Sector Ouderkerk - Sloten

Gezellig over koetjes en kalfjes, beton en baksteen.

Moderator: fremitus

Sector Ouderkerk - Sloten

Berichtdoor fremitus op 18 jul 2010 23:49

Vandaag maar eens de Sector Ouderkerk afgefietst.
Vanaf Schellingwoude langs het A-R kanaal richting Muiden. Het Werk aan het IJ ligt een beetje uit koers. In Muiden is het altijd weer lachen bij dat gekrioel in de sluizen. Wat opvalt? Hier de man (met kapiteinspet) achter het stuurrad en de vrouw met de pikhaak op de voorplecht. Bij de beroepsvaart is dit meestal andersom. ?? Topdrukte.
Vanaf Muiden wordt het echt weer aangenaam fietsen. Weesp, Uitermeer en Hinderdam glijden voorbij. Bij Nigtevecht blijft het nog omrijden. Zou daar geen fietsbrug komen? Bij Driemond even stukje "doodlopende weg" om langs het kanaal te blijven. Nergens een verwijzing naar het fort. Tja. Dan heeft het fort wél een informatiebord maar komt er niemand ;-(
Langs het voormalige tolweggetje richting Abcoude. Hé. de Batterijen. Toch 200 jaar oud en herkenbaar. Altijd mooi; het Gein. Korte stop. Na Abcoude een beetje rommelig over de A2. Nou, zal wel tijdelijk zijn. Winkel, Botshol, Waver-Amstel, Uithoorn, onder de brug door, De Kwakel. Broodje eten. Hé. De nieuwe damsluis. Ziet er piekfijn uit. Jammer dat er geen Marshallplan is voor al die andere damsluizen en sluisjes, sterk in verval. Moet zeker eerst helemaal instorten.
Ja, je filosofeert wat af tijdens het fietsen. Kudelstaart is van Sector Sloten. Ik ga naar boven. Eindelijk wind mee. Ringvaart, Reduit Défensif Halfweg, Pontje Buitenhuizen en we zijn weer thuis. Op tijd voor de slotkilometers van de Tour.
Van de vier sectoren is Ouderkerk en Zaandam voor mij toch het leukst om te fietsen. Activiteiten op de forten heb ik niet kunnen ontwaren. Ook in hoogzomer eilanden van stilte.
fremitus
Opzichter van Etiquette

Re: Sector Ouderkerk

Berichtdoor Rene Ros op 25 jul 2010 11:28

Dag Fred,

Had het even laten weten, dan was ik met een stoeltje langs de route gaan zitten om je toe te zwaaien en aan te moedigen. Of om een verfrissing op een terras in het mooie Weesp aan te bieden. :lol:

Groet, Rene
Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Fort of organisatie: geen

Berichtdoor Hans op 26 jul 2010 22:39

als je het had laten weten, had je een verfrissing kunnen halen op Fort Uithoorn !! :-)
Hans
Overste

Fort of organisatie: Uithoorn

Berichtdoor fremitus op 27 jul 2010 00:35

Ja, hallo zeg.... Met al die verfrissingen kom ik niet voor donker thuis. :wink:
Toch bedankt voor het aanbod. Maar dit soort ritjes plan ik nooit vooraf.
Kijken hoe de wind staat en dan kies ik op het moment dat ik de straat uit rij.
fremitus
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor fremitus op 27 jul 2010 22:08

Vandaag Sector Sloten even aandacht gegeven. Om de (fiets)tocht niet te lang te maken, sla ik het lusje Muiden-Weesp-Nigtevecht(dorp) over en ga vanaf A-R kanaal bij Driemond direct richting Abcoude.
Toch even Fort a/d Winkel ingereden. 't is tenslotte campingtijd. Niet de bedoeling maar Hr. de Vries laat mij het hele terrein en loods zien. Hij heeft er veel werk in zitten maar het ziet er dan ook prima uit.
WC's, douche ruimtes, leuke recreatieruimte voor campinggasten, etc. Leuk origineel raamwerk. Jammer als dit binnenkort (2014) moet verdwijnen. Moet toch echt door.
Fort bij Uithoorn. Er is leven. Natuurlijk. Hans is er nu niet :roll: Hij moet toch de groeten hebben van de fortgebruikers.

Bij Aalsmeerderbrug nu niet naar boven maar naar Fort bij Aalsmeer. Dan buitenom het fort langs de Geniedijk naar Hoofddorp. Dacht ik. Waar je voorheen via de busbrug over de A2 kon staat nu een hek :evil:
Konden ze dat niet aan het begin aangeven? Nu een verschrikkelijk stuk Kruisweg-Rozenburg-De Hoek. Kruisweg. Inderdaad. Via Dolorosa. En dan plots een winkelcentrum inrijden met allerlei in en uitparkerende boodschappen doeners.
Hier kom ik voorlopig niet meer.
Na Hoofddorp de Geniedijk weer opgepikt en alle forten naar boven langsgekomen. Prima stuk. Vooral langs de Buiten Liede. Het Liewegje lijkt buitenland maar zit midden in de randstad. Mag nooit weg :!:
Bij de A5 prefereer ik links af en dan eroverheen i.p.v. de Fortenroute rechtsaf. Ik mis Liebrug maar kom mooier bij Penningsveer langs. (vind ik).

Om toch aan de nodige kilometers te komen kies ik bij Buitenhuizen om ook even langs het Forteiland IJmuiden te gaan. Dan voor de wind over de St. Aagtendijk de rest afgeraffeld.
fremitus
Opzichter van Etiquette

Re: Sector Ouderkerk - Sloten

Berichtdoor fremitus op 09 aug 2010 22:06

Deze keer (was vandaag mooi weer) de busbrug ellende omzeild en, zoals de oude ANWB route, via Rijsenhout en Rijnlanderweg naar de Batterij a/d Sloterweg en verder NW.
Goed te doen. Door Hoofddorp de liniedijk volgen blijft een puzzle voor een buitenstaander :wink: . Zoveel zijpaadjes. Schapen op het fietspad. En er staan nu zelfs koeien op.
Na het "Fort aan de Fuikvaart" bij de A200 maar rechtsaf zoals de fortenroute aangeeft. Langs Liebrug en Haarlemmerliede is toch ook wel mooi.
Bij het Gemeenlandshuis van Rijnland :!: in Spaarndam nu eens niet langs Zijkanaal C maar door het dorp en langs het Fort benoorden Spaarndam.
Het ligt er (nog steeds) heerlijk rustig bij. Een primitief fietspad loopt verder langs de woonboten en het bedreigde gebied naar een viaduct onder de A9.
De pannenkoekenboerderij laat ik maar. Ik volg natuurlijk de Genieweg langs zijkanaal B. Bij het Noordzeekanaal kom ik weer op de route naar de pont.

:!: Bij dit gebouw start een interessant reisjournaal van vier personen uit 1800 door Noord-Holland. (zwerft als pdf op internet)
Aanleg lunetten, Bergen, Zijpe, Batterijen Den Helder, gevolgen van de invasie 1799 worden beschreven.
Moet deze route toch eens uitwerken voor de fiets.
fremitus
Opzichter van Etiquette

Keer terug naar Stelling Café