Vandaag maar eens de Sector Ouderkerk afgefietst.
Vanaf Schellingwoude langs het A-R kanaal richting Muiden. Het Werk aan het IJ ligt een beetje uit koers. In Muiden is het altijd weer lachen bij dat gekrioel in de sluizen. Wat opvalt? Hier de man (met kapiteinspet) achter het stuurrad en de vrouw met de pikhaak op de voorplecht. Bij de beroepsvaart is dit meestal andersom. ?? Topdrukte.
Vanaf Muiden wordt het echt weer aangenaam fietsen. Weesp, Uitermeer en Hinderdam glijden voorbij. Bij Nigtevecht blijft het nog omrijden. Zou daar geen fietsbrug komen? Bij Driemond even stukje "doodlopende weg" om langs het kanaal te blijven. Nergens een verwijzing naar het fort. Tja. Dan heeft het fort wél een informatiebord maar komt er niemand ;-(
Langs het voormalige tolweggetje richting Abcoude. Hé. de Batterijen. Toch 200 jaar oud en herkenbaar. Altijd mooi; het Gein. Korte stop. Na Abcoude een beetje rommelig over de A2. Nou, zal wel tijdelijk zijn. Winkel, Botshol, Waver-Amstel, Uithoorn, onder de brug door, De Kwakel. Broodje eten. Hé. De nieuwe damsluis. Ziet er piekfijn uit. Jammer dat er geen Marshallplan is voor al die andere damsluizen en sluisjes, sterk in verval. Moet zeker eerst helemaal instorten.
Ja, je filosofeert wat af tijdens het fietsen. Kudelstaart is van Sector Sloten. Ik ga naar boven. Eindelijk wind mee. Ringvaart, Reduit Défensif Halfweg, Pontje Buitenhuizen en we zijn weer thuis. Op tijd voor de slotkilometers van de Tour.
Van de vier sectoren is Ouderkerk en Zaandam voor mij toch het leukst om te fietsen. Activiteiten op de forten heb ik niet kunnen ontwaren. Ook in hoogzomer eilanden van stilte.