Genieloods of Artillerieloods?

De Stelling als historisch geheel.
Kees
Luitenant

Genieloods of Artillerieloods?

Berichtdoor Kees » 05 Aug 2007 12:07

Tijdens onze laatste (meest recente) ontdekkingstocht werden we geconfronteerd met een andere benaming voor de loods bij het (niet afgemaakt) fort Winkel.
Volgens de Winkel-beheerder is de naam artillerieloods (omdat de artillerie er werd ondergebracht).
Wellicht kunnen beide namen worden gebruikt? :?: :idea:

in de woordenlijst van de SvA ook geen antwoord kunnen vinden!
Looking back & ahead

(A Spontaneous Expansion of Human Horizons)

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: Genieloods of Artillerieloods?

Berichtdoor Rene Ros » 05 Aug 2007 19:52

Kees schreef:Tijdens onze laatste (meest recente) ontdekkingstocht werden we geconfronteerd met een andere benaming voor de loods bij het (niet afgemaakt) fort Winkel.
Volgens de Winkel-beheerder is de naam artillerieloods (omdat de artillerie er werd ondergebracht).
Wellicht kunnen beide namen worden gebruikt? :?: :idea:

Voor zover ik weet...
Op originele plattegronden meen ik meestel de aanduiding 'bergloods' of 'loods' gezien te hebben.
Op de tekening die op de website te bekijken is, van Fort bij Uithoorn, ontwaar ik de term 'artillerieloods'.
http://www.stelling-amsterdam.nl/stelling/stukken/situatieplan/

Ik weet wel van ÈÈn tekening waarop is aangegeven dat de helft van de loods van de genie is, en de andere helft van de artillerie. Gescheiden door een wandje, volgens mij een gaaswand.

Kortom, ik noem ze altijd heel algemeen 'bergloods'. Afhankelijk van de gebruiker is artillerieloods of genieloods ook goed, maar als je niet zeker weet voor wie het is gebouwd, of ze beide gebruiker waren... Vandaar bergloods.
De laatste decennia was alleen de genie de beheerder, daarom vermoed ik dat de term 'genieloods' de boventoon is gaan voeren.

Groet,
Rene

Kees
Luitenant

Artillerie/Genie-loods

Berichtdoor Kees » 24 Aug 2007 09:57

Okay, dit "probleem" ook weer opgelost. :wink:
Looking back & ahead

(A Spontaneous Expansion of Human Horizons)

Terug naar “Stelling Geschiedenis”