Forten Bezuiden + Benoorden Spaarndam

Aankondigingen en napraten.
Forumregels
Alleen voor informatie over bijzondere cultuur-historische activiteiten op, in of over militair erfgoed in de regio Groot-Amsterdam.
fremitus

Re: Forten Bezuiden + Benoorden Spaarndam

Berichtdoor fremitus » 28 Aug 2008 17:03

Tijdens de Eerste Internationale Vredesconferentie in Den Haag werd op 29 juli 1899 afgesproken dat de ondertekenende landen (waaronder Duitsland) zich verplichten af te zien van het gebruik van projectielen die uitsluitend ten doel hadden verstikkende of giftige gassen te verspreiden.
Er werd dus toen al duchtig militair rekening mee gehouden. Vredesconferenties gaven toen en nu geen garanties. :cry:
Ps. Op Fort aan de St. Aagtendijk zijn ook (afgebeitelde) haken waar te nemen.
Er werd ook de mogelijkheid geopperd van bevestiging voor een groot tentzeil over de keelzijde i.v.m. zonnewarmte.
Uit ervaring weet ik dat het zomers knap warm kan worden aan de keelzijde van forten aan het Westfront.

Ziegel
Luitenant
Fort of organisatie: Positie bij Spaarndam

Berichtdoor Ziegel » 28 Aug 2008 17:34

fremitus schreef:Er werd ook de mogelijkheid geopperd van bevestiging voor een groot tentzeil over de keelzijde i.v.m. zonnewarmte.

Dat vermoed ik ook, niet in de laatste plaats vanwege restanten van houten palen die schuin omhoog uit de wal van de oostelijke fortgracht steken, op 'Noord'. En altijd maar binnen zitten is ook vervelend, toch?

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 28 Aug 2008 19:35

fremitus schreef:Er werd ook de mogelijkheid geopperd van bevestiging voor een groot tentzeil over de keelzijde i.v.m. zonnewarmte.
Uit ervaring weet ik dat het zomers knap warm kan worden aan de keelzijde van forten aan het Westfront.

Ik meen ook een keer gelezen te hebben dat er ook beplanting langs de gracht werd geplaatst voor de schaduw. Toen hadden ze blijkbaar nog mooie zomers...

Rene

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Recap haken

Berichtdoor Rene Ros » 01 Sep 2008 18:52

Goed,

Als ik het goed heb, zijn de volgende forten voorzien (geweest) van haken:
Fort bij Vijfhuizen
Fort bij de Liebrug
Fort bij Penningsveer (op foto's lijken regelmatig vlekken te zien van afgeslepen haken)
Fort bezuiden Spaarndam
Fort benoorden Spaarndam
Fort aan de St.Aagtendijk (afgeslepen)
Fort bij Veldhuis (afgeslepen)

Valt het je op dat het alleen de forten in het Westfront zijn? Dit is het front dat het eerste van bomvrije gebouwen is voorzien.

De theorie dat ze voor het gasdicht maken van de forten waren geloof ik niet zo. Dan zouden eerder de nieuwere forten dan de oudere forten de haken moeten hebben. Bovendien zouden de stalen luiken en deuren eenvoudiger gasdicht te maken zijn geweest. Ik geloof ook niet dat men bij de bouw vanaf 1897 al rekening hield met gifgassen.
De theorie van camouflage netten wordt vaak lacherig afgedaan omdat er toen nog geen vliegtuigen waren. Maar er waren wel al luchtschepen. Toch denk ik dat het niet voor de camouflage was, dan zouden de haken net onder de dakrand zitten omdat anders toch een egaal vlak zichtbaar zou zijn.
Kabels en buizen lopen gewoon binnen door de frontgang o.i.d. dus daar kan ik me ook niet in vinden.

Blijft voor mij het geven van schaduw de meest plausibele verklaring. De forten in het zuiden zitten met de keel namelijk vrij snel in de schaduw van het gebouw. De forten in het noorden zitten dan met de keel in de schaduw van de bomen buiten de gracht. In het westfront zou de zon rond het middaguur recht langs de keel schijnen.
'Brok' sprak ik zondag ter plekke over de haken. Hij vond het nogal zware haken waarop ik me realiseerde dat men toen natuurlijk nog geen supersterke en lichte vezels had. Daar zouden zware tentdoeken gehangen moeten hebben die met een paal en schoorlijn onder spanning werden gehouden.

Met vriendelijke groet,
Rene

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 02 Sep 2008 21:17

Even ter illustratie de haken van Fort bij Vijfhuizen. Er stond een ladder tegen de muur...

Rene
Bijlagen
haken5huizen.jpg
haken5huizen.jpg (19.02 KiB) 7252 keer bekeken

Don Wildeboer

Re: Recap haken

Berichtdoor Don Wildeboer » 15 Aug 2010 17:05

Rene Ros schreef:Goed,

Als ik het goed heb, zijn de volgende forten voorzien (geweest) van haken:
Fort bij Vijfhuizen
Fort bij de Liebrug
Fort bij Penningsveer (op foto's lijken regelmatig vlekken te zien van afgeslepen haken)
Fort bezuiden Spaarndam
Fort benoorden Spaarndam
Fort aan de St.Aagtendijk (afgeslepen)
Fort bij Veldhuis (afgeslepen)

En Fort bij Velsen (op de keel van het frontgebouw)

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Re: Recap haken

Berichtdoor Rene Ros » 15 Aug 2010 18:42

Don Wildeboer schreef:En Fort bij Velsen (op de keel van het frontgebouw)

Ook het hoofdgebouw zo blijkt uit deze foto uit 1978:

1978.jpg
1978.jpg (48.43 KiB) 3849 keer bekeken

En twee andere foto's op:
http://www.forten.info/cgi-bin/fotoalbum/emAlbum.cgi?c=show_thumbs;p=Stelling_van_Amsterdam/Velsen_Sloop_-_1981

Mvg,
René

Ziegel
Luitenant
Fort of organisatie: Positie bij Spaarndam

Berichtdoor Ziegel » 28 Dec 2012 15:57

Volgens de laatste beheerder van Fort Noord (Koos Berkhof) waren de canvas doeken naar de oever gespannen puur en alleen om extra opslag te kunnen genereren op het eiland. In zijn tijd stonden er buiten ook voorraden munitie opgeslagen. Dat verklaart niet de haken op de andere forten en het is me niet duidelijk of dat ook de originele doelstelling van de haken is geweest...

Terug naar “Openstellingen en excursies”