waterkelder

De individuele forten en vestingen.
fremitus

waterkelder

Berichtdoor fremitus » 30 Sep 2010 23:01

We waren gewoon nieuwsgierig. Niets bijzonders gevonden. :cry:
0017.jpg
(209.65 KiB) 2881 keer gedownload

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Re: waterkelder

Berichtdoor Edwin Kapitein » 02 Okt 2010 20:50

Vorige week nog even in de reinwaterkelder van Middenweg geweest, maar die was gelukkig eerst leeggepompt :D

Groet,
Edwin

Don Wildeboer

Berichtdoor Don Wildeboer » 03 Okt 2010 14:41

Edwin Kapitein schreef:Vorige week nog even in de reinwaterkelder van Middenweg geweest, maar die was gelukkig eerst leeggepompt :D

Geen foto ?

Edwin Kapitein
Generaal

Berichtdoor Edwin Kapitein » 04 Okt 2010 18:39

Vooruit dan,
op veler verzoek een uiterst slechte foto (telefoons zijn ook gewoon om mee te bellen).
Dit is wel een aparte kelder. Ik heb dit soort nog nooit eerder aangetroffen. Het gedeelte dat toegankelijk was bestaat uit 3 delen.
Het gedeelte op de foto is ongeveer 1,5 * 1,5 en 3,5 diep. Hierin komt de verzamelbuis van het regenwater uit.
Op een hoogte van zo'n 3 meter zit een overstortdrempel waarna het water in de twee naastliggende delen komt.
Deze twee ruimten zijn iets kleiner, zo'n 1,5 * 1 en 2 m diep met daar in 60 cm zand.
Bij het leegpompen bleef het water via de zandbodems naar boven wellen.
Het idee is dat er onder het zand een roosterbodem zit en dat er onder de rest van het lokaal nog meer waterberging zit.
Helaas is er in het lokaal een latere betonvloer gestort waasdoor het andere toegangsluik nog verborgen is. Waarschijnlijk zit in deze ruimte de zuigleiding en de overstort.

Dit brengt mij meteen op de volgende vraag:
Aan welke kant van het fort zit de overstort van de reinwaterkelder??
Op Middenweg heb ik het sterke vermoeden dat het overtollige water in eerste instantie in het zandpakket onder het fort komt (om geen vuil water vanaf de fortgracht op te pompen met de zwengelpompen buiten het fort) en als dat pakket verzadigd is via een put op het terreplein via een gietijzerenbuis overloopt naar de frontwal en daar in de gracht uitkomt.

Groeten,
Edwin Kapitein

Edwin Kapitein
Generaal

Berichtdoor Edwin Kapitein » 04 Okt 2010 18:44

Sorry hij pakte de foto niet in een keer
Bijlagen
20100920-IMAG0122.jpg
waterkelder Middenweg
(154.41 KiB) 2725 keer gedownload

fremitus

Berichtdoor fremitus » 04 Okt 2010 19:07

Edwin Kapitein schreef:Aan welke kant van het fort zit de overstort van de reinwaterkelder??

Bij Fort aan Den Ham aan de keelzijde.
overloop.jpg
overloop.jpg (59.25 KiB) 7557 keer bekeken
Laatst gewijzigd door fremitus op 05 Okt 2010 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 04 Okt 2010 20:01

Edwin Kapitein schreef:Dit is wel een aparte kelder. Ik heb dit soort nog nooit eerder aangetroffen.

Kan het ook een bezinkput zijn???
Ik ga binnenkort naar het Nationaal Archief en zal proberen een relevante bouwtekening van dit fort te vinden.

Edwin Kapitein schreef:Op Middenweg heb ik het sterke vermoeden dat het overtollige water in eerste instantie in het zandpakket onder het fort komt (om geen vuil water vanaf de fortgracht op te pompen met de zwengelpompen buiten het fort) en als dat pakket verzadigd is via een put op het terreplein via een gietijzerenbuis overloopt naar de frontwal en daar in de gracht uitkomt.

Op Fort bij Uithoorn was het blijkbaar geen enkel probleem om in de reinigingsruimte het afvalwater naar de gracht af te voeren. En bij het naastgelegen privaat dat grachtwater op te pompen om de handen te wassen.

Mvg,
René

Edwin Kapitein
Generaal

Berichtdoor Edwin Kapitein » 04 Okt 2010 20:35

Rene Ros schreef:Kan het ook een bezinkput zijn???

De put waar het regenwater in terecht komt zou een bezinkfunctie kunnen hebben om te voorkomen dat het zandfilter dichtslibt. Maar na 96 jaar lag er slechts een paar milimeter prut in.

Edwin

Don Wildeboer

Berichtdoor Don Wildeboer » 05 Okt 2010 02:06

Edwin Kapitein schreef:Dit brengt mij meteen op de volgende vraag:
Aan welke kant van het fort zit de overstort van de reinwaterkelder??
Op Middenweg heb ik het sterke vermoeden dat het overtollige water in eerste instantie in het zandpakket onder het fort komt (om geen vuil water vanaf de fortgracht op te pompen met de zwengelpompen buiten het fort) en als dat pakket verzadigd is via een put op het terreplein via een gietijzerenbuis overloopt naar de frontwal en daar in de gracht uitkomt.

Het fort bij Vijfhuizen heeft de overstorten (2x) aan de keelzijde de gracht in.
De waterbakken kunnen zo weer hun diensten bewijzen. (Heel erg gaaf.)

Don Wildeboer

Berichtdoor Don Wildeboer » 05 Okt 2010 02:15

Vergeten!
Het plan en de foto.
Bijlagen
WATERBAK-1.jpg
(755.87 KiB) 2700 keer gedownload
LEIDINGPLAN.jpg
(267.31 KiB) 2698 keer gedownload

Terug naar “Forten en Vestingen”