In Memoriam Ron Erhardt

Gezellig over koetjes en kalfjes, beton en baksteen.

Moderator: fremitus

In Memoriam Ron Erhardt

Berichtdoor Rene Ros op 18 dec 2009 14:13

Ons bereikte het droevige bericht dat Ron Erhardt op 17 december jl. door een noodlottig ongeval thuis is overleden. Zes dagen na zijn 63ste verjaardag.

Ron is in Amsterdam geboren en getogen en had al in zijn jeugd zeer veel belangstelling voor de luchtvaart. Hij maakte carrière bij de Koninklijke Luchtmacht en na zijn opleiding op de Koninklijke Militaire Academie begon hij bij 118 Squadron NIKE-geleide wapens op Vörden, West-Duitsland. Hij trouwde met een Engelse luchtmacht-medewerkster die hij daar op een feestje ontmoette.
Hierna kreeg hij diverse functies bij de luchtmacht en de NAVO, onder andere lid van het inspectieteam bij oefeningen. Gedurende de luchtoperaties van Nederlandse F16's boven Joegoslavië werkte hij in het Operations Center van de Luchtmacht in Den Haag, een zware en intensieve periode. Hij ging met pensioen als Luitenant-kolonel Koninklijke Luchtmacht.
Ook is hij jarenlang speaker op de Luchtmachtdagen geweest en heeft meegewerkt aan een DVD-productie over alle vliegtuigtypen die bij de Luchtmacht gevlogen hebben. De laatste jaren was hij zeer actief met de Belgische KW-linie die hij vanuit zijn woonplaats Zaltbommel verkende. En eindelijk was hij overtuigd om een biografie te gaan schrijven over zijn vele gevarieerde belevenissen gedurende de Koude Oorlog, maar dat heeft hij niet kunnen voltooien.

erhardt-vorden.jpg
erhardt-vorden.jpg (32.54 KB) 121 keer bekeken

Hij was een aimabel en rustig persoon die veel heeft bijgedragen aan de websites Forten Info en Stelling van Amsterdam. Menig uurtje met hem doorgebracht in het Centraal Archieven Depot van Defensie om stukken over geleide wapens rond Amsterdam te bestuderen. Ik bracht de geografie in, hij de kennis over de vele afkortingen...
Maar hij heeft ook drie maal mij en een aantal anderen mee naar Duitsland genomen om de diverse Nederlandse NIKE en Hawk sites te bezoeken en te zien wat er van over is. De ruïnes stelden hem teleur terwijl zijn site in Vörden nog het meest intact is. Met gepaste trots liet hij zien welke taak duizenden Nederlanders gedurende vele jaren tijdens de Koude Oorlog hadden uitgevoerd.
Bijzonder was hem de emotie te zien herbeleven van het moment dat de raketten binnen 5 minuten gelanceerd moesten kunnen worden, tijdens spanningen vanwege de Praagse Lente in 1968. Ook het maandenlang voorbereidde treffen tijdens de dag-excursie in 2008 met een oud-collega van het Luchtmacht Operations Center, die nu vrijwilliger is bij het luchtoorlogmuseum CRASH in Fort bij Aalsmeer, greep hem aan.

erhardt-aalsmeer.jpg
erhardt-aalsmeer.jpg (22.7 KB) 121 keer bekeken

Wellicht kende je hem niet. Wellicht alleen van zijn vele on-line bijdragen. Wellicht alleen van een van de vele MEGA-excursies, o.a. naar Vught.
Hoe dan ook, ik hoop dat je de komende kerstdagen in ieder geval heel even denkt aan zijn vrouw, zoon en andere nabestaanden.

Nadere informatie over uitvaart is inmiddels bekend. Als je daar behoefte aan hebt of het postadres wilt weten, neem dan daarvoor contact op met de schrijver.

Eerste herinneringen aan de Stelling: http://www.stelling-amsterdam.nl/index. ... ef-311.htm
Geleide Wapens Amsterdam: http://www.stelling-amsterdam.nl/bunkers/geleidewapens/
Nike Hercules 2004: http://www.forten.info/reisverslagen/nike2004/
Geen Geleide Wapens: http://www.forten.info/reisverslagen/nhp2005/
GGW-expeditie 2006: http://www.forten.info/reisverslagen/ggw2006/
22 KW-bunkers op één dag: http://www.forten.info/reisverslagen/kwlinie2009/
Belevenissen tijdens de Koude Oorlog: http://www.fortificatieforum.nl/viewtop ... =25&t=1174
Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Fort of organisatie: geen

Re: In Memoriam Ron Erhardt

Berichtdoor specialair op 18 dec 2009 15:08

ik ben heel erg geschrokken van dit bericht.ik heb Ron leren kennen als een fijne collega in het Haagse en in verschillende acties met hem samen gewerkt. dat hij ruste in vrede
specialair
Soldaat

Berichtdoor davidross op 18 dec 2009 21:00

Ik kende Ron nu een aantal jaar. Regelmatig kwamen we elkaar tegen bij excursies van René of van de stichting Menno van Coehoorn. Vooral zijn verhalen over de KW-linie in Belgie lees je met plezier. Ik zal Ron en zijn verhalen missen. Natuurlijk gaan mijn gedachten ook uit naar zijn familie. Het is niet niets om zo plots met een dergelijk verlies geconfronteerd te worden. Ron, rust in vrede.

David Ross
davidross
Soldaat

Berichtdoor Hans op 19 dec 2009 11:52

Geschokt door dit nare bericht, mijn medeleven gaat uit naar de familie van Ron, die ik heb leren kennen als een heel aardige rustige man, goede herinneringen aan leuke gesprekken met hem blijven.
Een gemis voor de fortenwereld en zijn familie !

Hans
Hans
Overste

Fort of organisatie: Uithoorn

Berichtdoor Rene Ros op 23 dec 2009 22:21

Hedenmiddag is Ron onder ruime belangstelling gecremeerd. Ons was gevraagd een korte toespraak te houden. David Ross en ondergetekende hebben een tekst opgesteld die David heeft voorgelezen. De inhoud willen we bij deze delen:

Op 14 januari 2003 ontving René Ros dit bericht van een ons nog onbekende meneer:
"Aangezien ikzelf in de jaren '80 bij de Koninklijke Luchtmacht belast was met het voorbereiden van operaties in oorlogstijd heb ik een redelijk inzicht welke bunkers op dat moment werden gebruikt. Mocht U daarin geïnteresseerd zijn dan kan ik wel een kort overzichtje voor u produceren."

Het bleef niet bij dat ene korte overzichtje. Voor zover ons bekend is de forten- en bunkerinteresse van Ron toen begonnen en volgden nog honderden e-mails en forumberichten.

Hij hielp bij archiefonderzoek en ging mee met excursies en privé-bezoeken. En na vele verkenningsritten draaiden de rollen om en werd hij driemaal onze gids op meerdaagse expedities naar de NIKE en Hawk-sites in Duitsland. Met gepaste trots liet hij zien welke taak hijzelf en duizenden Nederlanders gedurende vele jaren tijdens de Koude Oorlog hadden uitgevoerd.

De ruïnes stelden hem teleur terwijl zijn site in Vörden nog het meest intact was. Bijzonder was om hem daar de emotie van de Praagse Lente in 1968 te zien herbeleven toen de raketten binnen vijf minuten gelanceerd moesten kunnen worden.

De laatste jaren was hij zeer actief met de Belgische KW-linie omdat er in Nederland niets meer te ontdekken was. In de loop der tijd ontvingen we enthousiaste mailtjes met recente ontdekkingen en foto's. En diversen van ons zijn wel eens een dag met hem naar België op pad geweest om de vele, vaak ook indrukwekkende, betonnen werken te bezoeken.

Een aantal weken geleden hebben enkelen van ons Ron nog ontmoet tijdens de indrukwekkende excursie naar Kamp Vught. Tijdens de lunch hebben we gezellig zitten praten over België en over zijn plannen voor de toekomst. En nu staan we hier om voorgoed afscheid van hem te nemen.

We hebben Ron allemaal leren kennen als een aimabel, rustig en gezellig persoon die veel heeft bijgedragen aan de overdracht van kennis over militair erfgoed uit de Koude Oorlog.

Eindelijk was hij overtuigd om een biografie te gaan schrijven over zijn vele gevarieerde belevenissen gedurende de Koude Oorlog, maar dat heeft hij niet kunnen voltooien.

Wij hopen dat hij zijn oud-collega's zal inspireren om als goede erflaters hun verhaal te delen met latere generaties, zoals wij.

Mede namens Michel van Best, René Ros en vele anderen mag ik zeggen dat we Ron zeer zullen missen.

Ook een driemans-afvaardiging van de KW-linie was aanwezig.

Met vriendelijke groet,
René Ros
Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Fort of organisatie: geen

Keer terug naar Stelling Café