Leuk deze discussie op internet! RenÈ ik wist niet dat we ook al een compleet forum ter beschikking hadden gekregen door jouw enthousiasme en inzet!
Dit ter inleiding van deze soldaat (een echte zandhaas dus!).
Even een eerste bericht, ingaand op de bereikbaarheid van Fort bij Krommeniedijk: Inderdaad is het weggetje smal en zullen de bussen met Japanners elkaar inderdaad in een intieme omstrengeling passeren op de dijk:
Op zich wil ik de gemiddelde Japanner die warme ontmoeting niet onthouden, maar ik betwijfel toch eerlijk gezegd sterk of de bussen Japanners het publiek is wat we redelijkerwijs kunnen verwachten als bezoekers van Forten uit de Stelling van Amsterdam. Los van het feit of we dat zouden moeten willen. De Stelling / een Fort is mijns inziens geen makkelijk hap/snap product, dus ik denk dat de gemiddelde Japanner met een Rembrandt, een Van Gogh, een paar Kazen, een Zaanse schans en een stukje Edam al helemaal blij is.
Overigens laten we ons geen illusies maken: die Japanners komen ook niet in drommen aanzetten om bijvoorbeeld de vestingstad Naarden te bekijken. Maar dit terzijde.
Punt is of eigenlijk vraag - en mij interesseert hierbij ten zeerste de meningen van overige soldaten en militairen op dit gremium - welk soort bezoekers zien wij eigenlijk naar de bezoekerscentra komen? Zou aardig zijn om daarvoor een goed profiel voor ogen te hebben. Misschien een apart discussie onderwerp?
Om terug te keren op het punt van de bereikbaarheid van Krommeniedijk: vanaf de A9 (kant van Uitgeest) valt die bereikbaarheid alleszins mee. Er ligt een relatief drukbezocht waterrecreatiegebied (aan het Uitgeester/Alkmaarder meer) zo'n beetje pal naast het fort (op nog geen 2 km), waar het recreatieschap een groot parkeerterrein heeft. Dit kan ook gebruikt worden voor bezoekers van het Fort bij Krommeniedijk.
Je zou dan op verschillende manieren - bijvoorbeeld te voet of per (witte) fiets - naar het fort kunnen gaan. DIt geeft je een hele mooie landschappelijke beleving, de weg te gaan over deze zeer oude dijk die kronkelt door de velden, een dijk die eigenlijk al eeuwenlang de scheidslijn heeft betekent tussen land en zee (het kromme IJ liep hier richting Noordzee).
Dus in plaats van een probleem zou je het vervoers-/bereikbaarheidspunt ook als pluspunt kunnen zien. Echter daar past wel een ander soort bezoeker bij dan de doorsnee hap/slik/weg 6 megapixel Japanner.
Hierbij laat ik het maar even, voordat een intentie tot leveren van klein commentaar ontaardt in ellenlang proza...
Eric
Rene Ros schreef:fremitus schreef:Rene Ros schreef:Mmm, Krommeniedijk bereikbaar? Dat net-niet doodlopende smalle weggetje? Een bus met Japanners kan er niet komen...

Een bus met Japanners zou inderdaad problemen geven met passeren. Maar geldt dat niet voor de meeste forten? Als d‡t een van de criteria zou zijn.
Ik ken maar weinig met echt goede ontsluiting. Wel eens een bus over de Edam/Volendamse dijk zien wurmen ?

(Verbeteren van de) bereikbaarheid, mogelijkheid tot aanleggen van een parkeerplaats e.d. speelt uiteraard een rol in de keuze. Maar de eerste criteria is dat het een fort moet zijn waar al een club mensen bezig is met de exploitatie. De provincie zoekt niet het best geschikte of best bereikbare fort, ze zoekt clubs die het wil exploiteren. En eigenlijk blijkt nu dat ze clubs zoekt die het in de normale exploitatie erbij willen nemen.
RenÈ