Nieuwsbrief 454

Aankondigingen van nieuwe edities Nieuwsbrief Stelling van Amsterdam.
Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Nieuwsbrief 454

Berichtdoor Rene Ros » 06 Dec 2017 09:32

De wisseltentoonstelling "Meer in de Stelling" is geopend waar we kort verslag van doen met uiteraard informatie om u tot een bezoek te verleiden. Een gastbijdrage gaat over de vliegtuigbouwers Fokker en Koolhoven die beide een relatie met een Stelling-locatie hebben. En de aller-allerlaatste mogelijkheid om luchtfoto's van de forten te kopen. We sluiten af met een gesprek tussen majoor Van Hall en soldaat Troelstra in 'Gehakte spaanders aan de Sloterweg'.
De dienstberichten zijn deze keer als interne en externe verdeeld in deze nieuwsbrief. En aan het eind alvast onze beste wensen voor de feestdagen.

Lees deze nieuwsbrief op: http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... brief-454/
Overig kort nieuws op het Stelling Forum: http://forum.stelling-amsterdam.nl/

De volgende nieuwsbrief zal waarschijnlijk op 3 januari 2018 verschijnen. Bijdragen graag ruim van tevoren toezenden.

Veel leesplezier!
René Ros
http://doccentrum.stelling-amsterdam.nl/

svdb10
Sergeant
Fort of organisatie: geen

Re: Nieuwsbrief 454

Berichtdoor svdb10 » 18 Dec 2017 21:52

Afgelopen zaterdag met mijn zoontje een bezoek gebracht aan het fort bij Aalsmeer / CRASH-museum.
Bijzonder hartelijk ontvangen door de aanwezige vrijwilligers. Natuurlijk ook uitgebreid aandacht besteed aan de tentoonstelling "Meer in Stelling". Tot mijn niet geringe verbazing bleek één van mijn eigen tekeningen van een hefkoepelgebouw deel uit te maken van deze tentoonstelling! Op zich prima natuurlijk. Wel jammer dat ik als maker niet op de hoogte was van het gebruik van deze tekening in de tentoonstelling, helemaal omdat op geen enkele wijze aan naamsvermelding werd gedaan! Spijtig, zeker gezien het feit dat ik juist al mijn tekeningen onder één van de meest openbare creatieve licenties beschikbaar stel (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), waarbij alléén een vermelding van de naam van de maker en/of verwijzing naar de website (https://3dfort.wordpress.com) vereist is (en het niet is toegestaan het werk voor commerciële doelen in te zetten).

De aanwezige vrijwilligers van CRASH hebben (uiteraard) toegezegd z.s.m. een verwijzing op te hangen. Zij meenden dat de tekening was aangeleverd door het documentatiecentrum Stelling van Amsterdam. Mocht dat inderdaad zo zijn, bij deze het verzoek in het vervolg wat zorgvuldiger met andermans creatieve werk om te gaan.

Sander

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 18 Dec 2017 22:45

Beste Sander,

Die tekening zit niet in onze collectie en is niet door ons beschikbaar gesteld maar door de samensteller van de tentoonstelling ergens vandaan gehaald.
Omdat ik zelf zeer hecht aan juiste bronvermelding vind ik het spijtig als dat niet is gebeurd.
Waarom u dit niet in een persoonlijke e-mail heeft gemeld is mij wat onduidelijk. Ik zal de samensteller wijzen op uw bericht.

Met vriendelijke groet,
René Ros

svdb10
Sergeant

Berichtdoor svdb10 » 19 Dec 2017 08:06

Rene Ros schreef:Die tekening zit niet in onze collectie en is niet door ons beschikbaar gesteld maar door de samensteller van de tentoonstelling ergens vandaan gehaald.
Prima! Zoals ik al schreef waren de vrijwilligers ter plaatse niet zeker wie de tekening had aangeleverd.

Rene Ros schreef:Waarom u dit niet in een persoonlijke e-mail heeft gemeld is mij wat onduidelijk.
Volgens mij is een forum juist bedoeld om dit soort zaken te bespreken; hoe meer mensen zich ervan bewust zijn dat niet alles dat op internet staat daarmee ook rechtenvrij is en zomaar hergebruikt mag worden, hoe beter.

Eerlijk gezegd vind ik het niet zo interessant wie in dit geval precies de fout heeft gemaakt; zoals ik al aangaf heb ik er géén problemen mee als iemand mijn tekeningen op een zinvolle manier wil gebruiken. Gewoon een bronvermelding erbij is wat mij betreft voldoende. En natuurlijk wordt een mailtje (vooraf) ook altijd gewaardeerd.

Sander

Rene Ros
Opzichter van Etiquette

Berichtdoor Rene Ros » 22 Dec 2017 20:54

Beste Sander,

Ik heb vele mensen aangesproken op gebruik van mijn materiaal en geleerd het low-profile te doen omdat het soms een vergissing van mij bleek te zijn. Bijvoorbeeld omdat ik lang geleden een partij een foto had gegeven en niet meer ervan wist of omdat men een historische foto in een tentoonstelling had gefotografeerd.
Als alles uitgezocht en hersteld is kan er natuurlijk best een verklaring/rectificatie openbaar gemaakt worden.

Hieronder is de reactie van de samensteller van de tentoonstelling. Ik begreep dat je naam wel in de tekening zelf staat maar niet bij de begeleidende tekst, waar het hoort.

Ik heb de bewuste tekening weggehaald en een nieuwe kopie gemaakt met vermelding van de naam.
Wij zijn heel blij met de tekening omdat het een mooi en duidelijk inzicht geeft hoe een hefkoepel er aan de binnenzijde uitziet/zag.
Uiteraard was het niet de bedoeling om er oneigenlijk gebruik van te maken. Deze tekening is er gewoon per ongeluk doorheen geschoten.
Excuses aan de heer Vd Berg.

Is het zo naar tevredenheid opgelost?

Mvg,
René Ros

svdb10
Sergeant

Berichtdoor svdb10 » 23 Dec 2017 13:39

Rene Ros schreef:Is het zo naar tevredenheid opgelost?
Zeker! Dank voor de moeite.
Mvrgr, Sander

Ps. ik zal binnenkort wat recent gemaakte tekeningen op mijn site te publiceren van het kanon van 7cM op kazemataffuit. En ben afgelopen weken bezig een ouder model van de 6cm kazemat 'op te poetsen' zodat ik uiteindelijk beide kanonnen samen kan gebruiken in een tekening van een keelkazemat (geïnspireerd op Waver-Amstel). Dat moet de liefhebbers van de Stelling van Amsterdam toch ook zeker aanspreken!

Terug naar “Nieuwsbrieven”