Centrale verdedigingslinies van de kleine Staten

Informatie en verwijzingen over verdedigingswerken in de rest van de wereld.
Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Centrale verdedigingslinies van de kleine Staten

Berichtdoor Rene Ros » 27 Jul 2013 11:15

Eerder citeerde ik al eens deze tekst (Zie Nationaal Reduit van Denemarken):

"De aanleg van eene centrale verdedigingslinie, ter bevestiging hetzij van de hoofdstad des Rijks of wel van een klein doch voornaam gedeelte des lands, is voor eene natie, die niet anders dan een verdedigende oorlog zal hebben te voeren eene noodzakelijkheid en men ziet dan ook allerwege een dergelijk stelsel door de kleine Staten aangenomen. België heeft zijne linie van Antwerpen, Denemarken zijne positie op het eiland Seeland, Ruménië zijn geretrancheerd kamp van Bucharest, Zwitserland zijne afsluiting van Rhönedal en St. Gothardpas."
(Memorie van Antwoord, Begrooting van uitgaven ten behoeve van de voltooiïng van het Vestingstelsel, Dienst 1902.)

De afgelopen maanden vroeg ik mij af hoe het met de andere nationale reduits staat zoals hierboven genoemd. Ik heb een poging gedaan de locaties van de verschillende forten te achterhalen, puur bureauwerk en Google Maps/Earth. Dat is zeker niet compleet maar biedt wel al de mogelijkheid om grafisch een indruk te geven met kaartjes die uit de database komen.
De letters die in de kaartjes gebruikt worden doen nu even niet ter zake, wel de kleuren:
- groen: vrijwel geheel aanwezig
- oranje: deels aanwezig
- rood: geheel verdwenen
- geel: niet gebouwd (hier niet gebruikt)
- grijs: onbekend

Eerst de Stelling van Antwerpen, maar dan alleen de buitenlinie uit de periode van onze Stelling:
antwerpen-buitenlinie.png
antwerpen-buitenlinie.png (101.98 KiB) 4224 keer bekeken

Dan de verdediging van Kopenhagen:
kobenhavn.png
kobenhavn.png (66.11 KiB) 4224 keer bekeken

Geheel links/west staat een oranje symbool voor Vestvolden, de liniewal met natte gracht voorzien van vele kaponnieres. Die volgen nu even apart:
kobenhavn-kap.png
kobenhavn-kap.png (104.65 KiB) 4224 keer bekeken

Vervolgens Boekarest in Roemenië:
boekarest.png
boekarest.png (99.39 KiB) 4224 keer bekeken

Zouden de namen Sector 1 en Sector 4 ook nog met de forten te maken hebben? Leuk is dat het middelpunt van alle forten een plein is met 'Monument 0', zie ook (brr) Wikipedia.
De auto- en spoorweg die alle forten verbonden is heden ten dage de rondweg van de stad.

De verdediging van Rhönedal en St. Gothardpas in Zwitserland is heel wat lastiger terug te vinden. Dit systeem is nog tijdens de Koude Oorlog aangepast, uitgebreid en geheim gebleven. Ook op het Internet is er nog weinig van te vinden. De locaties zijn daarom niet compleet, status vaak onbekend en de locatie niet nauwkeurig:
zwitserland-gotthard.png
zwitserland-gotthard.png (104.75 KiB) 4224 keer bekeken

Als toegift de Äußere Festungsring van de Festungsring Köln. Geen reduit maar toch leuk vergelijkingsmateriaal van een positie rond een stad.
koln-ausser.png
koln-ausser.png (88.45 KiB) 4224 keer bekeken

De Zwischenwerken waren vrijwel volledige forten (niet zoals onze tussenbatterijen) maar die heb ik er even buiten gelaten, hun status is vergelijkbaar met de forten en misschien nog wel erger.
Veel forten zijn verdwenen maar ze hebben er wel een groene strook tussen de bebouwing aan overgehouden. Ook de Militärringstraße hebben zie hier aan overgehouden.

De kleuren spreken verder voor zich, zeker in vergelijking met deze van de Stelling van Amsterdam:
amsterdam.png
amsterdam.png (63.28 KiB) 4224 keer bekeken

Hetgeen de motivatie van de UNESCO ondersteunt...

Mvg,
René

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort aan de Middenweg

Re: Centrale verdedigingslinies van de kleine Staten

Berichtdoor Edwin Kapitein » 27 Jul 2013 14:09

De verdediging van Rhönedal en St. Gothardpas in Zwitserland is heel wat lastiger terug te vinden. Dit systeem is nog tijdens de Koude Oorlog aangepast, uitgebreid en geheim gebleven. Ook op het Internet is er nog weinig van te vinden. De locaties zijn daarom niet compleet, status vaak onbekend en de locatie niet nauwkeurig:

Jammer.... net 2 weken te laat anders had ik nog wat meer onderzoek gedaan.
Ik heb wel het een en ander aan foto's van werken rond Airolo; diverse forten, open geschutposities voor luchtafweergeschut, mitrailleurkazematen, een dubbele mortierkazemat (erg modern) en een hoop in de bergen verstopte onduidelijkheden.
Ik hoop binnenkort wel wat fotootjes met beschrijving te plaatsen.
Tot mijn grote spijt was het fort in Airolo met 15 cm pantserkoepel en hefkoepelgeschut niet van binnen te bekijken.

Wel een bereklus om deze stellingen uit te pluizen zeg.

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Re: Centrale verdedigingslinies van de kleine Staten

Berichtdoor Rene Ros » 27 Jul 2013 16:51

Edwin Kapitein schreef:Jammer.... net 2 weken te laat anders had ik nog wat meer onderzoek gedaan.

Och, misschien gaat een andere lezer en binnenkort heen.

Edwin Kapitein schreef:Wel een bereklus om deze stellingen uit te pluizen zeg.

Het is het verzamelen van kaartcoordinaten, soms van verschillende websites en soms zelf bepalen, en aan de hand van luchtfotomateriaal schatten in welke mate het aanwezig is. Goede software, op maat gemaakt, scheelt daarbij heel veel tijd. :-)

Mvg,
René

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Linz

Berichtdoor Rene Ros » 29 Dec 2013 19:36

Ook uitgeplozen: Linz, de Oostenrijkse stad waar van 1831 tot 1833 de Maximiliaanse torenforten werden gebouwd die tot voorbeeld van de Nederlandse genie was. Bv. Uitermeer, Honswijk, Uppelse Dijk enz.

linz.png
linz.png (84.52 KiB) 2984 keer bekeken

- groen: vrijwel geheel aanwezig
- oranje: deels aanwezig
- rood: geheel verdwenen
- geel: niet gebouwd
- grijs: onbekend

Terug naar “Buitenland”