Forten Bezuiden + Benoorden Spaarndam

Aankondigingen en napraten.
Forumregels
Alleen voor informatie over bijzondere cultuur-historische activiteiten op, in of over militair erfgoed in de regio Groot-Amsterdam.
DigiWillem
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Krommeniedijk

Berichtdoor DigiWillem » 10 Sep 2006 20:41

Vandaag (10-9)een bezoekje gebracht aan de beide forten in Spaarndam.
Het was prachtig weer dus gewoon met de fiets vanuit Krommenie.

NOORD:

De toegangsweg naar het fort loopt langs een indrukwekkende liniewal met scherfvrije ruimtes er in gegraven.
Het fort ligt werkelijk in een schitterend natuurgebied, de rust is overweldigend!
Leuk zijn de restanten van het smalspoor wat nog over de hele lengte van de keelzijde loopt.
Jammer toch dat die schietgaten altijd dichtgemetseld zijn. Zelfs de wc's waren dichtgemetseld.
Daar er geen electriciteit in het fort is waren er enkele waxinelichtjes in de nissen gezet, hetgeen een spookachtig schijnsel gaf. Maar het licht was te kort om eigenlijk iets van de ruimtes te zien.
Je was dus eigenlijk verplicht om met een gids mee te gaan want die hadden een zaklantaarn.
Dat heb ik dus niet gedaan en heb sommige foto's gewoon in volslagen duisternis moeten maken.
Bijzonder waren de tekeningen gemaakt door de Duitsers. Zelfs een heus SS-embleem was aanwezig.
Er lagen bijna overal plassen water op de grond.
Erg indrukwekkend fort, vooral door zijn staat en ligging.

Fotoimpressie:
http://digiwillem.hobby-site.com:8888/f ... index.html

ZUID:

Na de euforie van "Noord" viel dit fort enorm tegen.
Dit fort herbergt een kinderdagverblijf en een galerie en is daarvoor zwaar gemoderniseerd.
Betegelde toiletten, moderne keuken, centrale verwarming, sfeerverlichting. Er zat vensterglas in de schietgaten van de kazematten!
Ik vind dat dus helemaal drie keer niks.
De buitenkant is ook helemaal gerestaureerd, de scheuren zijn gevoegd en de metalen deuren geschilderd.
Buiten was een demonstratie van "Tai Chi" gaande, het verband met het fort ontbrak mij volledig.
Gelukkig reed er wat rollend materieel uit WOII in de rondte, dit gaf nog enigszins een historisch besef.
Ook het enigszins vervallen inlaatsluisje wat achter het fort ligt is in mijn ogen een toppertje.

Fotoimpressie:
http://digiwillem.hobby-site.com:8888/f ... index.html

Wim

fremitus

Berichtdoor fremitus » 11 Sep 2006 01:20

Ook ik ben bij beide Spaarndam Forten geweest. Vanwege mijn misser bij Aalsmeer, met auto. Spijt. Is echt fietsgebied.
Vanaf Parkeerplaats is het 10 min. lopen naar N en naar Zuid.
Maar je kon ook pendelen met een paar Jeeps.

De bevindingen van Wim zijn exact de mijne. Zuid een commercieel complex. Behalve de ligging verder weinig historie te bekennen en Noord echt authentiek en aan een opknapbeurtje toe. :wink: Hartelijk welkom geheten.
Ik heb wél op een gids gewacht (wegens de drukte waren 3 groepen al binnen) en kreeg daar geen spijt van. Leuke, enthousiaste gids met kennis van zaken en humor. Halve groep liep met waxinelichtjes door de onverlichte ruimtes. Ook de kinderen kregen volle aandacht. Kerstsfeer in hoogzomer september.
UItleg van de resten van hefkoepelgeschut.

Afbeelding

Weet iemand de functie van de krulstaarten buiten en binnen ? De gids wist het ook niet zeker.

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Fred

Hans
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Uithoorn

Berichtdoor Hans » 18 Sep 2006 09:37

nu halen jullie denk ik toch een puntje aan !! .... hoever moet je gaan met een fort ...geheel restaureren en gebruiken als kuntsfort/ kinderdagverblijf o.i.d ?? ..... of alleen opruimen en toegangkelijk houden op bepaalde dagen ?? ... ik geef voorkeur aan het laatste hoor !! ...graag eens andere meningen !!

Vreemd dat nog niemand de functie van die krulstaartjes weet, volgens mij ook het enige fort dat ze heeft, om camouflage netten aan tehangen misschien ???

Gr Hans

fremitus

Berichtdoor fremitus » 18 Sep 2006 12:13

Hans schreef:volgens mij ook het enige fort dat ze heeft, om camouflage netten aan tehangen misschien ???

Ik zie ze ook bij Spaarndam Zuid en Vijfhuizen zitten. En plekken waar ze hebben gezeten op Penningsveer. Allemaal aan West front.

Vlg. de gids had een bevriende bouwvakker gezegd dat ze ruim na de eerste bouw (1900) gezet waren. 40-45 mischien?

Camouflage zou ik toch aan de dakrand zetten. Je moet de vorm verhullen. En zelfde krulhaken binnen zetten ??

Henk Boonstra

Krulstaarten

Berichtdoor Henk Boonstra » 29 Aug 2007 11:22

"Vlg. de gids had een bevriende bouwvakker gezegd dat ze ruim na de eerste bouw (1900) gezet waren. 40-45 mischien?"

We beschikken over een foto van een aantal soldaten tijdens de eerste mobilisatie in 1914 voor de zuidelijke keelkazemat van Fort Bezuiden Spaarndam. Boven de soldaten zijn de haken duidelijk te zien, zodat de discussie over de ouderdom ervan nu wel gestopt kan worden, lijkt me.

De moraal: Hoedt u voor bevriende bouwvakkers !

Met dank aan de Historische Werkgroep Spaarndam,

H. Boonstra, Stichting Krayenhoff.

fremitus

Re: Krulstaarten

Berichtdoor fremitus » 29 Aug 2007 23:28

Henk Boonstra schreef:.....zodat de discussie over de ouderdom ervan nu wel gestopt kan worden, lijkt me.

OK Henk. We stoppen ermee. :wink: Maar nu de functie. Is daar al iets meer over bekend?

Ziegel
Luitenant
Fort of organisatie: Positie bij Spaarndam

Re: Forten Bezuiden + Benoorden Spaarndam

Berichtdoor Ziegel » 20 Aug 2008 13:20

Die gids wist dondersgoed waar de varkensstaarten in de keelkazemat voor dienden geachte Fremitus.

De knakker wist (weet) inderdaad nog steeds niet het doel van de haken die buiten zitten.
Zoals Henk al schreef heb ik me door een betonman laten vertellen dat ze later aangebracht zijn, dat moet dan inderdaad voor 1914 zijn geweest getuige de foto's die we van de historische werkgroep hebben mogen ontvangen.

Het zijn geen galgjes.
Het is ook niet om je knol aan vast te binden.
Schommelen gaat op deze manier ook snel vervelen.

Een theorie is de zogenaamde 'marinekabel', allerlei communicatieve verbindingen die binnen 1 kabelhoes werden gelegd. Rijst mijn vraag gelijk: zou je dat buitenom doen dan?

Camouflage in 1914 lijkt ook niet erg waarschijnlijk maar ik weet zeker dat jullie (eenieder die hier geregeld schrijft) daar veel zinniger zaken over kan zeggen dan ik. Enige echte camouflage op het fort is van 40-45.

Drie weken geleden liep ik met een hele kudde engineers over het fort en daar riep iemand dat als je er een forse koperen leiding doorheen legt en die verbindt met de reeds geaarde deuren, in combinatie met een koperen netwerk op het dak, dat je dan een perfecte kooi van Faraday hebt.
Fort Noord is munitiedepot geweest tenslotte... Wel een nogal zware uitvoering van de haken voor dit doel, dat wel.

Fort Zuid en Penningsveer hebben ze inderdaad ook.

@Wim, je bent van harte welkom op 13/14 en 27/28 september (28e ben ik er niet maar er zijn veel leukerderder gidsen).

Brok
Generaal
Fort of organisatie: Kunstfort bij Vijfhuizen

Berichtdoor Brok » 26 Aug 2008 08:44

Toch nog even over de Krulstaarten.......
Ooit eens gehoord van deze theorie? De haken zouden kunnen dienen om, voor raamnissen en deuren, natte lappen of rubberen lappen op te hangen ivm evt (c)gasaanvallen. De positie van de haken in het beton zijn telkens boven deze openingen.
Vijfhuizen heeft ze ook, daar zijn het geen krulstaarten maar open haken.
Ik vond deze theorie wel aannemelijk, tijdens rondleidingen is dit natuurlijk altijd een standaard vraag van de bezoekers, ik vertel er wel bij dat het slechts een theorie is en dat er daar vele zijn waarvan ik die m.b.t. camouvlage erg onwaarschijnlijk vind.
Brok :?:

Ziegel
Luitenant

Berichtdoor Ziegel » 27 Aug 2008 09:24

Brok schreef:De haken zouden kunnen dienen om, voor raamnissen en deuren, natte lappen of rubberen lappen op te hangen ivm evt (c)gasaanvallen. De positie van de haken in het beton zijn telkens boven deze openingen. :?:

De haken zitten zeer regelmatig over het pand verdeeld (fort Noord) en dus niet per se altijd boven de openingen van deur of raam. Maar ik sluit niets uit (behalve schommelen) totdat er bewijs is. :wink:

Ziegel
Luitenant

Berichtdoor Ziegel » 28 Aug 2008 15:44

Zoals Henk al beschreef is er een foto van 1914 met haken.

Dit gekoppeld aan onderstaand stuk:

"Eerste pogingen van het gebruik van gifgas"
Het waren de Fransen die in september 1914 de zogenoemde cartouches suffocantes gevuld met traangas gingen gebruiken. De vulling bestond uit de chemische stoffen ethylbroomacetaat en chlooraceton. De granaten sorteerden weinig effect. De lucht aan het front was waarschijnlijk al dermate verontreinigd met andere chemische stoffen afkomstig van rook, nitreuze dampen van afgeschoten munitie en ontbindende lijken dat de werking van de traangassen niet meer werd opgemerkt.

Op 27 oktober 1914 gebruiken de Duitsers aan het Westelijk Front in de buurt van Neuve Chapelle voor het eerst traangasgranaten gevuld met ‘dianisidine chloorsulfonaat’ (een soort niespoeder) in nikkelgranaten. Dit werd niet opgemerkt door de Britten. Mogelijk werd het poeder niet goed verspreid als kleine deeltjes (aërosolen genoemd), wat technisch inderdaad erg moeilijk is. Te grote deeltjes komen niet binnen in het ademhalingssysteem.

De volgende Duitse poging was de ontwikkeling van ‘T-stoff’ genoemd naar de chemicus Hans Tappen. Zijn broer Gerhard Tappen, eind 1914 kolonel in het Duitse leger, had hem gevraagd of hij niet een geschikte stof wist. ‘T-stoff’ was een mengsel van gebromeerde xylenen, hoogkokende vloeistoffen. Deze stoffen hebben de werking van traangas.

Granaten gevuld met deze ‘T-stoff’ werden ingezet op 31 januari 1915 in een offensief aan het Oostelijk Front bij Bolimov. Ook deze granaten hadden geen of weinig effect. Dit kwam enerzijds omdat er bij een lage temperatuur veel te weinig gas gevormd wordt wanneer men hoogkokende chemicaliën gebruikt. Daarnaast men moet erg veel granaten tegelijkertijd op een bepaalde locatie afschieten om een gaswolk met een voldoende hoge concentratie te verkrijgen. En tenslotte zijn gebromeerde xylenen niet de meest schadelijke chemicaliën. De relatief lage toxiciteit van het middel gecombineerd met een te lage concentratie zorgden er dus voor dat de T-stoff-granaten geen effect hadden. In maart 1915 zijn ze bij Nieuwpoort ook nog aan het Westelijk Front gebruikt tegen Franse troepen en hebben daar ook niet het gewenste effect gesorteerd. "

doet vermoeden dat de vele haken in drie forten niet bedoeld zijn voor de afdichting tegen gifgas.
Nogmaals, ik weet het ook niet.

Terug naar “Openstellingen en excursies”