Fort Velsen

De individuele forten en vestingen.
mhil
Generaal
Fort of organisatie: sector Zaandam

Re: Fort Velsen

Berichtdoor mhil » 06 Sep 2018 09:35

Voor degene die niet erg thuis zijn in milieu-categorieën..........

5.1. Het vigerende bestemmingsplan geeft nu nog bedrijfscat. 4.1 aan met bestemming Wonen en Water met de aanduidingen woonschepenligplaats en spec. vorm van wonen “tjalk”. De woonboot en tjalk zijn er nu uitgehaald en de bedrijfscat. is verhoogd tot 5.2.
Hiermee wordt het mogelijk dat zeer zware en overlast gevende industrie (geur, stof, geluid en gevaar) op deze locatie gevestigd wordt, zoals kolenopslag, vuilstortplaatsen, cacaofabrieken, chemische fabrieken en kolengestookte elektriciteitscentrales. Alle cat. 5.2 activiteiten hebben een richtafstand v.w.b. hinder van 700 meter. Hierdoor komt een deel van Velsen-Zuid binnen de hindercirkel te liggen. Dit is een te zware aanslag op het toch al onder druk staande woon- en leefklimaat in de IJmond.

De gemeente zegt in een reactie toe:
Opslag huisvuil / aan gebruik onttrokken goederen uitsluiten. Bepaling over geur toevoegen

De opmerking is gemaakt door gemeente Velsen die kennelijk haar taak wel serieus neemt. Of er door Velsen nadere vragen zijn gesteld is mij niet bekend. Aangezien het plan is vastgesteld zijn er kennelijk geen procedures over gevoerd.

M.a.w. het is straks toegestaan om op het fortterrein zware en overlast gevende industrie (geur, stof, geluid en gevaar) te vestigen. Denk hierbij aan kolenopslag, cacaofabrieken, chemische fabrieken en kolengestookte elektriciteitscentrales.....
Ik denk dat als de lezers van het voorontwerp hier meer expliciet op zouden zijn gewezen er meer verzet tegen de aanpassing zou zijn geweest.

Zoals eerder opgemerkt stelt de gemeente ter compensatie de bewoning bij het fort te beëindigen.....
paragraaf 6.3.2. Bestemmingsplan regels: De aanwezige woonbestemming ten zuidwesten van het fort en de specifieke aanduidingen ten behoeve van het woonschip en de tjalk zijn ter compensatie van de verruiming van de gebruiksmogelijkheden verwijderd. De gronden ten zuidwesten van het fort zijn derhalve ook bestemd als Bedrijf.

Redenering zit wat mij betreft in lijn met de destijds door gemeente Beverwijk afgegeven Wabo-vergunning voor het "verplaatsen" van de schotbalkstuw.....waarna bij uitvoering blijkt dat sloop volgt.....

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 26 Dec 2018 20:19

19190219 Het Oosten  Hollandsch nieuwsblad voor algemeen belang soldaat geelektrocuteerd op Fort Velsen.jpg

Wat er met de daders is gebeurd en wie het slachtoffer was vertelt het verhaal niet....

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 26 Dec 2018 20:21

Verwerving van de gronden, verkoop en aankoop in de jaren 80
18840716 De Tijd godsdienstig-staatkundig dagblad onteigening gronden tbv bouw Fort Velsen.jpg
19800517 De Telegraaf Openbare verkoping Fort Velsen door Inspecteur der Domeinen te Haarlem.jpg
19800624 De Telegraaf verkoop Fort Velsen aan slopersbedrijf G.Kruk.jpg
19800624 De Telegraaf verkoop Fort Velsen aan slopersbedrijf G.Kruk.jpg (34.66 KiB) 844 keer bekeken

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 26 Dec 2018 21:36

mhil schreef:Wat er met de daders is gebeurd en wie het slachtoffer was vertelt het verhaal niet....

Uitdagende puzzel. Philip Dagloonder, 30 jaar.

Ik puzzel nog even verder... :-)

Mvg,
René

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 27 Dec 2018 10:34

mhil schreef:Wat er met de daders is gebeurd en wie het slachtoffer was vertelt het verhaal niet....

In 1919 vond de rechtzaak en hoger beroep bij de Krijgsraden plaats tegen twee militairen. Meer info in onder andere:
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... eg21:a0091
Een van de militairen, nota bene de monteur en elektricien, is vrijgesproken. Andere artikelen noemen hun initialen en geboorteplaats en aan de hand daarvan heb ik hun volledige namen achterhaald en hun vermelding in de militieregisters. Bij een ervan wordt dezelfde 21 Regiment Infanterie genoemd. Van de ander zoek ik nog bevestiging.

Ook gezinskaart slachtoffer bevat interessante (slecht leesbare) informatie. Als ik het goed lees is twee maanden later hun zesde kind geboren. Zijn vrouw en twee dochters zijn in WO2 in concentratiekampen om het leven gekomen.
Graf slachtoffer bestaat vermoedelijk nog, is navraag naar gedaan.

Ik heb een originele mijnlamp van het Fort bij Velsen. Het zal toch niet...
Wordt vervolgd... Aanvullende vondsten zijn welkom!

Mvg,
René

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 28 Dec 2018 22:04

Ben benieuwd naar de aanvullende info, wel een triest wat deze familie is overkomen.....

mhil
Generaal

Berichtdoor mhil » 13 Jan 2019 14:04

De afloop rondom het drama op fort Velsen wordt beschreven in de nieuwsbrief http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... brief-469/

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 13 Jan 2019 14:24

Eh ja, goed punt het hier te vermelden! :-) Dank!

Ik ben met het volgende verhaal bezig: ontsnapte Duitsers van Fort bij Spijkerboor. :-)

René

Edwin Kapitein
Generaal
Fort of organisatie: Fort bij Edam, Staatsbosbeheer

Berichtdoor Edwin Kapitein » 13 Jan 2019 22:23

verrassend nieuws in de geschiedenis van het fort.
Het is gekraakt.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... k-gekraakt

Ziegel
Luitenant
Fort of organisatie: Positie bij Spaarndam

Berichtdoor Ziegel » 14 Jan 2019 08:41

In 2007 gebeurde dat ook met Fort Benoorden Spaarndam.

Is het bekend wat deze krakers voor ogen hebben en waar ze vandaan komen?

Terug naar “Forten en Vestingen”