Batterij ??

De Stelling als historisch geheel.
Hans
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Uithoorn

Batterij ??

Berichtdoor Hans » 18 Sep 2006 09:40

Ik ben afgelopen weekeind op de batterij aan de sloterweg aanwezig geweest, en veel kunnen vertellen over de stelling en dit "minifortje" !!

Mensen die hier al jaren langs fietsen en geen idee van hebben wat het voorsteld, later hierover meer !

Kreeg wel een vraagje : wat is het verschil tussen een batterij en een nevenbatterij ??? .... ik kan wel van alles verzinnen maar wil iets duidelijker zijn !

Gr Hans

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: Batterij ??

Berichtdoor Rene Ros » 18 Sep 2006 10:00

Dag Hans,

Hans schreef:Kreeg wel een vraagje : wat is het verschil tussen een batterij en een nevenbatterij ??? .... ik kan wel van alles verzinnen maar wil iets duidelijker zijn !

Zie voor dit soort vaktermen de Terminologie Verdedigingswerken

http://www.forten.info/terminologie/

(zie ook de Woordenlijst op http://www.stelling-amsterdam.org/

Batterij

1. (organisatorisch) een aantal stukken geschut van gelijk type, samengevoegd in ÈÈn organisatie en onderling vuurverband; vroeger ook wel genaamd beukerij;

2. (vestingbouwkundig) opstellingsplaats, eventueel op een bedding, voor een aantal stukken geschut; soms uitgevoerd als afzonderlijk klein verdedigingswerk; zie ook nevenbatterij en tussenbatterij.

Nevenbatterij

Batterij gelegen in de onmiddellijke omgeving van een verdedigingswerk en organisatorisch daartoe behorend; zie ook tussenbatterij.

Tussenbatterij

Batterij (betekenis 2) gelegen in een interval tussen forten, en organisatorisch onder bevel staand van een naasthogere commandant; zie ook nevenbatterij.

Batterij aan de Sloterweg valt dus onder de 2de betekenis van 'batterij' en wel 'uitgevoerd als afzonderlijk klein verdedigingswerk'. Je komt die batterij en aan de IJweg ook wel tegen als 'gekazematteerde batterij' oftewel in een kazemat opgestelde batterij.

Voor de Stelling is een batterij (betekenis 2) een nevenbatterij als deze onder het commando van de fortcommandant valt. Als de batterij onder de vakcommandant of de hogere groepscommandant valt, dan is het een tussenbatterij. Op de bouwtekeningen voor deze dingen ben ik altijd de term 'nevenbatterij' tegengekomen. Maar dat wil dus niet zeggen dat hetzelfde bouwwerk nooit 'tussenbatterij' geweest kunnen zijn!

groet,

RenÈ

Terug naar “Stelling Geschiedenis”