor mhil » 23 Feb 2013 13:08

Weer eens een rondje gereden om te zien hoe Stelling in de sector Zaandam erbij ligt........

Zuidwijkermeer: paaltje O48 gebroken
paaltje 028 verdwenen
paaltje O31 zwaar beschadigd

Zuidermaatweg: paaltje O20 verdwenen
paaltje O21 gebroken (mogelijk onder het ijs)

Schuif bij Damsluis Kagerweg vervangen

Inundatiekanaal nabij fort Aagtendijk deels gedempt.

Bovenstaande roept de vraag op "wie ziet toe op objecten die op de Wereld Erfgoedlijst staan ?"
Zijn gemeenten, waterschappen en eigenaren van grond waar objecten zich bevinden hiervan op de hoogte.
Belangrijker instrueren zij aannemers die de sloten uitdiepen over de aanwezigheid van objecten ?
Wat is de rol van de Provincie in deze ?

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort aan de Middenweg

Re: Wie beschermt de Stelling eigenlijk......?

Berichtdoor Edwin Kapitein » 23 Feb 2013 13:21

De palen aan de Zuidermaatweg zijn nog niet geheel verdwenen. De gemeente Heemskerk is nog met deze palen bezig om ze te restaureren.
Maar het laatste mailtje dat ik er over heb dateert van 31-1-2012!!!. Ik zal de gemeente wel weer eens wakker proberen te schudden.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 23 Feb 2013 16:11

mhil schreef:Bovenstaande roept de vraag op "wie ziet toe op objecten die op de Wereld Erfgoedlijst staan ?"

Formeel is de provincie NH de siteholder van dit werelderfgoed. Maar niet alles is werelderfgoed. En niet alles is beschermd. En de provincie weegt andere belangen mee. Sinds 2008, toen ik een volledigere inventarisie voor de provincie heb opgesteld, heb ik niets meer vernomen over aanpassingen op de prov. monumentenlijst.

Daarom pleit ik al langer dat de diverse objecten de rijksmonumentstatus moeten krijgen en niet een provinciaal monument (feitelijk ook een eis van de UNESCO). Dan valt het toezicht en goedkeuring bij een andere (rijks)instelling.
Die rijksinstelling vroeg me onlangs tijdens een kennismakingsgesprek (nooit gehad met de provincie) aan wie ik schade, zorgen en verdwijnen meldt. Niemand, omdat ik geen partij ken die erin geïnteresseerd is. Noch provincie noch Menno van Coehoorn noch de meeste gemeenten noch de eigenaars.

Bij het verdwijnen van de liniewal van de Starnmeerpolder heb ik de politie een naam gegeven van een provincie-ambtenaar die van de bedreiging wist maar niets gedaan heeft.
Nooit heb ik gemerkt dat de provincie iets wil doen aan de kleine objecten. Zelfs een paar uurtjes op een zaterdag om een aantal vrijwilligers(!) mbt de grenspalen te informeren en motiveren lukt ze niet.

Mvg,
René

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 23 Feb 2013 18:32

O, voordat ik het verwijt krijg dat het positief is dat de damsluis wordt gerestaureerd: wat zegt een gerestaureerde damsluis over onze verantwoordelijkheid als erfgenamen en erflaters als de grenspalen, duikers enzovoort ontbreken?

Edwin Kapitein
Generaal

Berichtdoor Edwin Kapitein » 23 Feb 2013 20:06

Op de bovenstaande vraag wil ik antwoorden; Ik doe mijn best.
Na het voorzetje van Martin, de stoute schoenen (kisten) maar aangetrokken en paal O48 geborgen 8-)
Bijlagen
O 48.jpg
O 48.jpg (124.32 KiB) 1868 keer bekeken

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 23 Feb 2013 21:03

Tja, in betere handen kan het geamputeerde deel niet zijn lijkt me.
De partijen die zichzelf bevoegd gezag noemen malen er niet om lijkt het.

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 01 Mar 2013 21:38

Verdwijning is helaas niet van vandaag of gisteren.......
Zoek de verschillen !
Kruitkamer jaren 80 met paaltje.jpg.jpg
Kruitkamer jaren 80 met paaltje.jpg.jpg (30.49 KiB) 5352 keer bekeken

Kruitkamer 2007.jpg
Kruitkamer 2007.jpg (77.97 KiB) 1701 keer bekeken

hint: links op voorgrond
bron:http://zaanstad.pictura-dp.nl

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 16 Mar 2013 12:15

Toch is er soms ook goed nieuws te melden......
Vanmorgen de eigenaar van Oudt Haerlem gesproken en gevraagd naar de ontbrekende paaltjes O28, O29, O33 en O34 langs de Zuidermaatweg.
Op de vraag of ik eigenaar was van de paaltjes maar ontkennend geantwoord. Na wat heen en weer gepraat werd duidelijk dat O28 aan de kant van het fietspad (overzijde tov O27) heeft gestaan en al jaren "verdwenen" is.
Paal O33 heeft rechts naast het hek dat toegang geeft tot het weiland nabij de Hoflaan gestaan en ligt mogelijk nog ergens onder de grond.
Paal O34 is verdwenen met de aanleg van het naast de Hoflaan gelegen fietspad.

Maar het goede nieuws was natuurlijk dat volgens de eigenaar paaltje O29 er nog is.
Na te zijn ingestapt samen naar de verderop gelegen dam gereden. Daar aangekomen over het hek geklommen om een wandeling over het weiland te maken.
Langs de plek van paaltje 31 en 30 gelopen. Even verderop aangekomen op de plaats waar het paaltje volgens de vriendelijke man het paaltje 29 moet liggen.
En dan na jaren onder de grond gelegen te hebben ligt hij daar, bloot getrapt door de koeien, het verloren duidelijk als grenspaal herkenbare object (waarschijnlijk) paaltje O29......... (het nummer was niet zichtbaar maar dat het een grenspaaltje is is onomstreden)

Tja, natuurlijk had ik de plaatjes met jullie willen delen.......maar ja dat gaat niet omdat mijn (kennelijk opgelegde) quotum om bijlages bij te voegen is bereikt :(
Jammer maar wees welkom in Heemskerk om eea zelf te komen aanschouwen :D

ps: De eigenaar gaf te kennen dat hij er geen bezwaar tegen heeft als er vrijwilligers zijn die de paaltjes O29 en overige paaltjes recht op komen zetten.
Laatst gewijzigd door mhil op 17 Mar 2013 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Edwin Kapitein
Generaal

Berichtdoor Edwin Kapitein » 16 Mar 2013 19:49

Fantastisch dat O29 gevonden is, Mijn complimenten voor dit speurwerk. Als O29 overeind gezet wordt, kan O31 misschien ook weer rechtgezet worden.

In tegenstelling tot de gebruiker van Oudt Haerlem is de Gemeente Heemskerk op die zelfde Zuidermaatweg aan het knoeien. Paal O23 is verplaatst, van paal O24 is een stuk van de bovenkant afgebroken, paal O25 staat nu bijna tegen een nieuwe beschoeiing aan in een toekomstige waterberging (in plaats van op de oever), paal O21 is nog steeds niet terug geplaatst (maar ik begreep van de aannemer die er aan het graven is dat hij hem binnenkort terug moet plaatsen), van paal O21 is het, voor mij onduidelijk of hij teruggeplaatst gaat worden maar ook deze beland midden in het water in plaats van aan een oever en tot slot is de bovengenoemde aannemer de voet van de dijk aan het vergraven omdat er een beschoeiing langs gezet wordt. Ik zal de foto's binnenkort wel plaatsen (ik heb het quotum nog niet gehaald)

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 22 Mar 2013 20:48

20130322 Zuidermaatweg O29 .jpg
20130322 Zuidermaatweg O29 .jpg (173.66 KiB) 1432 keer bekeken

20130322 Zuidermaatweg paaltje O29.jpg
20130322 Zuidermaatweg paaltje O29.jpg (202.8 KiB) 5081 keer bekeken

Zo zie je dat een quotum niet alleen de markt belemmert maar ook de discussie op een forum inperkt :D

Terug naar “Restauratie en Behoud”