Whirlpool in Werelderfgoed object

Hergebruik en ondernemen in de Stellingzone.
fremitus

Whirlpool in Werelderfgoed object

Berichtdoor fremitus » 28 Aug 2006 23:31

Krijgen we een whirlpool in een hefkoepelgeschut ?

Economische benutting. Tot hoe ver kan/mag dat?

Wat is uw mening ?

Zie http://www.beemsterbengel.nl/nieuwsarchief/2006/juli/fortnekkerweg/bart.html

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: Whirlpool in Werelderfgoed object

Berichtdoor Rene Ros » 30 Aug 2006 10:54

fremitus schreef:
Wat is uw mening ?

Ik heb na een verslag over de plannen al vraagtekens geplaatst over dit soort herbestemming in 'Dilemma van herinrichten' in Nieuwsbrief 247:

http://www.stelling-amsterdam.org/index.htm?nieuwsbrief/225-249/nieuwsbrief-247.htm

Twee citaten daaruit:

Heel algemeen kan je concluderen dat de Stelling een imago van verlatenheid, rust en verval heeft. En elk fort dat een nieuwe functie krijgt, profiteert van dat imago maar doet er tegelijkertijd ook afbreuk aan.

We moeten ons realiseren dat niet alle forten opgeknapt mogen worden, anders zijn we slechte erflaters. En om dezelfde reden ook niet allemaal kunnen laten vervallen.

Maar er lijkt vooralsnog weinig visie te zijn voor een middenweg tussen 'stuk restaureren' en 'verbrokkelen'.

Groet,

RenÈ

DigiWillem
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Krommeniedijk

Berichtdoor DigiWillem » 01 Sep 2006 21:16

Ik ben er niet voor. Ze zullen toch behoorlijk wat constructieve (destructieve?) veranderingen gaan doorvoeren aan het fort om er een hotel van te maken.

Doet dit eigenlijk geen geweld aan de Wereld Erfgoed klassificatie?

Enne dit baart mij echt zorgen:

Parkeren

Omdat het wordt zelf geen parkeergelegenheid biedt, moest daar een oplossing voor gevonden worden. Frank en Henk Bart konden naast de woning ook de strook grond langs de Volgerweg aankopen. Het is er nu nog een ruig stukje grond, maar het zal zeker voldoende parkeerruimte gaan bieden..

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 09 Sep 2006 20:35

DigiWillem schreef:Ik ben er niet voor. Ze zullen toch behoorlijk wat constructieve (destructieve?) veranderingen gaan doorvoeren aan het fort om er een hotel van te maken.

Doet dit eigenlijk geen geweld aan de Wereld Erfgoed klassificatie?

Dit werd ook aan de Beemster burgemeester gevraagd tijdens de presentatie van de plannen. Die schoof het Werelderfgoed eenvoudig aan de kant met de redenering dat er door UNESCO geen regels zijn opgelegd hoe met het werelderfgoed om te gaan.

En dat klopt, de bescherming komt van de nationale wetgeving, in dit geval als provinciaal monument.

DigiWillem schreef:Enne dit baart mij echt zorgen:

Parkeren

Omdat het wordt zelf geen parkeergelegenheid biedt, moest daar een oplossing voor gevonden worden. Frank en Henk Bart konden naast de woning ook de strook grond langs de Volgerweg aankopen. Het is er nu nog een ruig stukje grond, maar het zal zeker voldoende parkeerruimte gaan bieden..

Dit terrein behoort feitelijk ook tot het fort, het is het glacis (aka buitenfort).

Groet,

RenÈ

Terug naar “Economische benutting”