Waarom komt toerisme niet van de grond

Toegankelijkheid, recreatie, toerisme en bezoekerscentra.
JeroenV
Soldaat
Fort of organisatie: Geen

Waarom komt toerisme niet van de grond

Berichtdoor JeroenV » 10 Apr 2018 11:39

Beste allen, Ik weet al heel lang dat de Stelling er is maar heb pas een paar jaar terug voor het eerst een fort bezocht (Vijfhuizen).
Ik was onder de indruk maar toen ik vorig jaar IJmuiden bezocht was ik vooral verbaasd.
Hoe kan het zijn dat er tientallen prachtige forten vlak bij Amsterdam liggen en er geen toerist naartoe gaat.
Er gaan bussen met toeristen van Amsterdam naar Marken, Giethoorn en zelfs naar België.
Maar niet naar Krommeniedijk, Uithoorn of Abcoude.
En dat terwijl de (eigenaren van de) forten de inkomsten goed zouden kunnen gebruiken voor onderhoud.
Wellicht denk ik er te makkelijk over en zijn er restricties die toerisme tegenhouden.
Ik ben benieuwd of ik via dit forum een verklaring kan vinden.
Groet, Jeroen

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Re: Waarom komt toerisme niet van de grond

Berichtdoor Rene Ros » 10 Apr 2018 13:09

Beste Jeroen,

Er is natuurlijk al best veel toerisme op en in de Stelling maar dat is dagverblijf en lokale bewoners. Jij doelt meer op grootschaliger bezoek van mensen buiten de regio.

Ik heb wel eens een fort aan een touroperator getoond en de mogelijkheden besproken. Een duidelijk antwoord waarom ze het niet in hun programma opnemen heb ik nooit gehoord.
Een flink deel van de forten zijn met een bus gewoon slecht bereikbaar. En het moet ook passen in een dagprogramma met andere activiteiten. En zo nog een paar praktische zaken.
Maar ik denk ook dat het niet helemaal aanspreekt. Het is toch wat anders dan liefelijke dames op klompen in Volendam. Er is wel een groep buitenlanders die door de Werelderfgoed-status wordt aangetrokken maar die gaan in het gewone publiek op.

Een definitief antwoord is dit dus niet. Maar zou je willen dat je al fietsend door veel bussen van de geniewegen wordt getoeterd? :-)

Mvg,
René

JeroenV
Soldaat

Berichtdoor JeroenV » 10 Apr 2018 14:02

Hallo René,

Dank voor je reactie (en voor deze site).
Ja, toerisme brengt natuurlijk ook nadelen met zich mee.
Maar de Stelling is iets om trots op te zijn en het is alleen daarom al jammer wanneer toeristen uit binnen -en buitenland haar (?) niet weten te vinden.
Daarbij is er geld nodig om de Stelling te behouden en het zou mooi zijn wanneer dat uit bezoekersopbrengsten zou kunnen komen.
Ik zou denken dat de combinatie van UNESCO (dubbel in de Beemster!) en oorlogsmonument toch voldoende toeristen zou moeten kunnen aanspreken.

Niet alle forten zullen even geschikt zijn. Bereikbaarheid, staat van onderhoud, aanwezigheid van karakteristieke elementen en een goed verhaal spelen allemaal een rol. Ik ben van plan me hier eens in te gaan verdiepen, ik ben ook benieuwd hoe de (beheerders van de) forten er tegenaan kijken.

Groeten,
Jeroen

Rene Ros
Opzichter van Etiquette
Fort of organisatie: Doc. Stelling van Amsterdam

Berichtdoor Rene Ros » 10 Apr 2018 17:51

JeroenV schreef:oorlogsmonument

Misschien is dat wel het punt, het is geen oorlogsmonument. Als er veel doden waren gevallen had men het idee gehad dat het écht aan de vrijheid had bijgedragen - terwijl dat dan eigenlijk mislukt was. Dan waren er colonnes bussen op de weggetjes te vinden. Maar het heeft 'slechts' den vijand buiten gehouden door er te zijn...
Ook veel uitleg nodig voor het publiek, abstractie van inunderen e.d.

Mvg,
René

JeroenV
Soldaat

Berichtdoor JeroenV » 13 Apr 2018 13:09

Hallo René,

Je hebt gelijk natuurlijk, dat woord was niet goed gekozen.
Veel hangt af van het verhaal dat je er bij verteld.

Groet,
Jeroen

Terug naar “Toerisme en Recreatie”