Stelling van Amsterdam, een levende waterlinie

Bezoekerscentra, publicaties, promotie enz.
MuseionMedia
Soldaat
Fort of organisatie: geen

Stelling van Amsterdam, een levende waterlinie

Berichtdoor MuseionMedia » 01 Sep 2009 19:41

STELLING VAN AMSTERDAM
Een levende waterlinie.
27 minuten.

As. Zondag 6 september wordt bij RTV NoordHolland de documentaire Stelling van Amsterdam, een levende waterlinie uitgezonden.
In deze film wordt de geschiedenis verteld van dit Unesco Werelderfgoed, maar er is ook aandacht voor de bijzondere ecologische waarde van dit ruimtelijke monument en voor het huidige gebruik van de forten in de Stelling.
De film wordt uitgezonden in het zogenaamde DocBlok dat geprogrammeerd staat om 10, 12, 14 en 16 uur.

Bijzondere aandacht is er voor twee 'veteranen' van de Stelling, Jaap Leuring (91 jaar oud) vertelt over 'zijn' tijd op het Forteiland IJmuiden. Hij was kanonnier op het 15cm geschut aldaar in de jaren dertig. Jaap vertelt nog met veel plezier de anekdotes uit de jaren dertig(!).

Klaas Vonk (80 jaar oud) heeft een geheel andere achtergrond, hij werd in 1950 gedetineerd op Fort bij Spijkerboor, toen dat in de jaren na de tweede wereldoorlog dienst deed als militaire gevangenis. Klaas was Indië-weigeraar, hij verdomde het om te gaan vechten in het toenmalige Nederlands-indië. Hij werd opgesloten, notabene samen met oorlogsmisdadigers, en ook na ruim 50 jaar is er nog steeds verontwaardiging over de manier waarop de weigeraars werden behandeld.

Verder toont Xander Meijers de bijzondere natuur die rond de Beemsterforten is te vinden. In zijn hoedanigheid als ecologisch beheerder vertelt hij hoe de natuur rond 'zijn' forten zo succesvol kan gedijen.

Johan Talsma van Fort bij Edam legt uit hoe de strategische inundaties (of onderwaterzettingen) werkten en hoe de schootsvelden rondom de forten vrij bleven van bebouwing.

Forteiland Pampus kreeg in 2008 nieuwe fortwachters, een gesprek met Maartje Terwindt en Kris Van de Voorde en beelden van hun barre winter waarin ze bevoorraad werden door de Luchtmacht.

Frank Bart van Fort aan de Nekkerweg gaat in op de bijzondere manier waarop de forten werden gebouwd.

Het militair-historisch perspectief wordt gegeven door Drs. Joep van Hoof van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie.

Het programma betoogt o.a. hoe Nederland de neutraliteit kon waarborgen tijdens de eerste wereldoorlog mede dankzij haar waterlinies zoals die van de Stelling van Amsterdam.

Samenstelling & Eindredactie : Huib J. Lirb
Regie : John Twigt

Dit programma werd geproduceerd door Museion Media te Amsterdam
meer informatie : http://www.museionmedia.nl
Laatst gewijzigd door MuseionMedia op 03 Sep 2009 18:23, 4 keer totaal gewijzigd.

fremitus

Re: Stelling van Amsterdam, een levende waterlinie

Berichtdoor fremitus » 01 Sep 2009 20:58

MuseionMedia schreef:Hij was kanonnier op het 15mm geschut aldaar...

15cm misschien ?
Van de website http://www.fortijmuiden.nl/geschiedenis.php
Bewapening
De bewapening bestaat uit 5 Krupp-kanonnen 24cm L/30. Dus de doorsnede van de loop is 24 cm en de lengte is 30 x 24 = 720 cm. Deze staan opgesteld achter een ijzeren pantser met en dikte van 1.10 meter. Dit pantser is gegoten bij de firma Gruson in Maagdenburg. Boven op het fort is een geweergalerij, voorzien van stalen platen met schietgaten. Aan de landkant komt een 360 graden draaibare pantserkoepel met 2 kanonnen van 15cm L/30. Vanuit de manschappenverblijven kan geweervuur uitgebracht worden op de droge gracht. Vanuit een caponnière wordt de droge gracht onder vuur genomen met kanonnen en mitrailleurs.

MuseionMedia
Soldaat

Berichtdoor MuseionMedia » 01 Sep 2009 21:11

Ja cm inderdaad. Haha, 15 mm zou een soort lego kanonnetje worden. Wel mooi om te zien dat de teksten zo scherp worden gelezen.

fremitus

Berichtdoor fremitus » 01 Sep 2009 21:19

MuseionMedia schreef:Wel mooi om te zien dat de teksten zo scherp worden gelezen.

Moet wel, met René op de achtergrond :wink: :wink:

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 02 Sep 2009 08:41

fremitus schreef:Moet wel, met René op de achtergrond :wink: :wink:

:-)
Ja, ja, wederom blijkt dat ik een reputatie heb die niet klopt met de werkelijkheid. Mensen zien niet dat ik de rol als opbouwende criticaster deels speel.

Ik had over die 15mm heen gelezen. Zat me te storen aan de namen van de forten. ;-)
Wellicht verstandig om de Namenlijst te gebruiken?
http://www.stichting-mega.nl/publicaties/namenlijst/

Mvg,
René

MuseionMedia
Soldaat

Berichtdoor MuseionMedia » 02 Sep 2009 21:23

Slordig, ik moet dit even op persoonlijk titel nemen (de fortennamen), door de haast waarin dit werd geschreven is dit gebeurd. Mijn collega Huib was dit zeker niet gebeurd, ik zal de namen aanpassen.

John Twigt
regisseur

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 06 Sep 2009 20:56

Ik heb het helaas niet vanmiddag kunnen zien en het blijkt niet 's avonds uitgezonden te worden. Is het mogelijk een DVD te ontvangen om zelf te bekijken en voor de mediatheek???

Er was vandaag natuurlijk ook e.e.a. op de forten te doen dat publiek trok, maar de uitzending heeft zeker ook bijgedragen aan een drukke dag voor de website. Tot nu toe 369 bezoeken.

René

fremitus

Berichtdoor fremitus » 07 Sep 2009 20:49

Ik heb hem wél gezien. Vond hem goed gemaakt met mooie afwisselende beelden.
Toch zou het m.i. wat "spannender" kunnen. Het geheime, verborgene mis ik.
Ben bang dat een jeugdig kijkerspubliek (schoolbezoek forten) wat ongedurig gaat worden.
Jammer dat er nog geen DVD is. :cry: Wat draaide er dan op Abcoude en bij RTV-NH?

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 07 Sep 2009 20:56

fremitus schreef:Wat draaide er dan op Abcoude en bij RTV-NH?

Op Abcoude was 'Verborgen Stelling' en op RTV NH 'Een levende waterlinie'. De laatste is, volgens een bericht van de makers, gebaseerd is op de eerste.

Mvg,
René

fremitus

Berichtdoor fremitus » 07 Sep 2009 21:28

Rene Ros schreef:De laatste is, volgens een bericht van de makers, gebaseerd is op de eerste.

Ik dacht toch al dezelfde hoofden te herkennen. In Abcoude niet goed opgelet zeker :wink:

Terug naar “Communicatie en Marketing”