Wat zijn 'Hughisten'? Die term kwam ik tegen in de Bezettingsstaat 1913-1914 als noot bij de telegrafisten op het Stellinghoofkwartier en de Sectorstafkwartieren.
Beste ingeweiden,
Is er iets bekend over het gebruik van semaforen als communicatiemiddel binnen de stelling?
Ooit heb ik zelf iets geleerd met rood/gele vlaggetjes binnen scouting( toen nog padvinderij genaamd)
Zelfs een insigne behaald ...
Semafoorpalen ofzoiets. Bij de spoorwegen werd er ook gebruik van gemaakt als uitvloeisel ervan heb ik ooit eens gehoord op fort bij Edam.
Op de zuiderzeesluis van Edam staat (in de buurt van paal 11 van de Noorder IJ- en Zeedijk) nog steeds een seininstalatie met lichten voor de scheepvaart vergelijkbaar met het semafoor zoals dat in IJmuiden te vinden is
Edwin Kapitein schreef:Op de zuiderzeesluis van Edam staat (in de buurt van paal 11 van de Noorder IJ- en Zeedijk) nog steeds een seininstalatie met lichten voor de scheepvaart vergelijkbaar met het semafoor zoals dat in IJmuiden te vinden is
Op Google Streetview is de mast niet goed 'frontaal' te zien. Op een eigen foto zie ik het beter maar kan de middelste lamp niet verklaren.
Uit mijn tijd als zeeverkenner herinner ik me dat dergelijke lichten aangeven of er water ingelaten of gespuid wordt, aangezien dit invloed op een vaartuig heeft. Je ziet ze vooral bij gemalen. Drie rode lampen als een pijl naar boven in spuien, naar beneden is inlaten.
In IJmuiden (http://www.semafoor.eu/) is volgens mij geen semafoor meer, het gebouw wordt wellicht nog zo genoemd?