Hefkoepelgebouw (vrijstaand, "model A")

De individuele forten en vestingen.
svdb10
Sergeant
Fort of organisatie: geen

Hefkoepelgebouw (vrijstaand, "model A")

Berichtdoor svdb10 » 26 Apr 2016 13:13

Goedemiddag,

Ik ben bwz hobbyproject bezig met het tekenen van een hefkoepel (vrijstaand hefkoepelgebouw, voor Krupp 6cm kanon) zoals toegepast in de eerste serie forten van de Stelling van Amsterdam ("model A"). Het 'kale' model, dus nog niet voorzien van materialen of de definitieve belichting, staat hier: https://3dfort.wordpress.com/home/work-in-progress/
Nu vielen mij bij het bestuderen van de tekeningen en foto's een aantal zaken op, die wat vragen oproepen. Wellicht is er iemand op het forum hier die een antwoord heeft.

Hefkoepelgebouw buitzenzijde
De vrijstaande hefkoepelgebouwtjes waren aan de zijde van het contragewicht voorzien van een betonnen buitentrap die helemaal tot de kruin van het talud liep. Sommige hefkoepelgebouwtjes (zoals bijv. Aalsmeer) hebben aan de andere kant van de ingang ook nog een vijftal betonnen treden, dat leidt naar een klein observatie(?) platformpje, veilig achter een betonnen borstwering. Andere gebouwtjes missen dit 'halve' trappetje. Is dit iemand wel eens opgevallen en is er sprake van een patroon (wanneer wel/wanneer niet)?

Bij een snelle inventarisatie obv foto's gevonden op internet kom ik tot:

Wel een trap: Aan den Ham, Aalsmeer, Krommeniedijk, Vijfhuizen

Geen trap: Nigtevecht, Kwakel, Velsen

Iemand die de lijst kan aanvullen met de overige forten met vrijstaande hefkoepelgebouwtjes? (Spaarndam, Aagtendijk etc)

Ventilator

De bemanning van de hefkoepel werd van frisse lucht voorzien dmv een (handaangedreven) ventilator die in één van de nissen (links of rechts) direct achter de ingang stond. Vanuit die nis liep een doorvoerleiding naar de centrale hefkoepelruimte, maar óók een opening naar buiten. Hoe zag deze opening er aan de buitenkant uit? Was deze afgesloten met zo'n 'standaard' klepje, of was hier sprake van een andere constructie? Nb. Op de bijgevoegde foto van het fort de Kwakel lijkt een soort kachelpijp zichtbaar te zijn op de voorgrond, maar daar heb ik verder nooit afbeeldingen van gezien..

Gerelateerde vraag: Heeft iemand een goede afbeelding (foto of tekening) van zo'n ventilator? Het beste wat ik kon vinden is deze ruwe schets uit de bouwtekeningen van het fort de Kwakel. Enige dat ik hieruit af kan leiden, is dat het een duidelijk ander model betreft dan bijv. de ventilator die nog zichtbaar is in het fort bij Spijkerboor. Maar verder zijn de details te vaag.

Gelukkig is géén van bovenstaande vragen blokkerend voor de verdere voortgang van mijn tekening. Maar ik ben toch nieuwsgierig naar verdere achtergrondinformatie.
Alvast bedankt voor alle hulp!
Sander
Bijlagen
Hefkoepel Fort bij de Kwakel - zijaanzicht .JPG
Hefkoepel-Fort-bij-de-Kwakel-1905.jpg

Arnold
Sergeant
Fort of organisatie: Fort bij Vijfhuizen

Re: Hefkoepelgebouw (vrijstaand, "model A")

Berichtdoor Arnold » 29 Apr 2016 12:25

Dag Sander,
Je werk bekeken, het ziet er goed uit! Misschien ken het boekje al, maar de publicatie van John Verbeek "Kanon van 6cm Hefkoepel" bevat veel interessante informatie. O.a. dat de eerste zes hefkoepels werden geleverd door de Franse firma Schneider en Cie. Het hierin geplaatste 6cm kanon was echter van Krupp. De constructie en bediening van de hefkoepel was anders dan bij die van Krupp-Gruson. Deze koepels Schneider en Cie zijn o.a. gebruikt in het fort bij Vijfhuizen. Wij hebben getracht constructietekeningen hiervan te achterhalen, om een zo nauwkeurig mogelijk demonstratiemodel te maken, maar dat is ons nog niet gelukt. Het demo-model is overigens wel gemaakt en staat ter informatie bij het restant van een van de hefkoepels.
Wat betreft je vraag over de ventilatie, in Vijfhuizen is er een opening naar buiten vanuit de rechter nis. Zie foto. Verdere sporen ontbreken.
Met vriendelijke groet, Arnold
download/file.php?mode=view&id=1259

svdb10
Sergeant
Fort of organisatie: geen

Re: Hefkoepelgebouw (vrijstaand, "model A")

Berichtdoor svdb10 » 29 Apr 2016 14:15

Hallo Arnold,
Bedankt voor je reactie. Ja, het boekje van John Verbeek heb ik in mijn bezit. Sterker nog, eind vorig jaar heb ik van John wat aanvullende informatie ontvangen (o.a. mij nog onbekende tekeningen) die de basis vormden van mijn besluit om een nieuwe versie van mijn hefkoepel te maken (de oude dateerde alweer uit 2009 en sindsdien zijn mijn tekenkwaliteiten gelukkig aanzienlijk beter geworden).
Helaas ben ik ook nog geen constructietekeningen van zo'n (Nederlandse) Schneider hefkoepel tegen het lijf gelopen; dwz ik heb wel eens afbeeldingen in franstalige literatuur gezien van Schneider hefkoepels, maar op basis van de mij bekende gegevens is onmogelijk te bepalen of datzelfde model ook in de 3 Nederlandse forten is toegepast.

Helaas kan ik jouw foto niet zien. Wellicht is er iets misgegeaan met het uploaden?

Heb je toevallig ook een goede foto van resterende deurvleugel die recent in Vijfhuizen gevonden is? Bij voorkeur zowel van de binnen- als van de buitenzijde... Da's een onderdeel dat ik wsl. nog in mijn tekening wil toevoegen.

Gr. Sander

Terug naar “Forten en Vestingen”