Trap gezocht

De individuele forten en vestingen.
Don Wildeboer

Re: Trap gezocht

Berichtdoor Don Wildeboer » 03 Nov 2010 18:35

Rene Ros schreef:De forten waren immers van metalen, soms uitklapbare, ladders voorzien om op het dak te komen. Meestal twee nabij de keelkazematten en een op de keelmuur van het frontgebouw.

Het feit dat er stalen en betonnen trappen waren die bijna allemaal op de bouwtekeningen voorkomen sluit niet uit dat hout ook een veelgebruikt materiaal was.
En ja, die staan meestal niet op tekening.
Op de gedetailleerde bouwtekening van Vijfhuizen staan ook de vlot/sloeptrappen aangegeven en die zijn hoogstwaarschijnlijk van hout geweest.
Bijlagen
BRUG-Vijfhuizen.jpg
BRUG-Vijfhuizen.jpg (23.56 KiB) 8003 keer bekeken

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 03 Nov 2010 18:43

Don Wildeboer schreef:Het feit dat er stalen en betonnen trappen waren die bijna allemaal op de bouwtekeningen voorkomen sluit niet uit dat hout ook een veelgebruikt materiaal was.
En ja, die staan meestal niet op tekening.

Waarom zouden die niet op de tekening staan?

René

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Berichtdoor Edwin Kapitein » 03 Nov 2010 18:55

Rene Ros schreef:Ik wil geen spelbreker zijn, maar iets zegt me dat dit geen originele trap is. Fort aan Den Ham heeft overigens een soortgelijke.
Deze zie er ook nog te goed uit om origineel te zijn. Toch ben ik ze vaker tegen gekomen, meestal in een levensgevaarlijke staat, maar wel op de zelfde plaats en van het zelfde ontwerp.
Het kan uiteraard ook pas toegevoegd zijn toen de diverse forten een andere functie kregen.

Groet,
Edwin

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 03 Nov 2010 19:10

Edwin Kapitein schreef:Deze zie er ook nog te goed uit om origineel te zijn. Toch ben ik ze vaker tegen gekomen, meestal in een levensgevaarlijke staat, maar wel op de zelfde plaats en van het zelfde ontwerp.
Het kan uiteraard ook pas toegevoegd zijn toen de diverse forten een andere functie kregen.

Ik vermoed dat ze er zijn gekomen toen Defensie ooit het zand van het dak heeft verwijdert, nieuwe dakbedekking gelegd en evt. bliksemafleiders heeft geplaatst. Toen zullen de metalen trappen al te slecht zijn geweest om te gebruiken voor onderhoud aan het dak?

Oh, op St. Aagtendijk is er ook een dergelijke houten trap, ook links. Alleen de gronddekking is zo verzakt dat, als je heel bovenaan de trap bent gekomen, je een afstap van een halve meter hebt! :-)

Mvg,
René

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 03 Nov 2010 19:14

Brok schreef:Is er een fort binnen de stelling, waar ik een trap kan zien die loopt vanaf het frontgebouw beganegrond, het dak /aardenwal op van het keelgebouw paralel aan de poterne.
ter verduidelijking een bijlage.
Dus niet haaks op de poterne zoals bijvoorbeeld Fort bij Aalsmeer.

Mmm, heb je ook een betere vergroting? Ik zie geen duidelijke dwarsstreepjes, kenmerkend voor een trap. Kunnen het leidingen van/naar de regenwaterkelders zijn?

René

Don Wildeboer

Berichtdoor Don Wildeboer » 03 Nov 2010 23:31

Rene Ros schreef:Mmm, heb je ook een betere vergroting? Ik zie geen duidelijke dwarsstreepjes, kenmerkend voor een trap. Kunnen het leidingen van/naar de regenwaterkelders zijn?

Een tekening met streepjes.
Zie voor het waterleidingplan: WATERKELDER 30-09-10 (fremitus)
Bijlagen
TRAP-Vijfhuizen.jpg
TRAP-Vijfhuizen.jpg (126.71 KiB) 8576 keer bekeken

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 04 Nov 2010 00:10

Nooit eerder gerealiseerd maar Vijfhuizen heeft inderdaad geen betonnen trappen aan weerszijden van de poterne. Net even foto's en tekeningen van een paar andere forten uit dezelfde bouwperiode bekeken. Ook Veldhuis, St. Aagtendijk en Zuidwijkermeer hebben geen betonnen trappen.

De uitvergroting laat inderdaad het trapsymbool zien, maar niet het materiaal. Daarvoor zal het contract voor de bouw, van het gedeelte voor de bomvrije gebouwen of daarna, geraadpleegd moeten worden.

Is er een exemplaar van het contract paraat? Ik heb kopieën van twee contracten voor in totaal vijf forten, maar die zijn van latere datum.

Mvg,
René

Brok
Generaal
Fort of organisatie: Kunstfort bij Vijfhuizen

Berichtdoor Brok » 04 Nov 2010 12:19

Ziehier de afbeelding ingezoomd op de trap.
Deze komt van Archief der Genie, plans van vestingen, litt.A.
Gedateerd 20 september 1899 te Haarlem.
GJ
Bijlagen
4-OPV_A287.jpg
(23.91 KiB) 3411 keer gedownload

Brok
Generaal
Fort of organisatie: Kunstfort bij Vijfhuizen

Berichtdoor Brok » 04 Nov 2010 12:20

Don was muh voor.... :)
Had niet gezien dat we al op pagina 2 beland waren.
GJ

fremitus

Berichtdoor fremitus » 06 Nov 2010 22:06

Rene Ros schreef:Ook Veldhuis, St. Aagtendijk en Zuidwijkermeer hebben geen betonnen trappen.

Den Ham ook niet.

Terug naar “Forten en Vestingen”