luchtdruk

De individuele forten en vestingen.
fremitus

luchtdruk

Berichtdoor fremitus » 03 Sep 2010 22:22

Op de forten zijn aan de keelzijde gaten met een klep. Men zegt: "Bij explosies buiten het fort.
De luchtdruk slaat de klep dicht en binnen is het dan veilig voor de oren. Klinkt logisch.
Maar ik zie nog extra roostertjes. Zonder klep. Enig idee ??
Afbeelding

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: luchtdruk

Berichtdoor Rene Ros » 03 Sep 2010 22:25

Is er aan de binnenzijde iets te zien? Kan het zijn dat het naar een spouwmuur leidt?
Ik zag het roostertje op deze toen, die je op Flickr plaatste. Kan me niet herinneren het ergens anders te hebben gezien...

Mvg,
René

fremitus

Berichtdoor fremitus » 03 Sep 2010 22:28

Vlg. mij zit het ook binnen. Maar zal dit a.s. zondag verifieren.
Het zit trouwens niet bij alle ruimtes. Zou kunnen bij de (houten vloeren) van officiersruimten.
Ga ook dat even vaststellen.

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Berichtdoor Edwin Kapitein » 04 Sep 2010 12:01

Ik heb bij diverse forten deze ventilatieroosters in het fort aangetroffen, maar aan de buitenkant is het me nog nooit opgevallen.
Op Middenweg zit er een in de poterne op de plaats waar het wachtlokaal heeft gezeten en er zit er een in de kantine. Beide ruimten zouden mijns inziens een houten vloer gehad moeten kunnen hebben.

Groeten,
Edwin

Don Wildeboer

Berichtdoor Don Wildeboer » 05 Sep 2010 17:37

Ergens ben ik het tegengekomen op een tekening. (Ik ga zoeken)
Het roostertje was de ventilatie ondervloers en de klep van de betreffende ruimte.

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Berichtdoor Edwin Kapitein » 05 Sep 2010 19:14

Vandaag nog even beter gekeken.
Op Middenweg zit er, zoals eerder gemeld, een in de poterne ter hoogte van het voormalig wachtlokaal. Het rooster in de kantine komt niet in de kantine uit maar in de frontgang, hij zit in de muur tussen de poterne en de kantine in. Gespiegeld hier aan zit er ook een in de muur tussen de poterne en de ziekenzaal, eveneens uitkomend op de frontgang.
Op Edam kwam ik er 3 tegen die allen op de poterne uitkomen; één links meteern na de keelgang en twee tegenover elkaar (links en rechts) voor de frontgang.

Volgens mij hebben beide forten geen waterkelder onder de poterne dus ben ik benieuwd wat deze roosters dan ventileren.

Dit wordt weer een interessante puzzel :roll: , bedankt Fred

fremitus

Berichtdoor fremitus » 05 Sep 2010 20:26

De roostertjes bij Fort aan Den Ham zitten alleen bij de ruimtes met houten vloer.
Telegrafistenruimte bij hoofdingang, commandantruimte, officiersruimte en aan de westkant, de officierscantine.
De roosters zijn aan de binnenkant niet te zien. Lopen, vanaf buiten, schuin naar beneden uitkomend in een "kruipruimte" onder de houten vloer.
kruipruimte.jpg
kruipruimte.jpg (51.55 KiB) 7069 keer bekeken

O ja, Ook bij de (houten)vloer van de Onderofficieren in de middelste van de drie kamers van het voorgebouw, zijn roostertjes.
Aan beide stormgangen. Alleen van buitenaf te zien dus schuin aflopend onder de vloer uitkomende.

fremitus

Berichtdoor fremitus » 06 Sep 2010 17:16

De grote zijn kattenluikjes. De kleine voor de muizen.
Doet het wel goed bij rondleidingen :wink:

fremitus

Berichtdoor fremitus » 06 Sep 2010 21:56

OO ruimte.
rooster_oo.jpg
rooster_oo.jpg (24.81 KiB) 7002 keer bekeken

Don Wildeboer

Berichtdoor Don Wildeboer » 07 Sep 2010 18:16

De beloofde tekening.
Bijlagen